Antwoorden op kamervragen van Kant over de situatie in de verpleeg- en verzorgingshuizen, met name in Kennemerduin
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DLZ-K-U-2842689
23 april 2008
Antwoorden van staatssecretaris Bussemaker op de vragen van het
Kamerlid Kant (SP) over de situatie in de verpleeg- en
verzorgingshuizen, met name in Kennemerduin (2070816200).
Vraag 1
Waarom is de website www.meldpunt-verpleeghuiszorg.nl en het
telefoonnummer 0800-1205 niet bereikbaar? 1)
Vraag 2
Hoelang is het meldpunt verpleeghuiszorg al niet bereikbaar?
Antwoord 1 en 2
De meldlijn verpleeghuiszorg is sinds 1 september 2006 omgezet in een
algeheel meldpunt voor de gezondheidszorg, te weten het IGZ-Loket. Het
loket is bereikbaar via www.igz.nl met als apart telefoonnummer
088-1205000. Het IGZ-Loket ontvangt klachten, vragen en meldingen van
burgers, zorgverleners en fabrikanten en beoordeelt de aard en de
ernst van meldingen aan de hand van de Leidraad Meldingen.
Loketmedewerkers verschaffen informatie aan derden over de
activiteiten van IGZ en over toezicht op de kwaliteit van zorg. Het
IGZ-Loket is ook de frontoffice voor het toezicht op ziekenhuizen van
de samenwerkende rijksinspecties: Inspectie voor de Gezondheidszorg,
Arbeidsinspectie, Voedsel en Waren Autoriteit, Inspectie van Verkeer
en Waterstaat en de VROM-inspectie. De IGZ-website heeft een apart
zoekformulier voor vragen over inspecties in ziekenhuizen.
Vraag 3
Is het meldpunt na het opstellen van het eindrapport uit 2006
opengebleven? Zo ja, wanneer kan de Kamer een rapport ontvangen van de
periode 2006- 2007?
Antwoord 3
Zie vraag 1. Het meldpunt is uitgebreid naar alle zorgsectoren. Over
de klachten, vragen en meldingen bij het algeheel meldpunt c.q.
IGZ-loket worden door de inspectie geen aparte rapporten uitgebracht.
In het jaarverslag van de inspectie wordt op hoofdlijnen gerapporteerd
over de bevindingen van het meldpunt.
Vraag 4
Acht u het van belang dat het meldpunt goed en snel bereikbaar is? Zo
neen, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen om ervoor
te zorgen dat het meldpunt telefonisch en via de website te bereiken
is?
Antwoord 4
Ja. Het meldpunt is elektronisch en telefonisch goed bereikbaar.
Zoals ik tijdens het AO Gehandicaptenzorg van 12 december 2007 heb
toegezegd, heb ik met de inspectie overlegd hoe bredere bekendheid te
geven aan het IGZ-loket en tevens de toegankelijkheid hiervan te
verbeteren. Ik zal deze punten nogmaals met de inspectie opnemen.
Vraag 5
Hoe gaat u cliënten, familieleden van mensen in zorg en medewerkers op
de hoogte brengen van het bestaan van dit meldpunt en van de wijze
waarop men dit kan bereiken?
Antwoord 5
De inspectie probeert actief burgers voor te lichten over de
mogelijkheid zaken bij de inspectie te melden. Daartoe heeft de
inspectie verschillende acties ondernomen en gepland: