Luchtkwaliteit in Arnhem voldoet op tijd aan norm (22-04-2008)
De luchtkwaliteit in Arnhem zal tijdig aan de wettelijke normen
voldoen. Daarvoor treft de gemeente de komende jaren maatregelen. Er
komt een systeem voor dynamisch verkeersmanagement waarmee de
verkeersdoorstroming in het centrum verbetert. Een verbod voor
vervuilende vrachtwagens op of binnen de centrumring wordt nader
uitgewerkt. Een uitbreiding van de parkeervoorzieningen in Arnhem
Noord voor de bestaande en nieuwe Arnhemse attracties is in onderzoek.
De Arnhemse maatregelen passen binnen de nationale en regionale aanpak
voor de verbetering van de luchtkwaliteit. Het Nationaal
Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit is onder meer opgebouwd uit de
provinciale programmas voor de regios en steden. De Stadsregio Arnhem
Nijmegen neemt deel aan het Regionaal Samenwerkingsprogramma
Luchtkwaliteit Gelderland. Door de genoemde maatregelen haalt Arnhem
de nieuwe Europese termijnen waarbinnen aan de normen moet worden
voldaan voor fijn stof: in 2010, uiterlijk 2011, en stikstofdioxide:
in 2015. Dit zijn de twee stoffen waarvoor in Arnhem en in de rest van
het land nog overschrijdingen voorkomen.
Eureka!
In 2006 heeft de Stadsregio Arnhem Nijmegen het programma voor lucht
en klimaat Eureka! gepresenteerd. Binnen dit programma zet Arnhem zich
in voor waterstof, anderen voor aardgas. Gebruik van aardgas geeft
minder uitstoot van schadelijke stoffen, waterstof is uiteindelijk
helemaal schoon. Bij AVIA VéBé Van Steijn aan de Van
Oldenbarneveldtstraat gaat op 1 mei 2009 het eerste openbare
waterstoftankstation van Nederland open.
Langs de A50 worden de effecten van groen op de luchtkwaliteit
onderzocht.
Dynamisch verkeersmanagement is voordelig voor de doorstroming van het
verkeer en voor het milieu.De verkeerslichten op de centrumring worden
zó afgesteld, dat het verkeer in het centrum zo vlot mogelijk
doorstroomt en dat verkeer buiten het centrum wat langer wachten
moet.De luchtkwaliteit in Arnhem zal tijdig aan de wettelijke normen
voldoen. Daarvoor treft de gemeente de komende jaren maatregelen. Er
komt een systeem voor dynamisch verkeersmanagement waarmee de
verkeersdoorstroming in het centrum verbetert. Een verbod voor
vervuilende vrachtwagens op of binnen de centrumring wordt nader
uitgewerkt. Een uitbreiding van de parkeervoorzieningen in Arnhem
Noord voor de bestaande en nieuwe Arnhemse attracties is in onderzoek.
De Arnhemse maatregelen passen binnen de nationale en regionale aanpak
voor de verbetering van de luchtkwaliteit. Het Nationaal
Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit is onder meer opgebouwd uit de
provinciale programmas voor de regios en steden. De Stadsregio Arnhem
Nijmegen neemt deel aan het Regionaal Samenwerkingsprogramma
Luchtkwaliteit Gelderland. Door de genoemde maatregelen haalt Arnhem
de nieuwe Europese termijnen waarbinnen aan de normen moet worden
voldaan voor fijn stof: in 2010, uiterlijk 2011, en stikstofdioxide:
in 2015. Dit zijn de twee stoffen waarvoor in Arnhem en in de rest van
het land nog overschrijdingen voorkomen.
Eureka!
In 2006 heeft de Stadsregio Arnhem Nijmegen het programma voor lucht
en klimaat Eureka! gepresenteerd. Binnen dit programma zet Arnhem zich
in voor waterstof, anderen voor aardgas. Gebruik van aardgas geeft
minder uitstoot van schadelijke stoffen, waterstof is uiteindelijk
helemaal schoon. Bij AVIA VéBé Van Steijn aan de Van
Oldenbarneveldtstraat gaat op 1 mei 2009 het eerste openbare
waterstoftankstation van Nederland open.
Langs de A50 worden de effecten van groen op de luchtkwaliteit
onderzocht.
Dynamisch verkeersmanagement is voordelig voor de doorstroming van het
verkeer en voor het milieu.
De verkeerslichten op de centrumring worden zó afgesteld, dat het
verkeer in het centrum zo vlot mogelijk doorstroomt en dat verkeer
buiten het centrum wat langer wachten moet.
Een verbod voor vervuilende vrachtwagens is mogelijk door een
zogeheten milieuzone in te stellen; dit is nog in onderzoek.
Net als de uitbreiding van de parkeervoorzieningen worden deze
maatregelen de komende tijd uitgewerkt. Naast de gemeente treffen de
Stadsregio Arnhem Nijmegen en de provincie Gelderland ook maatregelen,
voor een betere doorstroming op de Pleyroute.
Het college van Burgemeester en Wethouders vraagt via de Stadsregio
subsidie van het Rijk aan voor de Arnhemse maatregelen. Het Nationaal
Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit koppelt de Nederlandse
luchtknelpunten aan maatregelen om deze knelpunten op te heffen. Het
gaat zowel om bestaande als om nieuwe situaties waarin woningbouw of
wegenaanleg in het gedrang komt door de
luchtkwaliteitseisen. Een landelijk dekkend rekenmodel berekent welke
maatregelen de knelpunten opheffen. Op basis van het nationaal
programma vraagt Nederland toestemming aan de Europese Commissie om de
nieuwe termijnen te mogen hanteren. Die toestemming zal grote
(woning)bouw- en wegenprojecten in de periode 2009-2015 mogelijk
maken.
Een verbod voor vervuilende vrachtwagens is mogelijk door een
zogeheten milieuzone in te stellen; dit is nog in onderzoek.
Net als de uitbreiding van de parkeervoorzieningen worden deze
maatregelen de komende tijd uitgewerkt. Naast de gemeente treffen de
Stadsregio Arnhem Nijmegen en de provincie Gelderland ook maatregelen,
voor een betere doorstroming op de Pleyroute.
Het college van Burgemeester en Wethouders vraagt via de Stadsregio
subsidie van het Rijk aan voor de Arnhemse maatregelen. Het Nationaal
Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit koppelt de Nederlandse
luchtknelpunten aan maatregelen om deze knelpunten op te heffen. Het
gaat zowel om bestaande als om nieuwe situaties waarin woningbouw of
wegenaanleg in het gedrang komt door deluchtkwaliteitseisen.
Een landelijk dekkend rekenmodel berekent welke maatregelen de
knelpunten opheffen. Op basis van het nationaal programma vraagt
Nederland toestemming aan de Europese Commissie om de nieuwe termijnen
te mogen hanteren. Die toestemming zal grote (woning)bouw- en
wegenprojecten in de periode 2009-2015 mogelijk maken.
Gemeente Arnhem