over de situatie in de verpleeg- en verzorgingshuizen, met name in Kennemerduin

Antwoorden op kamervragen van Kant over de situatie in de verpleeg- en verzorgingshuizen, met name in Kennemerduin

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport



De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DLZ-K-U-2842689

23 april 2008

Antwoorden van staatssecretaris Bussemaker op de vragen van het Kamerlid Kant (SP) over de situatie in de verpleeg- en verzorgingshuizen, met name in Kennemerduin (2070816200).

Vraag 1
Waarom is de website www.meldpunt-verpleeghuiszorg.nl en het telefoonnummer 0800-1205 niet bereikbaar? 1)

Vraag 2
Hoelang is het meldpunt verpleeghuiszorg al niet bereikbaar?

Antwoord 1 en 2
De meldlijn verpleeghuiszorg is sinds 1 september 2006 omgezet in een algeheel meldpunt voor de gezondheidszorg, te weten het IGZ-Loket. Het loket is bereikbaar via www.igz.nl met als apart telefoonnummer 088-1205000. Het IGZ-Loket ontvangt klachten, vragen en meldingen van burgers, zorgverleners en fabrikanten en beoordeelt de aard en de ernst van meldingen aan de hand van de Leidraad Meldingen. Loketmedewerkers verschaffen informatie aan derden over de activiteiten van IGZ en over toezicht op de kwaliteit van zorg. Het IGZ-Loket is ook de frontoffice voor het toezicht op ziekenhuizen van de samenwerkende rijksinspecties: Inspectie voor de Gezondheidszorg, Arbeidsinspectie, Voedsel en Waren Autoriteit, Inspectie van Verkeer en Waterstaat en de VROM-inspectie. De IGZ-website heeft een apart zoekformulier voor vragen over inspecties in ziekenhuizen.

Vraag 3
Is het meldpunt na het opstellen van het eindrapport uit 2006 opengebleven? Zo ja, wanneer kan de Kamer een rapport ontvangen van de periode 2006- 2007?

Antwoord 3
Zie vraag 1. Het meldpunt is uitgebreid naar alle zorgsectoren. Over de klachten, vragen en meldingen bij het algeheel meldpunt c.q. IGZ-loket worden door de inspectie geen aparte rapporten uitgebracht. In het jaarverslag van de inspectie wordt op hoofdlijnen gerapporteerd over de bevindingen van het meldpunt.

Vraag 4
Acht u het van belang dat het meldpunt goed en snel bereikbaar is? Zo neen, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen om ervoor te zorgen dat het meldpunt telefonisch en via de website te bereiken is?

Antwoord 4
Ja. Het meldpunt is elektronisch en telefonisch goed bereikbaar. Zoals ik tijdens het AO Gehandicaptenzorg van 12 december 2007 heb toegezegd, heb ik met de inspectie overlegd hoe bredere bekendheid te geven aan het IGZ-loket en tevens de toegankelijkheid hiervan te verbeteren. Ik zal deze punten nogmaals met de inspectie opnemen.

Vraag 5
Hoe gaat u cliënten, familieleden van mensen in zorg en medewerkers op de hoogte brengen van het bestaan van dit meldpunt en van de wijze waarop men dit kan bereiken?

Antwoord 5
De inspectie probeert actief burgers voor te lichten over de mogelijkheid zaken bij de inspectie te melden. Daartoe heeft de inspectie verschillende acties ondernomen en gepland: