Gemeente Ede

Nummer 086 / Ede, 22 april 2008

Klachtenrapportage gemeente Ede
Minder klachten in 2007

De gemeente Ede heeft in 2007 67 geregistreerde klachten ontvangen. Dat zijn er 49 minder dan in 2006. In dat jaren waren er 116 klachten. Dat staat in de Klachtenrapportage 2007.

In de Klachtenrapportage 2007 leggen de directeuren van de sectoren verantwoording af over de in het verslagjaar afgedane klachten. De gemeente Ede telt vijf sectoren: Brandweer, Concernzaken, Educatie, Welzijn en Zorg (EWZ), Facilitair Bedrijf en Burgerzaken en Ruimtelijke Ordening en Beheer.
Meest opvallend is de daling van het aantal klachten bij EWZ, een dienst waar jaarlijks zon 20.000 mensen komen en waar zich dus veel werkprocessen afspelen. Daar kwamen 58 klachten binnen. In 2004 waren dat er nog 196, in 2005 een aantal van 146 en in 2006 99 klachten. Goede communicatie en goede afstemming met de cliënten is hiervan de reden.
Bij de Brandweer en Concernzaken zijn geen klachten binnengekomen. Het Facilitair Bedrijf en Burgerzaken ontving 6 klachten tegenover 9 in 2006. Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer kreeg 3 klachten binnen tegenover 8 vorig jaar.

Verordening
Sinds 1 januari 2006 bestaat de Verordening klachtbehandeling Ede. Wettelijk is de gemeente verplicht om een dergelijke regeling te hebben op grond waarvan elke burger een klacht kan indienen. De gemeente krijgt zo ook de kans om fouten te herstellen en dienstverlening verder te verbeteren.

Lokale Ombudscommissie
Sinds 1 januari 2004 is de Lokale Ombudscommissie Ede aan het werk. Deze beoordeelt in tweede instantie ingediende klachten van klagers die niet tevreden zijn over de afhandeling van klachten. Het is een commissie die onafhankelijk werkt van de gemeente Ede. In het jaarverslag 2007 geeft de commissie inzicht in haar werkzaamheden. Verder gaat ze in op de drie verzoekschriften die ze in 2007 heeft ontvangen.

---