Greenpeace blokkeert tonijnhandel op grote visbeurs

23 april 2008

Brussel, Belgium -- Greenpeace-actievoerders uit vijftien landen blokkeren de stands van vijf grote tonijnleveranciers op de European Seafood Exposition (1) in Brussel. Actievoerders bedekken de stands met visnetten, ketenen zich vast en bevestigen spandoeken met de boodschap "Tijd en tonijn raken op". Greenpeace roept bedrijven op te stoppen met de verkoop van bedreigde populaties van blauwvin-, geelvin en grootoogtonijn. Bezoekers worden via de geluidsinstallatie van de beurs opgeroepen om alleen duurzame tonijn en visproducten in te kopen. Eén van de geblokkeerde stands is van de grootste tonijnhandelaar van de wereld, Mitsubishi Corporation. Het bedrijf levert ingeblikte tonijn van het merk Princes, dat in de meeste Nederlandse supermarkten te koop is.

"Veel tonijnbestanden bevinden zich op een kritisch dieptepunt", zegt Farah Obaidullah, campagneleider oceanen van Greenpeace Nederland. "Het is niet te geloven dat er nog zoveel bedreigde tonijn wordt aangeboden op een van de belangrijkste visbeurzen ter wereld, terwijl sinds de jaren vijftig de tonijnbestanden met zo'n 90 procent zijn afgenomen. Veel tonijnbestanden zijn overbevist. Dit wordt nog eens verergerd door omvangrijke illegale visserij.

Op dit moment voert het Greenpeace schip de Esperanza actie in de Stille Oceaan tegen de overbevissing van tonijn en voor het instellen van zeereservaten. Grote vissersboten vissen daar op niet-duurzame wijze of zelfs illegaal op tonijn. Steeds meer tonijn in onze winkels komt uit de Stille Oceaan, omdat tonijn elders al is weggevist. De aantasting van de tonijnbestanden in de Stille Oceaan is behalve een bedreiging voor de rijkdom van de zeeën, ook slecht voor de toekomst van de eilandenstaten. Die zijn namelijk voor hun levensonderhoud afhankelijk van tonijn.

Greenpeace bracht vorige week een nieuwe duurzaamheidranglijst van supermarkten uit. Het blijkt dat de meeste supermarkten nog steeds geelvintonijn verkopen en nog nauwelijks maatregelen hebben getroffen tegen illegale visserij op tonijn en de bijvangst van andere bedreigde diersoorten.

Wereldwijd vraagt Greenpeace aandacht voor de problemen waarin de vis en de oceanen verkeren. Wetenschappers voorspellen dat als de visserij niet verandert, er over veertig jaar geen eetbare vis meer in de zeeën zwemt. Greenpeace eist dat alle supermarkten actief werk maken van een duurzaam inkoopbeleid voor vis. Daarnaast roept Greenpeace overheden op om een netwerk van zeereservaten in te stellen. Volledig gesloten gebieden zijn essentieel om het leven in zee de kans te geven om te herstellen.

Contact informatie


---

Voor meer informatie en beeldmateriaal van de acties van Greenpeace in Brussel of in de Stille Oceaan: Mariette van Schaik, persvoorlichting Greenpeace Nederland, 06-250 31013 ter plekke in Brussel: Farah Obaidullah, campagneleider oceanen Greenpeace Nederland 06-150 11161

De ranglijst van supermarkten staat op www.maakschoonschap.nl. (1) De European Seafood Exposition in Brussel is een van de grootste visverkoop evenementen in de wereld, waar meer dan 1600 bedrijven uit ongeveer 80 verschillende landen vertegenwoordigd zijn. De expositie trekt meer dan 20.000 bezoekers uit 140 verschillende landen, waaronder bedrijven die de visindustrie in de wereld domineren zoals supermarkten, cateraars, importeurs, exporteurs, groothandels en leveranciers. De stands die Greenpeace blokkeert zijn: Mitsubishi Corporation (Japan), Ricardo Fuentes (Spanje), Dong Won Fisheries (Korea), Azzopardi Fisheries (Malta), en Moon Marine (Taiwan). Greenpeace is een onafhankelijke, wereldwijde milieuorganisatie die wordt vertegenwoordigd in meer dan 40 landen. We worden in Nederland gesteund door circa 570.000 donateurs. Greenpeace voert actie tegen klimaatverandering, nucleaire energie en giftige stoffen. De organisatie is voor het behoud van oerbossen en een rijke biodiversiteit op land en in zee.