Den Haag zet nieuwe stap in digitale dienstverlening
Haagse burgers en bedrijven kunnen voortaan niet alleen digitaal bezwaarschriften indienen, maar ook de afhandeling daarvan online volgen. Ook het procesdossier is online te raadplegen. Wethouder Rabin Baldewsingh, verantwoordelijk voor de afhandeling van bezwaarschriften, neemt vandaag een nieuw systeem (Mijn Haagse Zaken) officieel in gebruik.
Bezwaar is het eerste product dat de gemeente Den Haag op deze manier aan haar burgers en bedrijven aanbiedt. In de komende jaren zullen meer producten in het Mijn Haagse Zakenloket worden gepresenteerd. Het loket geeft op elk moment van de dag, op elke plaats in de wereld (mits internetverbinding) de klant van de gemeente inzicht in de voortgang van zijn of haar zaak.
De bezwaarschriftbehandelaars bij Juridische Zaken krijgen via e-mail een signaal als een nieuw bezwaarschrift is ingediend. Wanneer de medewerker het bezwaarschrift verwerkt, krijgt de digitale klant bij ieder belangrijk moment in de afhandeling (zoals het plannen van een hoorzitting, ontvangst van aanvullende stukken) een signaal in zijn emailbox. Vervolgens kan hij online bekijken hoe zijn zaak ervoor staat. In de tussentijd kan de klant ook vragen stellen of aanvullende stukken toevoegen door het plaatsen van een klantreactie.
Het nieuwe systeem werkt voor bezwaarschriften tegen bouwvergunningen, het wegslepen van auto's, voorrangsverklaringen, kapvergunningen, subsidies, bestuursdwang- en dwangsombesluiten enz. Het systeem werkt nog niet voor besluiten over bijstandszaken en belastingen.
Baldewsingh: "Ik ben er trots op dat we in Den Haag zo voortvarend bezig zijn met de digitale communicatie met burgers, bedrijven en bezoekers. Dat is tijdsparend en vooral klantvriendelijk. Een ontwikkeling, die uitstekend past in de gedachte van excellente dienstverlening".
De mogelijkheid om bezwaarschriften schriftelijk in te dienen, blijft gewoon bestaan.
Gemeente Den Haag