NVM start nieuwe reclamecampagne

22/04/2008 16:50

NVM

PERSBERICHT

Aan : de financieel-economische redacties en vakpers

Van : de Nederlandse Vereniging van Makelaars o.g. en Vastgoeddeskundigen

Betreft : NVM start nieuwe reclamecampagne

Datum : Nieuwegein, 22 april 2008

NVM start nieuwe reclamecampagne
Extra aandacht voor rol NVM-aankoopmakelaar
Nieuwegein, 22 april 2008 - De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) is een reclamecampagne gestart waarin nadrukkelijk aandacht wordt gevraagd voor de rol van de aankoopmakelaar. Uit onderzoek blijkt dat ruim de helft van de consumenten niet precies weet wat een aankoopmakelaar doet. Juist nu steeds meer huizenkopers hun huis zelf via internet vinden, is het belangrijk om een aankoopmakelaar in te schakelen, om nare verrassingen achteraf te voorkomen. In de reclamecampagne van de NVM wordt het verschil tussen de aankoopmakelaar en de verkoopmakelaar krachtiger benadrukt. Een verkoopmakelaar treedt op namens de verkoper van een huis en een aankoopmakelaar namens de koper. Veel consumenten blijken het verschil in de praktijk niet goed te kennen. Ongeveer 30 procent van de kopers zit met een verkoopmakelaar rond de tafel, terwijl zij denken met een aankoopmakelaar van doen te hebben. Hoewel een makelaar beide rollen kan vervullen, mag hij dit nooit doen rond de transactie van één en hetzelfde huis. Hij mag de belangen behartigen van óf de koper óf de verkoper. Roeland Kimman, manager communicatie van de NVM: "De campagne heeft tot doel dat consumenten beseffen dat er twee soorten makelaars bestaan en dat zij, als zij een huis kopen, een aankoopmakelaar moeten inschakelen, die specifiek voor hun belang opkomt. Vergelijk het met mensen die een juridisch geschil hebben. Dan neemt elke partij een eigen advocaat in de arm. Met een makelaar is het eigenlijk net zo. Als hij al voor de verkoper werkt, kan hij onmogelijk de koper optimaal adviseren, en andersom geldt dat natuurlijk ook", Onderdeel 'Quote-campagne'
De campagne rondom de aankoopmakelaar maakt deel uit van de 'Quote-campagne' waarmee de NVM in 2007 is gestart. Ook de reclamecampagne van 2008 bestaat uit opvallende animatiefilmpjes op televisie, radiospotjes en advertenties in de gedrukte media. In iedere reclame-uiting wordt het verschil tussen de aankoopmakelaar en de verkoopmakelaar benadrukt om de consumenten ervan bewust te maken dat zij de juiste makelaar moeten kiezen. Op tv zijn per reclameblok drie commercials van elk 10 seconden te zien. Voor de radio wordt het geluid en de tekst van de tv-commercials gebruikt in wisselende combinaties van tweemaal 10 seconden Daarnaast worden op regionale radiozenders per provincie afzonderlijke commercials uitgezonden. Aankoopmakelaar behartigt belang koper
Er zijn veel redenen voor de consument om een aankoopmakelaar van de NVM in de arm te nemen en deze zijn belangen te laten behartigen. Roeland Kimman: 'De aankoopmakelaar luistert naar de wensen van de klant, weet wat er speelt in de omgeving en kan wijzen op alternatieven. Bij de onderhandelingen is het zaak het hoofd koel te houden, terwijl het kopen van een huis voor de meeste mensen vooral een emotionele beslissing is.' Met de aankoopmakelaar van de NVM is de koper verzekerd van een professionele onderhandeling met de verkopende partij en een realistische prijs. De aankoopmakelaar regelt ook alle juridische zaken. Hij zal de koper wijzen op eventuele ontbindende voorwaarden die aan het bod gekoppeld kunnen worden en controleert vooraf de koopovereenkomst als die door de verkopende partij is opgesteld. Daarnaast kan de aankoopmakelaar adviseren bij het afsluiten van een hypotheek en inspecteert hij de woning vlak vóór de levering. De campagne is vooraf getest onder consumenten. Het publiek geeft aan de vormgeving als positief en onderscheidend te ervaren. Inmiddels hebben de meeste regio's de landelijke campagne vertaald naar lokale uitingen, waardoor de NVM steeds meer met één gezicht naar buiten treedt.





http://www.nvm.nl