Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
23 april 2008
Oproep voor 'links gaan, rechts staan' op stations

Gebruik roltrappen op de stations slim. Wie er op wil stilstaan, kan rechts staan en de linkerhelft vrij laten voor mensen die op de roltrap willen doorlopen. In een brief aan NS- Stations en ProRail vraagt de Gelderse Milieufederatie om op deze manier een betere doorstroming van reizigers te realiseren. Bordjes zouden reizigers moeten stimuleren tot 'links gaan' of 'rechts staan'. Op vliegvelden wordt allang van dit principe gebruik- gemaakt, en dat geldt ook voor treinstations in het buitenland. Op Duitse stations is het idee een succes. In Gelderland zou de maatregel moeten worden ingevoerd in Arnhem en Nijmegen.
In haar streven naar duurzame mobiliteit is de GMF groot voorstander van aantrekkelijk openbaar vervoer. Eén van de aspecten daarvan is om comfortabel en op tijd bij de treinen te kunnen komen. Veel reizigers blijven echter stilstaan op de roltrappen, wat leidt tot irritatie bij anderen die snel de treinen willen bereiken. Daarom vraagt de GMF, mede namens Rocov Gelderland (OV-reizigersplatform), aan NS- Stations en ProRail om reizigers te stimuleren ruimte te maken voor elkaar. De roltrappen moeten slimmer worden gebruikt. ProRail zou hiervoor stickers, bordjes en/of posters kunnen inzetten met de oproep 'Links gaan, rechts staan'. Al eerder heeft NS het principe 'Links gaan, rechts staan' geïntroduceerd op het station Utrecht Centraal. Reizigers bleken echter niet gevoelig voor de oproep. Om 'Links gaan, rechts staan' alsnog tussen de oren te krijgen, stelt de GMF voor om de maatregel in te luiden met een kleine campagne. Acteurs of cabaretiers zouden op geschikte tijdstippen reizigers op stations het goede voorbeeld kunnen geven. In Gelderland zijn er roltrappen bij de stations Arnhem (van centrum naar de stationshal) en Nijmegen CS (naar de perrons 3 en 4). Wanneer de ervaringen hier goed zijn, kan de maatregel op alle stations met roltrappen in Nederland wordt uitgevoerd.



Ingezonden persbericht