CDA

Vestigen en vertrouwen

Nederland heeft een rijke historie als een land van hoofdvestigingen en topbedrijven.

Dit is echter geen vanzelfsprekendheid meer. Door de mondialisering, de kleiner wordende wereld en de opkomst van vlugkapitaal is het economische spelveld veranderd.
Enerzijds profiteren wij van de internationale markt door goedkope producten en zijn de doorvoerhaven voor de rest van West-Europa. Tegelijkertijd voedt deze ontwikkeling van globalisering het risico en de vrees om vestigingen en werkgelegenheid kwijt te raken. Daarom hebben ook wij nieuwe spelregels nodig om ons te wapenen tegen ongewenste neveneffecten. De kern is dat binding en lange termijn belangen het zouden moeten winnen van de korte klap. Hoe ziet dat nieuwe speelveld er uit en hoe moeten we er mee omgaan?

Allereerst is het belangrijk dat Nederland ook in de toekomst een van de meest welvarende regio's van Europa blijft. Daarom moeten we het bedrijfsleven vertrouwen geven in ons vestigingsklimaat. Dat vraagt een blik over de polderdijken heen; we moeten de kracht van Nederland niet onderschatten. Overheid en bedrijfsleven moeten de knelpunten samen durven aanpakken. Vestiging vraagt vertrouwen. Permanente commitment richting excellerende sectoren en bedrijven die van strategisch belang zijn voor de concurrentiekracht van Nederland is nodig. De blijvende verankering van werknemers, ondernemers en bestuurders in onze samenleving ook.

Nederland heeft een relatief goed vestigingsklimaat. Maar goed kan altijd beter. Op het gebied van administratieve lasten, loonkosten, arbeidsmarkt en de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel. Daarnaast blijven natuurlijk ook de infrastructuur en het fiscaal stelsel van groot belang. Wie deze thema's laat liggen, accepteert dat bedrijven zich in de toekomst elders vestigen en dat daarmee werkgelegenheid en welvaart verloren gaat.

Een nieuwe ontwikkeling is dat op de internationale markt de macht van de particuliere spelers zoals investeringsbanken en hedgefunds enorm is gegroeid. Met een hoge mate van flexibiliteit en grote snelheid kiezen ze waar en hoe hun geld te beleggen. Per saldo profiteert ons land volop van onze internationale oriëntatie. Maar er zijn dus ook schaduwzijdes. De afgelopen decennia zijn beschermingsconstructies verdwenen en is de frequentie en omvang van overnames toegenomen. Het streven is steeds gericht geweest op een level-playing-field. Vanuit die liberaliseringtendens is de macht van aandeelhouders toegenomen en zijn ondernemingen zich nadrukkelijker gaan richten op de aandeelhouderswaarde. Private equity funds, hedgefunds en sovereign wealth funds spelen hier handig op in. In bepaalde gevallen zetten aandeelhoudersactivisme en korte termijn winst ondernemingen op een verkeerde manier op de tocht. Nieuwe spelregels zijn dus nodig.

Allereerst het beperken van buitensporige invloed van activistische fondsen met een verwaarloosbaar belang in de onderneming. Daarom moeten er strengere eisen komen met betrekking tot de identiteit van de economische èn juridische eigenaar van aandelen. Geen anoniem geleend stemrecht of empty voting. Er moet met open vizier worden gestreden. Bovendien moeten er eenduidige grenzen komen voor zowel de meldingsplicht van aandelenbezit als voor de het plicht om de intenties als aandeelhouder openbaar te maken. (b.v. 3%). Strak toezicht is nodig om erop toe te zien dat aandeelhouders handelen conform hun gepubliceerde intenties. Verder moet ook de drempel voor het agenderingsrecht worden verhoogd naar 3%. Een wettelijke mogelijkheid tot een âafkoelingsperiodeâ van bv. een half jaar zorgt er bovendien voor dat wordt voorkomen dat een bedrijf is verkocht of opgesplitst, voordat men goed door heeft wat hen is overkomen. Geen hit and run tactieken dus.

Daarnaast moeten bedrijven loyale aandeelhouders kunnen belonen met loyaliteitsdividend en extra stemrecht. De wettelijke verankering hiervan stimuleert rentmeesterschap boven sprinkhaangedrag. Hetzelfde geldt voor het belastingvrij overnemen van een bedrijf met louter geleend geld. Door de renteaftrek in dit soort gevallen uit te spreiden over een aantal jaar, worden ook de snelle jongens op de kaaimaneilanden gedwongen om verder te kijken dan de dag van morgen.

Nieuwe spelregels vragen om effectief toezicht. Daarvoor moet er een nieuwe scheidsrechter in de vorm van een onafhankelijk overnamepanel komen. Een representatief platform waarin marktpartijen en deskundigen uit de financiële sector zitting hebben en het kan optreden als een âmarktmeesterâ rond het biedingsproces. Dat voorkomt dat constante juridische procedures van hedgefunds een bedrijf zo plat kunnen leggen dat het rijp is voor de pluk. In Engeland heeft dit bewezen te werken.

Nieuwe spelregels voor een nieuwe wereld. Ze zorgen voor een betere balans tussen de belangen van verschillende stakeholders. Geen nieuwe dijken om ons polderland. Wel hier en daar een Hansje Brinker om een gaatje te stoppen. Zodat onze ondernemers met zekerheid over de polderdijken heen kunnen blijven kijken. Dat geeft en vraagt om vertrouwen in de kracht van Nederland. Want vestigen gaat samen met vertrouwen.

---