Datum
22 april 2008
Eerste Servicepunt voor detaillisten in Brabant geopend
Één loket voor detailhandel, alles op gebied van personeel en ondernemen
Op maandagavond 21 april werd het Servicepunt Detailhandel feestelijk geopend. Het is
het eerste servicepunt Detailhandel in Brabant. Medewerkers van het servicepunt
ondersteunen lokale winkeliers op het gebied van arbeid en ondernemen, bedrijfsvoering
en imagoverbetering van de sector. De detailhandel is een kansrijker sector, met ruim
120.000 bedrijven is het een van de grootste werkgelegenheidssectoren in de provincie.
Het Servicepunt Detailhandel is het eerste dergelijke Servicepunt in Tilburg. Later dit jaar
worden er nog drie Servicepunten geopend, te weten het Servicepunt Welzijn en Zorg
Tilburg, het Servicepunt Metaal en het Servicepunt Logistiek & Transport. "We willen de
kansen voor de sector aanpakken en werkzoekenden beter ondersteunen met het vinden
van werk, aldus demissionair wethouder Gon Mevis (arbeidsmarktbeleid). "In de
detailhandel zijn ontzettend veel leuke banen te vinden. Dat willen we meer zichtbaar
maken."
Het Servicepunt Detailhandel Tilburg is een samenwerkingsverband van Hoofdbedrijfschap
Detailhandel (HBD), ROC Midden-Brabant, Kenniscentrum Handel (KCH), Ondernemers
Federatie Tilburg (OFT), CWI, UWV, gemeente Tilburg en de regiogemeenten en wordt mede
gefinancierd vanuit de provincie Noord-Brabant. Adviseurs van CWI, UWV en gemeenten
halen de vacatures op en faciliteren werkzoekenden bij het bemiddelen naar werk, het ROC
regelt eventuele scholing. Het HBD ondersteunt ondernemers met collectieve activiteiten
op het gebied van personeel & ondernemen. KCH ondersteunt begeleiding via de
leerwerkbedrijven. Het Servicepunt is gevestigd bij het CWI aan de Besterdring 235 te
Tilburg.
Intentieverklaring
Het CWI, UWV en de gemeente Tilburg hebben gisteren tevens een intentieverklaring
ondertekend. In deze verklaring staan de gedeelde intenties om in de nabije toekomst
nauwer samen te werken. Op 1 mei start er een pilot van een half jaar waarin die
samenwerking wordt ontwikkeld. Mevis: "We gaan onze dienstverlening verder integreren,
de zogenoemde één loketgedachte voor de klant verder uitwerken en bekijken hoe we de
klant beter kunnen ondersteunen door maatwerk te leveren."