7e editie RAI Mobiliteitsdiner in teken van volgende stap Anders Betalen
voor Mobiliteit
(4/22/2008)
Het afgelopen maandagavond in het Mauritshuis gehouden RAI
Mobiliteitsdiner stond bijna volledig in het teken van de volgende
fase in het project Anders Betalen voor Mobiliteit. De verschillende
partijen riepen Minister Eurlings op om toch vooral door te zetten in
dit belangrijke project. Dat daarvoor bestuurlijke moed nodig is bij
verschillende actoren in dat dossier -ook bij de verschillende
partijen uit het bedrijfsleven- lijkt evident.
Volledige afbouw BPM
Algemeen voorzitter van RAI Vereniging, Hans Vermeulen, waarschuwde
voor de âlichte vorm van schokâ die Anders Betalen voor Mobiliteit met
zich mee kan brengen. Zeker na lezing van het Belastingplan 2008 heeft
een groot aantal partijen zich nog eens achter de oren gekrabd ten
aanzien van het verlenen van steun aan dit project. Vermeulen gaf aan
dat het erop leek alsof staatssecretaris De Jager een andere versie
van het plan op zijn bureau had liggen, âEen Beetje Anders Betalen
voor Mobiliteitâ, doelend op de discussie rond de afbouw van de BPM.
In de ogen van de private sector is de volledige afbouw van de BPM een
belangrijke voorwaarde om te komen tot een ander systeem van betalen
voor mobiliteit. Het is in deze fase belangrijk om afspraken die
gemaakt zijn over de vervolgstappen te respecteren. Afspraak is
afspraak geldt ook hier, aldus Vermeulen.
Herfstvakantie-effect
Gastspreker Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de SER, gaf aan dat
er goede kansen liggen om de mobiliteit in Nederland te verbeteren.
Mobiliteit op rijkswegen werd ooit vergeleken met dynamisch parkeren;
toen was dat nog kort parkeren, nu lijkt het meer op lang parkeren.
Daarnaast stelde hij de bestuurlijke aanpak van Anders Betalen voor
Mobiliteit aan de orde. âMobiliteit is een bijzonder politiek thema,
omdat we weten waarom het belangrijk is en tevens weten wat we er aan
moeten doen. Nu moet er ook doorgezet worden.â
Rinnooy Kan stond verder stil bij wat hij het âHerfstvakantie-effectâ
noemde, hij doelde daarmee op weken in het jaar dat er ineens
voldoende doorstroming is op de rijkswegen. Een klein beetje minder
verkeer en dan zorgen dat het zo blijft, was het advies aan allen. Hij
waarschuwde wel dat er nog vier moeilijke jaren gaan komen, voordat de
eerste gebruikers daadwerkelijk anders gaan betalen voor mobiliteit.
Hij riep ook op om toch vooral door te âvariabiliserenâ (in
telewerken, werktijden en variabele openingstijden), door te
investeren (in OV en infrastructuur) en door te leren (van de
verschillende experimenten die reeds hebben plaatsgevonden).
Afsluitend zag Rinnooy Kan ook een gouden kans voor de politiek en in
het bijzonder voor de Minister van Verkeer & Waterstaat. Maar âeen
beetje moed en een beetje doorzettingsvermogen zijn daar wel voor
nodigâ, zo stelde hij.
Bestuurlijke daadkracht
Minister Eurlings stond daarna stil bij de aanbevelingen van de
Commissie Elverding die kort voor het RAI Mobiliteitsdiner
gepresenteerd werden. Bestuurlijke daadkracht en vooraf al zekerheid
dat een genomen besluit stand houdt voor een rechter, waren de twee
belangrijkste themaâs uit dit âgrondige advies dat echt bijdraagt aan
de versnelling van infrastructurele projecten.â
De 35 aanbevelingen uit dit rapport zouden in theorie tot een
halvering van de doorlooptijd van projecten moeten kunnen leiden.
RAI Mobiliteitsprijs voor ANWB
Daarna overhandigde Minister Eurlings onder toeziend oog van ruim
veertig prominenten uit de wereld van de mobiliteit de RAI
Mobiliteitsprijs âhet Gouden RAI Wielâ aan de Koninklijke Nederlandse
Toeristenbond ANWB. Een zinsnede uit het rapport van het Comité van
Aanbeveling: âDe jury kent de ANWB deze prijs toe voor de consequente
ondersteuning van Anders Betalen voor Mobiliteit. Op het gebied van
bereikbaarheid staat de ANWB al twintig jaar achter een duidelijke
mening over eerlijker betalen voor mobiliteit door de automobilistâ.â
Guido van Woerkom, hoofddirecteur van de ANWB, verwerkte in zijn
dankwoord de oproep om vooral door te gaan op de ingeslagen weg.
âHoudt de lijn vast die we ooit uitzetten; er is fors geïnvesteerd in
het voortraject, laten we daarmee verder gaan.â
AutoRai