Single verkiest online community boven datingsite


OOSTERHOUT, 20080423 -- Online communities zoals Hyves en Schoolbank blijken ook bij singles inmiddels razend populair. Zo'n 82 procent van hen maakt deel uit van een of meer van deze sociale netwerken. Hoewel het vinden van een nieuwe liefde niet de hoogste prioriteit geniet zegt maar liefst 32 procent het prettiger te vinden om via een online community nieuwe mensen te leren kennen dan via een datingsite. Dit blijkt uit recent onderzoek van online magazine Singlessite.nl waaraan ruim 300 singles deelnamen.

Sociaal centraal

Het sociale aspect staat bij de singles duidelijk centraal. Op de vraag waarvoor zij een online community voornamelijk gebruiken blijkt dat het onderhouden van bestaande relaties (24%) en het opsporen van oude contacten (23%) veruit het hoogste scoren.
Voormalige privé-contacten nieuw leven inblazen en de vriendenkring uitbreiden zijn desgevraagd ook belangrijke drijfveren. Wanneer men voor het opdoen van nieuwe contacten moet kiezen tussen een datingsite of een online community gaat bij 32 procent de voorkeur uit naar de community. Zo'n 17 procent gebruikt hiervoor liever de datingsite en nog eens 14 procent benut graag beide opties.

Liefde online

Het vinden van een nieuwe liefde staat niet erg hoog op het prioriteitenlijstje. Slechts 6 procent zegt de community te gebruiken als een verkapte datingsite of om een oud vlammetje nieuw leven in te blazen. Hoewel het opdoen van een nieuwe relatie dus zeker niet de belangrijkste reden is om deel te nemen, is de kans op een nieuwe liefde wel degelijk aanwezig. Maar liefst 17 procent van de ondervraagden laat namelijk weten dat er door middel van een online community er wel eens iets moois is opgebloeid.

Populaire communities

Van alle sociale en online communities blijkt de Nederlandse Hyves ook bij singles veruit het meest populair te zijn. Zo'n 44 procent van alle ondervraagden heeft hier zijn of haar persoonlijke profiel geplaatst. De community Schoolbank komt met 21 procent op de tweede plaats. Online communities als MSN Spaces, MySpace en het zakelijke LinkedIn doen het beduidend minder. Zij bereiken slechts tussen de 7 en 8 procent van de single doelgroep.