Persbericht
Groene golf route Oranjelaan - Merwedestraat en Laan der Verenigde Naties Verdere verbetering verkeerslichten
Het college wil de komende jaren zo'n ¤ 2.500.000 extra investeren in de verkeerslichten in Dordrecht. Hiermee willen B&W de groene golf op de Laan der VN uitbreiden en een nieuwe realiseren op de route Oranjelaan - Merwedestraat. Met deze en andere investeringen wil het college de doorstroming en bereikbaarheid vergroten. De gemeenteraad moet nog wel instemmen met een deel van de plannen.
Naast een uitvoeringsprogramma legt het college haar visie met de beleidsnota "Doordacht Geregeld" aan de raad voor. In deze beleidsnota wordt aangegeven hoe het college wil omgaan met Verkeers Regel Installaties (VRI's). Het college geeft aan dat uitstel van het uitvoeringsprogramma niet gewenst is. Anders komt aansluiting op bijvoorbeeld het Stationsgebied en de uitbreiding van de Groene Golven in het gedrang.
Groene Golf
In 2006 is op de Laan der VN tussen het Glazenplein en de S.M. Hugo van Gijnweg de eerste fase van een groene golf aangebracht. Nu de VN tunnel klaar is wordt de tweede fase richting N3 en ook de aansluiting richting Centrum gerealiseerd. Het is de bedoeling borden te plaatsen, die branden als de groene golf werkt. Bij te weinig verkeer schakelt de golf namelijk uit. B&W streven ook naar een groene golf op de route Merwedestraat - Oranjelaan, maar laten eerst extern onderzoek doen naar de mogelijkheden.
Vervangen
De komende jaren worden diverse installaties vervangen. Belangrijke vervangingen zijn onder meer op de kruising Burg. de Raadtsingel - Stationsweg - Singel en de kruisingen Provincialeweg - Vissersijk en Oranjelaan - Bankastraat. Of vervanging voor de kruising Krispijnseweg - Mauritsweg nodig is wordt nog onderzocht.
Verwijderen?
Opvallend in de voorstellen van B&W is het verwijderen van een aantal installaties, door ze te vervangen door een rotonde. Dat geldt voor het kruispunt Transvaalstraat - Toulonselaan - Oranjelaan - Dubbeldamseweg Noord en Burg. de Raadtsingel, een plan dat het college al ruim een half jaar geleden heeft gepresenteerd. Het college laat ook onderzoeken of de installaties aan beide zijden van de Krispijntunnel vervangen kunnen worden door rotondes.
Nieuwe VRI's
Om het inmiddels vastgestelde verkeersplan Industriegebied Dordt-West uit te voeren, worden drie installaties geplaatst. Deze komen op de kruispunten Wieldrechtseweg - Kilkade, Mijlweg - Wieldrechtseweg en Mijlweg - Van Leeuwenhoekweg. De onderlinge relatie is dermate groot, dat ze alle drie geplaatst moeten worden.
Verantwoordelijk wethouder Ferdinand van den Oever: "Deze stap past in het streven naar een betere bereikbaarheid en doorstroming. De verkeersregelinstallaties vormen een belangrijke schakel in het doorstromingsvraagstuk. Naast openbaar vervoer krijgt ook de automobilisten meer prioriteit. Overigens heeft ons college met de nota 'Dordacht geregeld' het beleid ook meer gestroomlijnd."
Beschikbare bestanden
Redactie
Leo den Otter
Bestuursvoorlichter
telefoon 06 - 51 37 34 82
Informatie
Leo den Otter