AutoRai

7e editie RAI Mobiliteitsdiner in teken van volgende stap Anders Betalen voor Mobiliteit

(4/22/2008)
Het afgelopen maandagavond in het Mauritshuis gehouden RAI Mobiliteitsdiner stond bijna volledig in het teken van de volgende fase in het project Anders Betalen voor Mobiliteit. De verschillende partijen riepen Minister Eurlings op om toch vooral door te zetten in dit belangrijke project. Dat daarvoor bestuurlijke moed nodig is bij verschillende actoren in dat dossier -ook bij de verschillende partijen uit het bedrijfsleven- lijkt evident.

Volledige afbouw BPM
Algemeen voorzitter van RAI Vereniging, Hans Vermeulen, waarschuwde voor de âlichte vorm van schokâ die Anders Betalen voor Mobiliteit met zich mee kan brengen. Zeker na lezing van het Belastingplan 2008 heeft een groot aantal partijen zich nog eens achter de oren gekrabd ten aanzien van het verlenen van steun aan dit project. Vermeulen gaf aan dat het erop leek alsof staatssecretaris De Jager een andere versie van het plan op zijn bureau had liggen, âEen Beetje Anders Betalen voor Mobiliteitâ, doelend op de discussie rond de afbouw van de BPM.

In de ogen van de private sector is de volledige afbouw van de BPM een belangrijke voorwaarde om te komen tot een ander systeem van betalen voor mobiliteit. Het is in deze fase belangrijk om afspraken die gemaakt zijn over de vervolgstappen te respecteren. Afspraak is afspraak geldt ook hier, aldus Vermeulen.

Herfstvakantie-effect
Gastspreker Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de SER, gaf aan dat er goede kansen liggen om de mobiliteit in Nederland te verbeteren. Mobiliteit op rijkswegen werd ooit vergeleken met dynamisch parkeren; toen was dat nog kort parkeren, nu lijkt het meer op lang parkeren.

Daarnaast stelde hij de bestuurlijke aanpak van Anders Betalen voor Mobiliteit aan de orde. âMobiliteit is een bijzonder politiek thema, omdat we weten waarom het belangrijk is en tevens weten wat we er aan moeten doen. Nu moet er ook doorgezet worden.â

Rinnooy Kan stond verder stil bij wat hij het âHerfstvakantie-effectâ noemde, hij doelde daarmee op weken in het jaar dat er ineens voldoende doorstroming is op de rijkswegen. Een klein beetje minder verkeer en dan zorgen dat het zo blijft, was het advies aan allen. Hij waarschuwde wel dat er nog vier moeilijke jaren gaan komen, voordat de eerste gebruikers daadwerkelijk anders gaan betalen voor mobiliteit. Hij riep ook op om toch vooral door te âvariabiliserenâ (in telewerken, werktijden en variabele openingstijden), door te investeren (in OV en infrastructuur) en door te leren (van de verschillende experimenten die reeds hebben plaatsgevonden). Afsluitend zag Rinnooy Kan ook een gouden kans voor de politiek en in het bijzonder voor de Minister van Verkeer & Waterstaat. Maar âeen beetje moed en een beetje doorzettingsvermogen zijn daar wel voor nodigâ, zo stelde hij.

Bestuurlijke daadkracht
Minister Eurlings stond daarna stil bij de aanbevelingen van de Commissie Elverding die kort voor het RAI Mobiliteitsdiner gepresenteerd werden. Bestuurlijke daadkracht en vooraf al zekerheid dat een genomen besluit stand houdt voor een rechter, waren de twee belangrijkste themaâs uit dit âgrondige advies dat echt bijdraagt aan de versnelling van infrastructurele projecten.â

De 35 aanbevelingen uit dit rapport zouden in theorie tot een halvering van de doorlooptijd van projecten moeten kunnen leiden.

RAI Mobiliteitsprijs voor ANWB
Daarna overhandigde Minister Eurlings onder toeziend oog van ruim veertig prominenten uit de wereld van de mobiliteit de RAI Mobiliteitsprijs âhet Gouden RAI Wielâ aan de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB. Een zinsnede uit het rapport van het Comité van Aanbeveling: âDe jury kent de ANWB deze prijs toe voor de consequente ondersteuning van Anders Betalen voor Mobiliteit. Op het gebied van bereikbaarheid staat de ANWB al twintig jaar achter een duidelijke mening over eerlijker betalen voor mobiliteit door de automobilistâ.â

Guido van Woerkom, hoofddirecteur van de ANWB, verwerkte in zijn dankwoord de oproep om vooral door te gaan op de ingeslagen weg. âHoudt de lijn vast die we ooit uitzetten; er is fors geïnvesteerd in het voortraject, laten we daarmee verder gaan.â