Alkmaar, 23 april 2008
Alkmaar trekt opvallend veel toeristen in 2007
Alkmaar heeft in 2007 1.377.000 Nederlandse bezoekers van buiten Alkmaar getrokken. Dat is een stijging van maar liefst 14% in het afgelopen jaar. Alkmaar is hiermee relatief de sterkste stijger van de steden uit het landelijke Continu Vakantie Onderzoek, waaraan de gemeente Alkmaar sinds 2004 meedoet. Bovendien wordt er in Alkmaar veel geld besteed, gemiddeld E 53,- per persoon per dag.
Alkmaar doet mee aan het jaarlijkse Continu Vakantie Onderzoek, ook in het kader van het Grotestedenbeleid. In 2009 moeten er volgens afspraak met het Rijk 4% meer bezoekers in Alkmaar komen dan in 2004. Toen kwamen er -in het jubileumjaar- 1.198.000 bezoekers naar Alkmaar. De 14% toename in 2007 is een onverwacht grote stijging.
| |Sterk centrum in de regio | |[pic] |Rian van Dam, wethouder Financiën, Economie | | |(waaronder toerisme valt) en Sociale Zaken en | | |Werkgelegenheid: "Ik ben oprecht blij met deze 14%. | | |Dit wordt een feestje met de ondernemers! Het | | |bewijst weer eens dat we goed bezig zijn in Alkmaar.| | |Denk alleen maar aan alle activiteiten die we de | | |afgelopen jaren -samen met VVV, SPA (Stichting | | |Promotie Alkmaar) en ondernemers- hebben opgestart. | | |Bijvoorbeeld kano- en fietsroutes, diverse | | |stadswandelingen, kinderactiviteiten, stadspromotie,| | |maar ook is er in 2007 juist geïnvesteerd in | | |arrangementen en advertenties om meer bekendheid te | | |geven aan Alkmaar. Dit succes betekent echter niet | | |dat we rustig achterover gaan leunen. Komend jaar | | |gaan we op nog duidelijker de promotieactiviteiten | | |inzetten, hopelijk met veel partijen die gezamenlijk| | |de beeldmerken 'Alkmaar Prachtstad' en 'Say Cheese | | |Say Alkmaar' willen uitdragen." |Onderzoek
Het Continu Vakantieonderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd onder 25 grote en middelgrote steden in Nederland. Mensen uit heel Nederland worden na afloop van een kwartaal thuis gebeld met de vraag of ze een bepaalde stad hebben bezocht. Doelgroep zijn alle Nederlanders die met een toeristisch-recreatief motief een stad hebben bezocht; uitgesloten zijn de eigen inwoners van de stad.
Bezoekers en bezoeken
Relatief is Alkmaar de grootste stijger met 14% extra bezoekers ten opzichte van 2006. Van de onderzochte steden neemt Alkmaar qua bezoekersaantal de 12e plaats in en staat daarmee boven bijv. Haarlem, Leiden, Delft, Dordrecht, Hoorn en Gouda. Qua aantal bezoeken neemt Alkmaar de 10e plaats in en komt daarmee -ook in 2007- boven bijvoorbeeld Maastricht uit.
Amsterdam is de grootste absolute stijger in bezoekersaantallen met 195.000 extra bezoekers, daarna Utrecht (189.000) en daarna Alkmaar met 170.000 extra bezoekers.
Activiteiten tijdens bezoek
Bij maar liefst 76% van de bezoeken aan Alkmaar gaan mensen (ook) winkelen. Daarnaast worden bezoeken aan Alkmaar ingevuld met lunchen/dineren in restaurant (38%), op een terrasje zitten (27%) en het maken van een stadswandeling (15%). Voor 44% van de bezoekers is funshoppen de belangrijkste reden om naar Alkmaar te komen. 13% van de bezoekers geeft aan geen belangrijkste reden te hebben. Die mensen komen dus voor een Dagje Alkmaar.
Bestedingen
Per persoon geeft men tijdens een toeristisch bezoek aan een van de steden gemiddeld E 46,- uit. Het overgrote deel van dit bedrag wordt uitgegeven in horeca en winkels. In Alkmaar wordt -na Maastricht (E 54,-)- het hoogste bedrag per persoon per bezoek uitgegeven (E 53,-).
Profiel Alkmaar-bezoeker
40% van de bezoekers aan Alkmaar is 50+-er en komt met een vriend of partner naar de stad.
Voor bijna alle steden komen de meeste bezoekers uit de eigen provincie. 53% van de bezoekers aan Alkmaar komt uit de provincie Noord-Holland (relatief hoog aantal vanuit eigen provincie) en zelfs 74% van de bezoeken.
Er heeft zich in de laatste jaren een duidelijke toename afgetekend juist voor bezoekers van buiten de provincie. Kwamen er in 2004 ruim 467.000 bezoekers van buiten de provincie, in 2007 waren dat er al 647.190.