Ingezonden persbericht


Persbericht
Wijk bij Duurstede, april 2008

Het Grote Krokettenonderzoek 2008: Kwaliteitskroket is dé Nederlandse kraker

Als de Nederlander zich thuis vastbijt in de geliefde kroket, staat genieten bovenaan. Steeds meer fans van deze snack kiezen voor de culinaire variant! En in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht zijn het niet de jongeren, maar de 35 - 49 jarigen die de meeste kroketten eten. Dit en meer blijkt uit Het Grote Krokettenonderzoek* uitgevoerd door bureau Motivaction in opdracht van Van Dobben, de fabrikant van de luxecroquetten bij uitstek.

Spectaculaire smulstijging
Uit het onderzoek kan worden afgeleid dat het aantal fijnproevers duidelijk in de lift zit. De Nederlander maakt meer en meer een bewuste kroketkeuze. Het echt genieten van het fenomeen vertaalt zich in de stijging van de consumptie van het aantal kwaliteits-exemplaren. Terwijl de totale 'krokettenmarkt' vorig jaar stabiel bleef, werden er maar liefst 25% meer Van Dobben croquetten en 46% meer Van Dobben bitterballen verkocht**.

Liefhebbersprofiel
Jaarlijks eet Nederland zo'n 350 miljoen kroketten! Meer dan driekwart van de Nederlanders eet wel eens een kroket en bijna de helft geeft de voorkeur aan Van Dobben. Acht op de tien huishoudens heeft een friteuse in huis. Hierin worden vooral frietjes gebakken (86%), op de voet gevolgd door kroketten (78%). In de leeftijdsgroep 35-49 jaar worden de meeste kroketten verorberd. Het merendeel van de kroketeters heeft een middelbare beroepsopleiding of hoger. Mannen en vrouwen houden evenveel van de kroket.

Snack Top-10
Vergeleken met het jaar ervoor, werden er in 2007 iets meer thuissnacks gegeten, ondanks alle dieettrends. Van vrijwel alle snacks werd iets meer gegeten. De meest favoriete snacks in kooppercentages: frites (86%), kroketten (78%), frikadellen (73%), hamburgers (51%), kaassoufflés (50%), loempia's (49%), bitterballen (45%), borrelsnacks (36%), bamibal of -schijf (33%) en nasibal of -schijf (25%).

Over Van Dobben
De Van Dobben croquet vindt haar oorsprong in 1945 in de Amsterdamse 'Eetsalon Van Dobben'. De lunchroom groeit dankzij haar handgemaakte croquetten uit tot een begrip en wordt een pleisterplaats voor artiesten, voetballers en vele andere Amsterdammers. De Van Dobben croquet gaat het door de jaren heen nog beter: in 1992 wordt landelijke distributie behaald en tot en met vandaag blijft dit ambachtelijke product toenemend populair. Van Dobben is in de ogen van het publiek nog steeds een pure luxecroquet. Kwaliteit, smaak, ambachtelijk bereid en typisch Hollands.



Ingezonden persbericht