Ingezonden persbericht


Persbericht

Helft van het Oranjelegioen is geen uitbundige supporter Van Nistelrooij roept op tot steun voor Nederlands elftal

Rotterdam, 22 april 2008 - De Nederlandse voetbalkijker viert doelpunten op bescheiden wijze: slechts eenderde van de Nederlanders is een uitbundige supporter. Het merendeel van de Nederlanders geeft aan dat samen juichen bij een goal verbroedert, maar toch beleeft nog steeds 19% van de voetbalkijkers de wedstrijd het liefst op zichzelf. Dit blijkt uit het Goal Celebration onderzoek van Coca-Cola. Om het Oranjelegioen voor te bereiden op Euro 2008 heeft Coca-Cola de Goal Celebration Academy opgericht met Ruud Van Nistelrooij als ambassadeur. De Academy maakt deel uit van de totale Goal Celebration campagne.

Meer dan de helft van de Nederlanders vindt voetbal kijken alleen leuk bij belangrijke wedstrijden. Er is wel behoorlijk veel vertrouwen in het Nederlands elftal: bijna 30% denkt dat Nederland de halve finale zal bereiken en 10% ziet Nederland als de nieuwe Europese kampioen. Dit blijkt uit het Goal Celebration onderzoek dat in opdracht van Coca-Cola is uitgevoerd door TNS NIPO onder een representatieve steekproef onder de Nederlandse bevolking (n=531).

Verder vinden Nederlanders dat het Oranjelegioen het origineelst uitgedost is in vergelijking met andere Europese landen. De spelers van het Nederlands elftal vindt men minder originele 'Goal Celebrators'. Dirk Kuyt wordt met 10% het vaakst genoemd, hij kust na elk doelpunt zijn trouwring. Ruud Van Nistelrooij, de meest ervaren 'Goal Hugger' van het Nederlands elftal met 30 doelpunten, komt samen met Huntelaar op de gedeelde tweede plaats.

Goal Celebration Academy
Volgens de ondervraagden kan het juichgedrag van de Nederlandse supporter verbeterd worden. Daarom start Coca-Cola vanaf 21 april de online Goal Celebration Academy om het Oranje legioen klaar te stomen voor het Europees Kampioenschap. Voetbalfans kunnen hier terecht om alles te leren over het vieren van doelpunten. Verder brengt de Academy voetbalfans vast in de juiste juichstemming met juichtips, een juichhoroscoop en een test om te bepalen welk juichtype je bent.

Ambassadeur Van Nistelrooij
Ruud van Nistelrooij is ambassadeur van de Goal Celebration Academy. Van Nistelrooij: "Als spits van de huidige oranje selectie, weet ik als geen ander hoe belangrijk is om steun van het Oranjelegioen te krijgen. Daarom juich ik het initiatief van Coca-Cola toe om de Goal Celebration Academy op te richten. Zo weet ik zeker dat de fans goed voorbereid zijn voor de wedstrijden van Euro 2008 en het Nederlands elftal en ikzelf op het legioen kunnen bouwen."

Over The Coca-Cola Company
The Coca-Cola Company is de grootste frisdrankproducent ter wereld. Coca-Cola produceert en exploiteert vier van de vijf grootste frisdrankmerken ter wereld, te weten: Coca-Cola, Coca-Cola light, Fanta en Sprite. Daarnaast biedt het bedrijf een breed assortiment van andere dranken, waaronder light frisdranken, waters, vruchtensappen, thee, koffie en sportdranken aan. Met het wereldwijde distributiesysteem levert het bedrijf dagelijks aan miljoenen consumenten, verspreid over meer dan 200 landen, in totaal meer dan 1,3 miljard consumpties.

Kijk voor meer informatie over The Coca-Cola Company en Goal Celebration op de website: www.coca-cola.nl.



Ingezonden persbericht