Erasmus Universiteit Rotterdam

NWO subsidie voor promotieonderzoek economen

Drie promotieonderzoeken van de Faculteit der Economische Wetenschappen krijgen subsidie in het kader van de NWO Open competitie MaGW (Maatschappij- en gedragswetenschappen). NWO honoreerde acht van de 39 ingediende voorstellen in deze subsidieronde, samen goed voor ruim EUR 540.000. De Rotterdamse onderzoeken gaan over motivatie van werknemers, planningsproblemen in complexe productieprocessen, en het monitoren en voorspellen van de stand van de economie.

Onder leiding van prof.dr. Otto Swank, hoogleraar Micro-economics, emphasis industrial organization, wordt onderzoek gedaan hoe managers werknemers kunnen motiveren. Economen denken daarbij vaak aan financiële prikkels, en besteden veel minder aandacht aan praten als middel om werknemers beter te laten functioneren. Postieve feedback en uitspreken van bepaalde gevoelens t.a.v. het werk kan motiverend werken. Met speltheoretische modellen wordt onderzocht onder welke voorwaarden praten mensen kan motiveren. Ook wordt bestudeerd welke wijze van praten (bijvoorbeeld in het openbaar, vergelijkend of uitdagend) het best motiveert.

Prof.dr. Albert Wagelmans, Econometrie, management science, leidt het onderzoek naar het modelleren en oplossen van planningsproblemen in complexe productieprocessen. De onderzoekers maken hierbij gebruik van verschillende geavanceerde wiskundige planningstechnieken. Een fabriek van een product met een standaardvariant en een luxevariant kan beide varianten produceren om precies aan de vraag te voldoen. Vanuit oogpunt van winstmaximalisatie kan dit echter suboptimaal zijn. Dit is een productieplanningsprobleem met de mogelijkheid van vraagsubstitutie, waarbij de fabrikant mogelijk kosten kan besparen. De vraag of dat inderdaad zo is en wat dan precies het beste productieplan is, is echter lastig te beantwoorden. Hiervoor zijn geavanceerde planningstechnieken nodig.

De onderzoekers van prof.dr. Dick van Dijk, Econometrie, en prof.dr. Philip Hans Franses, Toegepaste econometrie en marketing research gaan nieuwe methoden ontwikkelen voor het monitoren en voorspellen van de stand van de economie. Ze maken daarbij gebruik van informatie in financiële en economische variabelen die frequent (dagelijks of wekelijks) worden waargenomen, zoals aandelenkoersen, vertrouwens-indicatoren en tijdelijke werknemers (uitzendkrachten). Doel van het project is het ontwikkelen van een econometrische methodologie waarmee de stand van de economie van dag tot dag kan worden gemeten, op een manier die bruikbaar is voor beleidsmakers, managers, financieel analisten, en beleggers.