Jongeren willen dag en nacht bereikbaar zijn voor goede vrienden.
22/04/2008 11:20
T-Mobile
- Bijna de helft van de Nederlanders zet zijn mobieltje nooit uit.
- 62% van de jongeren kan zich een leven zonder mobiele telefoon niet voorstellen.
- Mobiele telefoon versterkt vriendenband.
- Jongeren willen het liefst Yolanthe als Fave.
Jonge Nederlanders hebben veel over voor hun vrienden. Voor goede vrienden wordt zo een extra bord op tafel gezet of het logeerbed uitgeklapt. Ook het uitlenen van spullen of het lenen van geld is voor velen geen enkel punt. Maarliefst vier op de vijf Nederlanders geven zelfs aan dat hun vrienden dag en nacht mogen bellen en sms'en. De belangrijkste gespreksonderwerpen zijn de tijd en plaats van een afspraak, dagelijkse 'ditjes?' en natuurlijk liefdesrelaties. Dit zijn enkele opvallende resultaten uit het onderzoek van Memo 2, dat in opdracht van T-Mobile onder ruim 1.200 Nederlanders is uitgevoerd.
Peter Haug, Directeur Consumenten Marketing T-Mobile in Nederland: 'Dat de mobiele telefoon een belangrijke rol speelt in het contact met vrienden, wisten we wel. Maar een opvallend detail is dat jongeren elkaar door de komst van de mobiele telefoon niet alleen veel vaker spreken, maar dat 27% van de respondenten elkaar hierdoor ook in het echt vaker ziet. Drie op de vijf jongeren in de leeftijd van 18-26 jaar kunnen zich een leven zonder mobieltje niet eens meer voorstellen. Daarmee neemt de mobiele telefoon een centrale plaats in het dagelijkse leven in, zonder persoonlijke ontmoetingen te vervangen maar deze juist nog makkelijker te laten plaatsvinden.'
Vrouwen delen meer intieme informatie
Vrouwelijke respondenten bellen bijna twee keer zo veel met hun ouders als mannen. Mannen bellen het meest met hun collega's. Zij hebben het vaker over het nieuws, terwijl vrouwen vooral meer intieme informatie met hun vriend(inn)en delen zoals dates, liefdesperikelen en lichamelijke klachten. Maar ook roddelen over andere vriend(inn)en komt wel eens voor. Verder blijkt uit het onderzoek dat meer vrouwen (30%) dan mannen (21%) wekelijks met hun beste vrienden sms'en.
Merendeel gesprekken met vrienden
De voornaamste manieren voor jongeren om met elkaar contact te hebben zijn telefonisch contact (39%) en door af te spreken (35%). Als ze met elkaar afspreken is dat voornamelijk om te gaan stappen, buiten de deur of thuis een hapje te eten of naar de bioscoop te gaan. Bijna de helft van de jongeren geeft aan dat 2 van de 3 gesprekken met de mobiele telefoon met vrienden is. Jongeren kunnen altijd bij hun vrienden terecht voor gezelligheid of om bij te kletsen. Bereikbaar zijn vinden bijna alle jongeren belangrijk tot heel belangrijk. Vrienden mogen hen altijd wakker bellen voor een slaapplaats of als ze problemen hebben. Bijna de helft van de jongeren (47%) zet zijn telefoon zelfs nooit meer helemaal uit. Maar als het dan toch een keer gebeurt, dan is dat meestal omdat het moet: in het vliegtuig (64%) en in de bioscoop (40%).
Yolanthe als Fave
'Wie van de BN-ers zou jij het liefst als beste vriend willen hebben?' Van de negen mogelijkheden, variërend van Maxima tot Jan Peter Balkenende, bestempelde 17% van de jongeren Yolanthe Cabau van Kasbergen als favoriet.
Voordelig bellen met favorieten
Van de jongeren tussen de 18 en 26 jaar geeft 47% aan een mobiel abonnement te willen waarmee ze goedkoper met hun beste vrienden kunnen bellen. T-Mobile erkent het belang van vriendschap en speelt met het nieuwe abonnement T-Mobile MyFaves in op de behoefte voordelig en gemakkelijk te kunnen bellen en sms'en met beste vrienden. Met MyFaves belt en smst men met zijn vijf beste vrienden voor 50% van de prijs. Abonnees bepalen zelf voor welke vijf nummers de korting van 50% geldt en indien gewenst zijn deze nummers maandelijks aan te passen. Hierbij maakt het niet uit of het gaat om een vast of mobiel nummer of om welke aanbieder. Op een aantal mobiele toestellen is het zelfs mogelijk om via de speciale interface deze vijf ' Faves' met een foto of icoontje op het scherm te zien.
Over T-Mobile
T-Mobile Nederland had in 2007 een jaaromzet van 1,318 miljard euro. Sinds 1 oktober 2007 zijn de mobiele en internetactiviteiten van Orange in Nederland onderdeel van T-Mobile Netherlands. Samen bedienen Orange en T-Mobile 4,9 miljoen klanten in Nederland. T-Mobile biedt producten en diensten voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers. In Nederland beschikt T-Mobile over een zeer modern mobiel netwerk voor spraak- en datadiensten en een uitgebreid netwerk van HotSpots, waar gebruikers de beschikking hebben over een zeer snelle mobiele internetverbinding.