Agendia en Agilent maken plannen bekend om samen nieuwe diagnostische tests te ontwikkelen en leveringsovereenkomst te verlengen

22/04/2008 21:16

PR Newswire

AMSTERDAM, Nederland en SANTA CLARA, Californië, April 22 /PRNewswire/ -- Agendia BV, wereldleider op het zich snel ontwikkelende gebied van moleculaire diagnoses, en Agilent Technologies, Inc. (NYSE: A), maken vandaag de voorwaarden bekend waaronder zij van plan zijn samen nieuwe in-vitro diagnostische tests te gaan ontwikkelen. Daarnaast maken de twee bedrijven ook een overeenkomst bekend waarbij de producten van Agendia tot en met 31 december 2011 zullen worden geleverd op de micro-arrays van Agilent. Agilent fabriceert de onderdelen voor de tests van Agendia sinds hun oprichting in 2003. De financiële aspecten van de overeenkomst zijn niet bekendgemaakt.

Algemeen directeur en medeoprichter van Agendia Dr. Bernhard Sixt zegt: "Sinds de oprichting van Agendia hebben we een sterke zakelijke band opgebouwd en genoten met Agilent. Dankzij deze activiteiten, inclusief het gezamenlijk onderzoek en ontwikkeling, hebben onze twee bedrijven een hechte strategische alliantie kunnen smeden gericht op de kerncompetenties van Agendia, namelijk het ontdekken van biologische merkers en de ontwikkeling van nieuwe diagnostische tests voor klinisch gebruik, welke zijn geregeld in de nieuwe IVDMIA-voorschriften van het FDA".

Vice-directeur en algemeen directeur van Genomica bij Agilent dr. Yvonne Linney zegt: "We zijn er trots op dat Agendia Agilent heeft gekozen om vooruitgang te boeken in hun belangrijke werk op het gebied van borstkankerdiagnostiek. We zijn vol enthousiasme onze functie in het fabriceren van de producten van Agendia op de micro-arrays van Agilent aan het uitbreiden naar een ondersteunende rol bij het maken van bewezen diagnostische kankertests. Ook willen we Agendia helpen bij de ontwikkeling en uitbreiding van zijn wereldwijde distributiekanalen."

Een moleculair diagnostisch instrument van Agendia, dat werd ontwikkeld om artsen een beter geïnformeerd besluit te helpen maken over de behandeling van borstkanker, de MammaPrint(R), werd vorig jaar de eerste diagnostische test die is goedgekeurd door de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) op basis van IVDMIA-micro-array. De tests, welke worden gefabriceerd op micro-arrays van Agilent, worden uitgevoerd in het laboratorium van Agendia in Nederland. Agendia biedt ook DiscoverPrint, een dienstverlening op basis van gen-expressie ter verbetering van de doeltreffendheid van klinische proeven, en CupPrint, een diagnostische test die de oorsprong van een metastase identificeert in een kankertype dat "Cancer of Unknown Primary" wordt genoemd. Deze producten worden ook gefabriceerd met de micro-arrays van Agilent.

Beide bedrijven zullen informatie uitwisselen over hun onderzoek naar genetische biologische merkers en gezamenlijk het commerciële potentieel van elke mogelijkheid bepalen.

Over Agilent Technologies
Agilent is een vooraanstaande leverancier van micro-arrays voor onderzoek ter analysering van gen-expressie, microRNA, vergelijkende genomische hybridisatie en ChIP-on-chip. Meer informatie over de micro-arrays van Agilent is te vinden op www.opengenomics.com. Agilent Technologies Inc. (NYSE: A) is het bekendste bedrijf ter wereld in meettechnieken en een toonaangevend technologisch bedrijf voor communicatie, elektronica, biowetenschappen en chemische analyse. Het bedrijf heeft 19.000 medewerkers die klanten in meer dan 110 landen van dienst zijn. De netto omzet van Agilent over boekjaar 2007 bedroeg 5,4 miljard Amerikaanse dollar. Informatie over Agilent kunt u lezen op internet op www.agilent.com.

Over Agendia
Agendia BV, gevestigd in Amsterdam, Nederland, is een wereldleider op het gebied van gen-expressie-gebaseerde diagnostiek. Met drie producten op de markt en een groeiend marktaandeel richt de onderneming zich op de ontwikkeling en commercialisering van diagnostische tests gebruikmakend van tumorgen-expressie-profielen. Agendia was het eerste bedrijf dat FDA-goedkeuring kreeg voor zijn borstkankertest - MammaPrint(R) - dat het risico op terugkeer van borstkanker voorspelt. Zijn tweede micro-array product, CupPrint(R)(i), is een diagnostische test die de oorsprong van de primaire tumor identificeert in een kankertype dat "Cancer of Unknown Primary" wordt genoemd. Agendia presenteerde tevens onlangs zijn nieuwe prognostische test voor darmkanker, ColoPrint(R), welke momenteel verdere validatie ondergaat. Agendia onderhoudt nauwe banden met vooraanstaande academische centra over de hele wereld om technologisch hoogstaande diagnostische tests voor kanker te ontwikkelen. Agendia biedt ook zijn deskundigheid en DiscoverPrint(R) aan farmaceutische en biotechnologische bedrijven die gericht zijn op ontwikkeling van hoogeffectieve geneesmiddelen op het gebied van de oncologie. Meer informatie over Agendia is te vinden op www.agendia.com.

(i) CupPrint(R) is gebaseerd op een licentie van de TUO gegevensbank van AviaraDx
CONTACTEN VOOR DE MEDIA:
Voor Agendia - EU media & buiten de V.S.: Voor Agilent: Bernhard Sixt Stuart Matlow Algemeen directeur Agilent
Agendia +1-408-553-7191 +31-20-512-9161 stuart_matlow@agilent.com info@agendia.com
Voor Agendia - Media in de V.S.:
Kelly Connor
Vice-directeur
Ogilvy Public Relations Worldwide
+1-212-880-5328 Kantoor
+1-609-221-5785 GSM
Kelly.connor@ogilvypr.com

Website: http://www.agendia.com
http://www.agilent.com
http://www.opengenomics.com

Bernhard Sixt, algemeen directeur Agendia, +31-20-512-9161, info@agendia.com; Kelly Connor, vice-directeur Ogilvy Public Relations Worldwide, telefoon +1-212-880-5328 of GSM +1-609-221-5785, Kelly.connor@ogilvypr.com; of Stuart Matlow, Agilent, +1-408-553-7191, stuart_matlow@agilent.com