Greenpeace blokkeert tonijnhandel op grote visbeurs
23 april 2008
Brussel, Belgium -- Greenpeace-actievoerders uit vijftien landen
blokkeren de stands van vijf grote tonijnleveranciers op de European
Seafood Exposition (1) in Brussel. Actievoerders bedekken de stands
met visnetten, ketenen zich vast en bevestigen spandoeken met de
boodschap "Tijd en tonijn raken op". Greenpeace roept bedrijven op te
stoppen met de verkoop van bedreigde populaties van blauwvin-, geelvin
en grootoogtonijn. Bezoekers worden via de geluidsinstallatie van de
beurs opgeroepen om alleen duurzame tonijn en visproducten in te
kopen. Eén van de geblokkeerde stands is van de grootste
tonijnhandelaar van de wereld, Mitsubishi Corporation. Het bedrijf
levert ingeblikte tonijn van het merk Princes, dat in de meeste
Nederlandse supermarkten te koop is.
"Veel tonijnbestanden bevinden zich op een kritisch dieptepunt", zegt
Farah Obaidullah, campagneleider oceanen van Greenpeace Nederland.
"Het is niet te geloven dat er nog zoveel bedreigde tonijn wordt
aangeboden op een van de belangrijkste visbeurzen ter wereld, terwijl
sinds de jaren vijftig de tonijnbestanden met zo'n 90 procent zijn
afgenomen. Veel tonijnbestanden zijn overbevist. Dit wordt nog eens
verergerd door omvangrijke illegale visserij.
Op dit moment voert het Greenpeace schip de Esperanza actie in de
Stille Oceaan tegen de overbevissing van tonijn en voor het instellen
van zeereservaten. Grote vissersboten vissen daar op niet-duurzame
wijze of zelfs illegaal op tonijn. Steeds meer tonijn in onze winkels
komt uit de Stille Oceaan, omdat tonijn elders al is weggevist. De
aantasting van de tonijnbestanden in de Stille Oceaan is behalve een
bedreiging voor de rijkdom van de zeeën, ook slecht voor de toekomst
van de eilandenstaten. Die zijn namelijk voor hun levensonderhoud
afhankelijk van tonijn.
Greenpeace bracht vorige week een nieuwe duurzaamheidranglijst van
supermarkten uit. Het blijkt dat de meeste supermarkten nog steeds
geelvintonijn verkopen en nog nauwelijks maatregelen hebben getroffen
tegen illegale visserij op tonijn en de bijvangst van andere bedreigde
diersoorten.
Wereldwijd vraagt Greenpeace aandacht voor de problemen waarin de vis
en de oceanen verkeren. Wetenschappers voorspellen dat als de visserij
niet verandert, er over veertig jaar geen eetbare vis meer in de zeeën
zwemt. Greenpeace eist dat alle supermarkten actief werk maken van een
duurzaam inkoopbeleid voor vis. Daarnaast roept Greenpeace overheden
op om een netwerk van zeereservaten in te stellen. Volledig gesloten
gebieden zijn essentieel om het leven in zee de kans te geven om te
herstellen.
Contact informatie
---
Voor meer informatie en beeldmateriaal van de acties van Greenpeace
in Brussel of in de Stille Oceaan:
Mariette van Schaik, persvoorlichting Greenpeace Nederland, 06-250
31013
ter plekke in Brussel: Farah Obaidullah, campagneleider oceanen
Greenpeace Nederland 06-150 11161
De ranglijst van supermarkten staat op www.maakschoonschap.nl.
(1) De European Seafood Exposition in Brussel is een van de grootste
visverkoop evenementen in de wereld, waar meer dan 1600 bedrijven
uit ongeveer 80 verschillende landen vertegenwoordigd zijn. De
expositie trekt meer dan 20.000 bezoekers uit 140 verschillende
landen, waaronder bedrijven die de visindustrie in de wereld
domineren zoals supermarkten, cateraars, importeurs, exporteurs,
groothandels en leveranciers. De stands die Greenpeace blokkeert
zijn:
Mitsubishi Corporation (Japan), Ricardo Fuentes (Spanje), Dong Won
Fisheries (Korea), Azzopardi Fisheries (Malta), en Moon Marine
(Taiwan).
Greenpeace is een onafhankelijke, wereldwijde milieuorganisatie die
wordt vertegenwoordigd in meer dan 40 landen. We worden in Nederland
gesteund door circa 570.000 donateurs. Greenpeace voert actie tegen
klimaatverandering, nucleaire energie en giftige stoffen. De
organisatie is voor het behoud van oerbossen en een rijke
biodiversiteit op land en in zee.