Ingezonden persbericht
MEPPEL, 22 april 2008
Links
Stichting Downsyndroom
PERSBERICHT
SDS mist waarborg Early Intervention in SER-advies AWBZ
De Stichting Downsyndroom (SDS) is positief over de strekking van het SER-advies inzake de toekomst van de AWBZ dat staatssecretaris Bussemaker van VWS vanochtend in ontvangst heeft genomen. Toch spreekt de SDS zich uit tegen een mogelijke overheveling van ondersteunende en activerende begeleiding - zoals Early Intervention - naar de WMO.
Het SER-advies inzake de toekomst van de AWBZ volgt op het advies hierover van de Raad voor Volksgezondheid en Zorg (RVZ) dat eind januari werd uitgebracht. In dat advies werd al duidelijk hoezeer een overheveling van zorg naar de Zorgverzekeringswet (ZVW) en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) de continuïteit en (rechts)zekerheid van de ondersteuning en begeleiding voor mensen met Downsyndroom zou ondermijnen. Het SER-advies, gericht op een aangepaste AWBZ, biedt in de visie van de SDS wel een basis waarop de zorg voor mensen met een verstandelijke belemmering gewaarborgd blijft. In die zin deelt de SDS de positieve reactie van Platform VG (Verstandelijk Gehandicapten) van 18 april jongstleden.
De SDS maakt echter bezwaar tegen het voorstel in het SER-advies om 'nader af te bakenen onderdelen' van de huidige AWBZ-functies ondersteunende en activerende begeleiding (OB en AB) die zijn gericht op deelname aan de samenleving, over te hevelen naar de WMO. Dat mag niet gebeuren! Iets wat zoveel specialistische deskundigheid vereist als Early Intervention voor kinderen met een verstandelijke belemmering moet op landelijk niveau geregeld blijven, in plaats van overgedragen te worden aan de willekeur van gemeenten die de vereiste deskundigheid niet op kunnen brengen. Dat kan het beste vanuit een rest-AWBZ. Daarbij moet worden bedacht dat kwalitatief hoogwaardige Early Intervention de beste manier is om het functioneren van mensen binnen de sector mensen met een verstandelijke handicap te verbeteren en zo ook besparingen op de lange termijn te realiseren.
De SDS merkt verder op dat een - ook door het Platform VG bepleite - realistische hardheidsclausule bij een 'glasheldere polis' wel voldoende ruimte moet bieden om de vaak complexe aandoeningen van de doelgroep te kunnen verwerken. Standaard-indicaties - zoals voor Early Intervention - zouden een goede basis kunnen vormen. In de visie van de SDS bestaat zo'n glasheldere polis uit meerdere standaard-indicaties voor 'evidenced based' begeleidingsmethodieken. En daarbij is dringend een hervorming vereist van het nu veel te bureaucratische Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ), waar te vaak mensen die geacht worden alleen maar indicaties af te geven op de stoel van de behandelaars gaan zitten.
In het SER-advies wordt telkens over cliënten gesproken alsof die zelf alles kunnen regelen, aanvragen en invullen. Uiteraard ligt de grondslag wel bij de cliënt, maar de SDS wijst er op dat in de sector mensen met een verstandelijke handicap de hulp mede gericht dient te zijn op ouders en/of verzorgers van de betrokkenen. Ouder- en gezinsbegeleiding zijn cruciaal - niet alleen voor mensen met Downsyndroom, maar voor de hele sector mensen met een verstandelijke handicap - zeker om te voorkomen dat er op steeds zwaardere zorg een beroep moet worden gedaan.
Het SER-advies spreekt verder over de scheiding van wonen en zorg. Op zich vindt de SDS dat prima, maar hoe zorgen we er in Nederland voor dat er dan ook betaalbare woningen zijn? Mensen met Downsyndroom, en meer algemeen: mensen met een verstandelijke handicap, bevinden zich maar al te vaak in de laagste inkomensklasse. Welke huisvestingsmogelijkheden krijgen cliënten die niets te besteden hebben of zelfs in de schulden zitten?
Ten slotte is de SDS van mening dat het SER-advies waar het gaat om personeelstekorten en hoe die op te lossen, te weinig aandacht besteedt aan de kwaliteit van geboden zorg en adequate scholing. Voor een up-to-date beeld van Early Intervention verwijzen we naar de DVD-productie 'Kleine Stapjes - Grote Sprong' van de SDS.
----------