D66
Trage besluitvorming infrastructuur schaadt duurzame economie
22 april 2008
D66 deelt de aanbeveling van de commissie Elverding dat besluitvorming
over infrastructurele projecten beter moet. D66-Tweede Kamerlid Boris
van der Ham: "De Commissie Elverding geeft terecht aan dat de
besluitvorming over infrastructuur veel te langzaam gaan. Tijdens het
D66 congres hebben wij het hier ook over gehad met het havenbedrijf
Rotterdam en VNO-NCW. De ontwikkeling van een duurzame economie is
niet gebaat bij lange vieze files. Milieugroepen enondernemers zijn
het hier over eens."
Bij het bestrijden van files wil D66 allereerst investeren in openbaar
vervoer en de kilometerheffing. Van der Ham: "Maar daarmee
alleen kunnen we de files niet helemaal bestrijden. In sommige
gevallen is uitbreiding van wegen onvermijdelijk." Daarbij zegt van
der Ham vooral bestaande wegen te willen verbreden: "Een volledig
nieuwe weg moet met grotere voorzichtigheid worden bezien. De aanslag
op de ruimte en het groen is immers drastisch. Bij verbreding van
bestaande wegen is dat minder ingrijpend."
Ook willen de sociaal-liberalen dat de problemen van fijnstof en
milieuvervuiling opgelost worden. Ze steunen de oplossing van de
Commissie Elverding die de rijsnelheid wil flexibiliseren. Van der
Ham: "Als de vervuiling de norm overstijgt, kan een lagere rijsnelheid
zeer goed helpen. Wanneer auto's technologisch schoner worden, kan die
snelheid weer worden aangepast. Dat maakt het systeem flexibel.
Belangrijk is wel dat dit gehandhaafd moet worden. "
D66 wil dat binnen de besluitvorming er op een andere plek genoeg
ruimte blijft voor inspraak, maar deelt het advies van de Commissie
dat dit wel doeltreffend moet zijn.
De sociaal-liberalen pleiten al langer voor een transparanter
bestuursmodel in bijvoorbeeld de Randstad.