Vereniging Milieudefensie

Milieudefensie deel analyse Elverding

Milieuproblemen door verkeer met kortere procedures niet opgelost

Volgens Milieudefensie zullen de aanbevelingen van de commissie Elverding niet tot een vermindering van de milieubelasting door verkeer leiden. Directeur Frank Köhler: 'Het is goed onnodig lange procedures te verkorten, maar de aanbevelingen zullen niet leiden tot milieuverbetering.' Toenemende automobiliteit zorgt voor toenemende aantasting van de luchtkwaliteit, een toenemend klimaatprobleem, meer geluidhinder, meer doorsnijding van landschap en van steden, en tot kostbaar ruimtegebruik in ons overvolle land. 'We moeten deze problemen fundamenteel aanpakken; het voorstel van de commissie Elverding doet daar weinig aan af of bij', aldus Köhler.

In een heldere analyse stelt de commissie Elverding dat vertraging bij wegenprojecten vooral wordt veroorzaakt door een gebrekkige (ambtelijke) voorbereiding van besluitvorming en door ondoorzichtige en gebrekkige verkeersmodellen. Ook de weinig professionele bestuurscultuur van de overheid krijgt er van langs: niet de belanghebbenden, maar de overheid zelf zorgt voor vrijwel alle vertraging. Berekeningen van de overheid zouden niet transparant zijn, worden keer op keer bijgesteld en zijn nodeloos complex. Belanghebbenden worden niet tijdig bij het proces betrokken en hun bezwaren worden niet serieus getoetst. Vaststelling van besluiten en termijnen voor onderzoek worden steeds uitgesteld. Onderzoek waarvan de uitkomsten 'onwelgevallig' zijn wordt stelselmatig opnieuw uitgevoerd. En: 'De probleemanalyse moet breed zijn. Er moet niet alleen worden gekeken naar wegen, maar waar relevant ook naar ruimtelijke ordening en alternatieven op netwerkniveau (OV, beprijzing, benutten).'

Milieudefensie deelt van harte de probleemanalyse van Elverding, maar ziet de milieuproblemen er niet mee opgelost worden. Volgens het bedrijfsleven kosten files jaarlijks één miljard euro. Dat is een een schijntje vergeleken bij de maatschappelijke kosten van alleen al luchtverontreiniging: deze bedragen jaarlijks minimaal vier miljard euro. Frank Köhler: 'Als iets met spoed aangepakt moet worden, is het wel de luchtverontreiniging, of de groeiende CO -uitstoot door het toenemende verkeer. Bijvoorbeeld door een krachtige Klimaatwet.'

Een vernieuwend verkeersbeleid zou daarnaast kunnen bestaan uit het serieus investeren in openbaar vervoer en fiets. Daarnaast zou ruimtelijk beleid ertoe moeten leiden dat de noodzaak van veel verplaatsingen vermindert. Het bestaande overheidsbeleid zoals het bouwen van zestigduizend extra woningen in 'woonstad' Almere en tegelijkertijd tienduizenden nieuwe arbeidsplaatsen creëren op de Zuidas van 'werkstad' Amsterdam. Zo'n beleid is vragen om files én om luchtverontreiniging. De commissie Elverding benoemt weliswaar het weinig 'gebiedsgerichte' beleid als de werkelijke kern van het huidige verkeersprobleem, maar komt vervolgens niet met aanbevelingen.