Aanbestedingsprocedures ICT complex en tijdrovend
Marqit Advisory ontwikkelt haalbaarheidsonderzoek
DEN HAAG, 20080423 -- Aanbestedingen worden steeds tijdrovender en vraagstukken worden steeds complexer ondervindt een groeiend aantal organisaties. Functionele en technische kennis ontbreekt vaak, er is een groeiende behoefte aan begeleiding bij ICT-vraagstukken. Veel ICT-projecten draaien uit op een langdurige zoektocht naar functionaliteiten.
Marqit Advisory biedt sinds kort haar klanten die inzicht willen hebben in de haalbaarheid van hun ICT vraagstuk, een zgn. "Haalbaarheidsonderzoek". Deze precompetitieve analyse die gemaakt wordt in de voorfase van een selectie of aanbesteding biedt organisaties tijdens selectie inzicht in de haalbaarheid van hun ICT-behoefte en de mogelijkheden die de markt biedt.
"Dankzij de werkwijze en expertise van Marqit heeft Deloitte goed zicht gekregen op de mogelijkheden van de spelers in de markt op het gebied van service tooling", aldus Cassandra Vugt, Director Services bij Deloitte. "In dit krachtenveld, zo vervolgt Vugt, was het voor Deloitte van belang aansluiting te vinden bij de partij die het beste past bij onze geïntegreerde kijk op interne serviceprocessen en deze zoveel mogelijk ondersteunt! Hierin zijn we door de inzet van Marqit uitstekend in geslaagd."
Het selectieproces van ICT is complex dit komt mede door de inhoudelijke- en de proceskant. De specifieke vraag is daardoor moeilijk in kaart te brengen. Leveranciers hebben de behoefte om klanten beter te begrijpen om dit vraagstuk goed in te kunnen vullen. Daarnaast is er ook nog Europese regelgeving die het aanbesteden voor veel organisaties bemoeilijkt. "Een haalbaarheidsonderzoek geeft onze klanten in een kort tijdbestek een zeer informatieve en effectieve voorbereiding van een selectie of aanbesteding", aldus Matthijs Paardekooper, Marqit Advisory.
Het resultaat is dat klant beter inzicht heeft in onder andere het programma van eisen en de haalbaarheid van de vraag in de markt. ICT projecten die technisch niet haalbaar blijken te zijn kunnen daardoor vooraf worden afgebroken, waardoor kosten bespaard worden. Daarnaast krijgt de klant in een kort tijdbestek zeer waardevolle inzichten. De klant wordt `slimmer' door interactie met leveranciers en kunnen dat toepassen tijdens het verdere verloop van de selectie/aanbesteding. leveranciers kunnen door een goed gedefinieerde vraag hun offerte beter op maat voor de klant maken. Het afbreukrisico wordt voor beide partijen beperkt.
Ingezonden persbericht