Vereniging Milieudefensie
Milieudefensie deel analyse Elverding
Milieuproblemen door verkeer met kortere procedures niet opgelost
Volgens Milieudefensie zullen de aanbevelingen van de commissie
Elverding niet tot een vermindering van de milieubelasting door
verkeer leiden. Directeur Frank Köhler: 'Het is goed onnodig lange
procedures te verkorten, maar de aanbevelingen zullen niet leiden tot
milieuverbetering.' Toenemende automobiliteit zorgt voor toenemende
aantasting van de luchtkwaliteit, een toenemend klimaatprobleem, meer
geluidhinder, meer doorsnijding van landschap en van steden, en tot
kostbaar ruimtegebruik in ons overvolle land. 'We moeten deze
problemen fundamenteel aanpakken; het voorstel van de commissie
Elverding doet daar weinig aan af of bij', aldus Köhler.
In een heldere analyse stelt de commissie Elverding dat vertraging bij
wegenprojecten vooral wordt veroorzaakt door een gebrekkige
(ambtelijke) voorbereiding van besluitvorming en door ondoorzichtige
en gebrekkige verkeersmodellen. Ook de weinig professionele
bestuurscultuur van de overheid krijgt er van langs: niet de
belanghebbenden, maar de overheid zelf zorgt voor vrijwel alle
vertraging. Berekeningen van de overheid zouden niet transparant zijn,
worden keer op keer bijgesteld en zijn nodeloos complex.
Belanghebbenden worden niet tijdig bij het proces betrokken en hun
bezwaren worden niet serieus getoetst. Vaststelling van besluiten en
termijnen voor onderzoek worden steeds uitgesteld. Onderzoek waarvan
de uitkomsten 'onwelgevallig' zijn wordt stelselmatig opnieuw
uitgevoerd. En: 'De probleemanalyse moet breed zijn. Er moet niet
alleen worden gekeken naar wegen, maar waar relevant ook naar
ruimtelijke ordening en alternatieven op netwerkniveau (OV,
beprijzing, benutten).'
Milieudefensie deelt van harte de probleemanalyse van Elverding, maar
ziet de milieuproblemen er niet mee opgelost worden. Volgens het
bedrijfsleven kosten files jaarlijks één miljard euro. Dat is een een
schijntje vergeleken bij de maatschappelijke kosten van alleen al
luchtverontreiniging: deze bedragen jaarlijks minimaal vier miljard
euro. Frank Köhler: 'Als iets met spoed aangepakt moet worden, is het
wel de luchtverontreiniging, of de groeiende CO -uitstoot door het
toenemende verkeer. Bijvoorbeeld door een krachtige Klimaatwet.'
Een vernieuwend verkeersbeleid zou daarnaast kunnen bestaan uit het
serieus investeren in openbaar vervoer en fiets. Daarnaast zou
ruimtelijk beleid ertoe moeten leiden dat de noodzaak van veel
verplaatsingen vermindert. Het bestaande overheidsbeleid zoals het
bouwen van zestigduizend extra woningen in 'woonstad' Almere en
tegelijkertijd tienduizenden nieuwe arbeidsplaatsen creëren op de
Zuidas van 'werkstad' Amsterdam. Zo'n beleid is vragen om files én om
luchtverontreiniging. De commissie Elverding benoemt weliswaar het
weinig 'gebiedsgerichte' beleid als de werkelijke kern van het huidige
verkeersprobleem, maar komt vervolgens niet met aanbevelingen.