ChristenUnie
Algemeen overleg Zuiderzeelijn en OV SAAL
Algemeen overleg Zuiderzeelijn en OV SAAL
woensdag 23 april 2008 00:00
De heer Cramer (ChristenUnie) is blij met de verdubbeling van het
aantal sporen bij Almere, maar ook het overblijvende deel moet zo snel
mogelijk viersporig worden. Hoe denkt de minister dat te realiseren?
Bij de Venserpolder is in de optimalisatie van het kortetermijnpakket
gekozen voor een wachtspoor in plaats van een fly over. In hoeverre is
dit toekomstvast? Met het toenemen van het goederenvervoer valt te
verwachten dat een fly over minder verstoringen zal opleveren dan de
huidige optie. Wat betekent de uitbreiding van het spoor op de korte
termijn voor de dienstregeling? De verhoging van zes naar twaalf
treinen zal gevolgen hebben voor de verdeling op de afstand
Amsterdam-Schiphol. Heeft het ook gevolgen voor de frequentie richting
Utrecht, juist nu Almere een deel van de woningproductie voor die
regio moet gaan opvangen?
Het is de vraag hoe de ontwikkelingen van Almere goed
kunnen aansluiten op trajecten in de richting van grote steden als
Amersfoort of Amsterdam. Is de minister bereid dit in kaart te
brengen, dit mee te nemen in de planstudie en daarbij ook te kijken
naar het Zuiden? Of de IJmeerverbinding wenselijk is, hangt sterk af
van de ontwikkelingsrichting van Almere. Duidelijk moet zijn of de
groei van Almere aan de westzijde in beeld komt. Anders zal de
Stichtse Lijn ook in beeld gebracht moeten worden.
De heer Cramer is geen voorstander van andere modaliteiten
dan de bekende, alleen al uit een oogpunt van kosteneffectiviteit.
Sterker moet ingezet worden op bijvoorbeeld Sprinters of op het
doortrekken van metrolijnen.