Radboud Universiteit Nijmegen
Volksgezondheidsprijs 2007 voor Haske van der Vorst
Datum bericht: 22 april 2008
Haske van der Vorst heeft de Volksgezondheidsprijs 2007 ontvangen voor
haar proefschrift over jongeren en alcohol en de rol van de ouders. De
resultaten uit haar onderzoek waren aanleiding tot veranderingen in de
preventiecampagne.
Haske van der Vorst heeft aangetoond dat ouders het alcoholgebruik van
hun kinderen werkelijk kunnen beïnvloeden door strenge regels te
stellen. Het heersende idee dat ouders hun kinderen moeten 'leren
verantwoord te drinken' door samen met de kinderen in huiselijke kring
alcohol te drinken, is daarmee rigoureus overboord gezet.
Ouders hebben de sleutel in handen door alcoholgebruik gewoonweg te
verbieden, zo vroeg mogelijk, in de fase waarin kinderen nog nooit
alcohol hebben gebruikt èn door zelf het goede voorbeeld te geven.
Voorlichting over de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik blijkt
minder effectief dan gewoonweg grenzen stellen. Deze inzichten hebben
de preventiepraktijk in Nederland wezenlijk veranderd.
Jury
De jury bestaande uit de hoogleraren M. Donker, F. Sturmans en J.A.
Knottnerus, vond het proefschrift van hoge wetenschappelijke
kwaliteit en prees de creativiteit en het kritisch vermogen van de
onderzoekster. Minstens zo belangrijk noemde de jury het feit dat de
resultaten van groot belang zijn voor de preventiepraktijk. De eerste
publicaties uit het proefschrift hebben al geleid tot veranderingen in
de preventie van alcoholmisbruik door jongeren.
Over Haske van der Vorst
Haske van der Vorst promoveerde op 27 september 2007 aan de Radboud
Universiteit. Haar onderzoek werd begeleid door prof. Rutger Engels.
De prijs, een oorkonde en een bedrag van EUR 1500,--, is 9 april
uitgereikt tijdens het Nederlandse Congres Volksgezondheid 2008 in
het Martiniplaza te Groningen. Haske van der Vorst werkt binnen het
Behavoural Science Institute aan vervolgonderzoek. Ze doet onderzoek
onder basisschoolkinderen naar het verband tussen het drinkgedrag en
opvoeding van ouders en de associaties en
denkbeelden van kinderen over alcohol en de invloed ervan op het vroeg
beginnen met het drinken van alcohol.