Burgemeester presenteert burgerjaarverslag 2007
| | |datum |21 april 2008 | | | |nummer |0804/5282 |Burgemeester mw. G.W. van der Wel - Markerink presenteert dinsdag 22 april het burgerjaarverslag 2007. De titel van het jaarverslag is 'De verbindende stad ' en verwijst naar een van de speerpunten van dit college. Met dit beleid dat de samenleving als geheel aanspreekt, zet het college in op zaken als leefbaarheid en saamhorigheid. In 'De verbindende stad' wordt verslag gedaan van de kwaliteit van de dienstverlening en de burgerparticipatie in 2007. Jaarlijks legt de burgemeester verantwoording af aan de gemeenteraad over haar rol als kwaliteitsbewaker van procedures. Dit moet leiden tot een betere relatie tussen de inwoner en het bestuur. Omdat de inwoner een centrale rol speelt in het burgerjaarverslag reikt de burgemeester het boekje op 22 april uit tijdens de wijkbijeenkomst in Steenvoorde-Noord. Daarmee wil zij de (wijk)bewoners meer betrekken en met ze in gesprek komen.
Dienstverlening: graag gedaan
Rijswijkers zijn tevreden over de gemeentelijke publieksdienstverlening. De informatie die ze krijgen is duidelijk en de hulpvaardigheid van de medewerkers wordt positief beoordeeld. De inwoners geven het contact dat ze hebben met de gemeente gemiddeld een 7,5 als rapportcijfer. Aan de verbetering van postafhandeling, verdergaande digitale dienstverlening en verminderen van wachttijden aan de balies wordt volop gewerkt.
Burgerparticipatie: samen werken aan de stad
Inwoners worden zoveel mogelijk betrokken bij het Rijswijkse gemeentebeleid. Inwoners bezochten informatie-, discussie- en/of inspraakbijeenkomsten. Er zijn verschillende adviesorganen die meedenken over nieuw beleid. Of het nu gaat om het herinrichten van straten of meedenken over het beleid van de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Klachten, meldingen en bezwaarschriften: onze excuses
Het aantal klachten is in 2007 verder afgenomen. In 2008 gaat de nieuwe regeling voor klachtenbehandeling in werking. Op die manier is de behandeling van klachten duidelijk en controleerbaar. Klachten geven aanleiding om werkwijzen van de gemeente Rijswijk aan te passen. Soms is dat een kleinigheid als het toevoegen van een regel in een brief of formulier, maar vaak gaat het om betere informatievoorziening. Helaas lukt het niet altijd om bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn af te handelen. Dat geldt niet voor aanslagen gemeentebelasting, daarvan is de gemiddelde behandeltermijn gedaald.
De verbindende stad: papieren of digitale versie
Aan de raadsleden en de voorzitters van alle maatschappelijke organisaties in Rijswijk wordt een verslag toegezonden. Het burgerjaarverslag is -zolang de voorraad strekt- voor belangstellenden te verkrijgen bij de balie Publieksvoorlichting in de hal van het stadhuis aan het Bogaardplein en bij de centrale bibliotheek aan het Generaal Eisenhowerplein. Delen van het burgerjaarverslag worden de komende weken gepubliceerd op de gemeentepagina Rijswijk RegelRecht in het huis aan huisblad Groot Rijswijk. Op www.rijswijk.nl is vanaf 23 april een digitale versie van het burgerjaarverslag te vinden.
Ingezonden persbericht