Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 22 april 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VenW/DGW 2008/614 2070816060 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u hierbij de antwoorden op de vragen van lid Koppejan over de risicokaart Zuid-Holland.


1. Bent u bekend met de risicokaart Zuid-Holland die onlangs is uitgebracht?


1. Ja.


2. Is het u bekend dat er veiligheidsproblemen zijn in Zuid-Holland via de achterkant van Dijkring 14? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen om de veiligheidsproblemen aan de achterkant van Dijkring 14 op te lossen?


2. De door het lid Koppejan als de achterkant van Dijkring 14 aangeduide primaire waterkeringen, betreffen primaire waterkeringen van de categorie C. Deze keringen hebben op grond van de uitkomsten van de tweede toetsing deels het predicaat "voldoet aan de norm" en deels het predikaat "geen oordeel" gekregen.

Voor dijkring 14 is in het kader van het programma Randstad Urgent een zogenaamde compartimenteringsstudie uitgevoerd, om te onderzoeken of compartimentering een effectieve maatregel is om de gevolgen van een eventuele overstroming te verkleinen. Op grond van de uitkomsten van deze studie heb ik met Gedeputeerden mevr. H.M.C. Dwarshuis (Provincie Zuid-Holland) en mevr. R. Kruisinga (Provincie Noord-Holland) afgesproken in het kader van het Urgentieprogramma een vervolgstudie te doen naar de primaire waterkeringen en Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VenW/DGW 2008/614

systeemwerking tussen de dijkringen 14, 15 en 44. Tevens zal de standvastheid van de regionale keringen binnen dijkring 14 worden onderzocht. De resultaten van de studie en mogelijke consequenties worden meegenomen in de nota Waterveiligheid 21e eeuw.

In de periode tot 2011 zullen de primaire keringen, ook die van de categorie C, voor de derde maal getoetst worden conform de gestelde toetsregels en hydraulische randvoorwaarden. De uitkomsten van de derde toetsing en het vervolgonderzoek uit de compartimenteringsstudie zullen een betrouwbaar beeld moeten geven van het veiligheidsniveau in dit gebied.


3. Wanneer zijn de hydraulische randvoorwaarden, op basis waarvan de hoogte van de keringen moet worden bepaald, beschikbaar en wanneer zullen de hydraulische randvoorwaarden en specifieke toetsingsvoorschriften voor primaire keringen categorie C zijn vastgesteld?

3. Ik zal de hydraulische randvoorwaarden en de toetsvoorschriften voor de primaire keringen van de categorie C eind 2008 vaststellen. Dit is conform de afspraak die ik hierover met de waterschappen en de provincies in het Landelijk Bestuurlijk Overleg heb gemaakt. Met dit instrumentarium zullen de beheerders nog tijdens de derde toetsronde de primaire waterkeringen van de categorie C kunnen toetsen.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

---