Ingezonden persbericht


Persbericht 22 april 2008

Wereldhavendagen sterkste cultuurmerk van de regio Rotterdam

De Wereldhavendagen is het sterkste merk van de Rotterdamse culturele sector. Rotterdam heeft verder bijzonder veel sterke festivalmerken. Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder ruim 4000 inwoners van Rotterdam en omgeving. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Stichting Rotterdam Festivals.

"Een brede groep van de bevolking van Rotterdam en omgeving vindt de Wereldhavendagen aantrekkelijk. Terwijl veel cultuurmerken een specifieke doelgroep aanspreken, worden de Wereldhavendagen door vrijwel alle bewoners gewaardeerd", verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. Uiteraard zijn er wel verschillen in merksterkte te zien tussen bevolkingsgroepen. Zo staat De Doelen voor Rotterdammers op de eerste plaats en komen de Wereldhavendagen daarna. Bij de bewoners in de regio worden de eerste twee plaatsen ingenomen door de Wereldhavendagen en Pathé.

Onder de vijftig sterkste cultuurmerken zijn opvallend veel festivals: maar liefst dertien. Uit een eerder onderzoek op nationaal niveau bleek dat het North Sea Jazz Festival het sterkste festivalmerk van Nederland is. 'Met het binnenhalen van het North Sea Jazz Festival heeft de stad Rotterdam dus

een mooie slag geslagen", aldus Beerda. "Dit festivalmerk is beduidend sterker dan bekende festivals als Pinkpop en Holland Festival."

Vooral de culturele organisaties met een lange historie, zoals Museum Boijmans van Beuningen, blijken sterke merken te zijn. Dit is ook wel begrijpelijk omdat deze merken vaak al generaties lang aan hun reputatie bouwen. Uitzonderingen hierop zijn relatieve nieuwkomers als Pathé en de

Kunsthal die met hun vernieuwende aanpak veel sneller een toppositie hebben veroverd.

Culturele top-10 van Rotterdam


1. Wereldhavendagen


2. De Doelen


3. Museum Boijmans van Beuningen


4. Ahoy Rotterdam


5. Pathé


6. North Sea Jazz Festival


7. Nieuwe Luxor Theater


8. Maritiem Museum Rotterdam


9. International Film Festival Rotterdam


10. Kunsthal Rotterdam

Voor het onderzoek zijn ruim 4000 mensen ondervraagd. In twee fasen is de benodigde informatie verzameld. Eerst is de spontane bekendheid van alle culturele merken onderzocht. Daarna is voor de vijftig bekendste merken in detail navraag gedaan naar de merkkracht, merkpersoonlijkheid en

merkprestatie. In totaal zijn zeven culturele segmenten onderzocht: filmhuizen, dansgezelschappen, festivals, musea, muziekgezelschappen, podia en theatergezelschappen.

Kijk op www.hendrikbeerda.nl voor de volledige Rotterdamse top-50 van culturele merken.

Rotterdam Festivals coördineert het evenementenbeleid van Rotterdam en ondersteunt via collectieve marketing en publieksonderzoek de culturele sector in het bereiken van een zo groot en divers mogelijk publiek.


---

Noot aan de redactie: voor meer informatie neemt u contact op met Anne Helsen-Wijnen, persvoorlichter Rotterdam Festivals, 010-4332511, anne@rotterdamfestivals.nl