D66

Trage besluitvorming infrastructuur schaadt duurzame economie

22 april 2008

D66 deelt de aanbeveling van de commissie Elverding dat besluitvorming over infrastructurele projecten beter moet. D66-Tweede Kamerlid Boris van der Ham: "De Commissie Elverding geeft terecht aan dat de besluitvorming over infrastructuur veel te langzaam gaan. Tijdens het D66 congres hebben wij het hier ook over gehad met het havenbedrijf Rotterdam en VNO-NCW. De ontwikkeling van een duurzame economie is niet gebaat bij lange vieze files. Milieugroepen enondernemers zijn het hier over eens."

Bij het bestrijden van files wil D66 allereerst investeren in openbaar vervoer en de kilometerheffing. Van der Ham: "Maar daarmee alleen kunnen we de files niet helemaal bestrijden. In sommige gevallen is uitbreiding van wegen onvermijdelijk." Daarbij zegt van der Ham vooral bestaande wegen te willen verbreden: "Een volledig nieuwe weg moet met grotere voorzichtigheid worden bezien. De aanslag op de ruimte en het groen is immers drastisch. Bij verbreding van bestaande wegen is dat minder ingrijpend."

Ook willen de sociaal-liberalen dat de problemen van fijnstof en milieuvervuiling opgelost worden. Ze steunen de oplossing van de Commissie Elverding die de rijsnelheid wil flexibiliseren. Van der Ham: "Als de vervuiling de norm overstijgt, kan een lagere rijsnelheid zeer goed helpen. Wanneer auto's technologisch schoner worden, kan die snelheid weer worden aangepast. Dat maakt het systeem flexibel. Belangrijk is wel dat dit gehandhaafd moet worden. "

D66 wil dat binnen de besluitvorming er op een andere plek genoeg ruimte blijft voor inspraak, maar deelt het advies van de Commissie dat dit wel doeltreffend moet zijn.

De sociaal-liberalen pleiten al langer voor een transparanter bestuursmodel in bijvoorbeeld de Randstad.