Ingezonden persbericht


Mondial Assistance presenteert resultaten van haar eerste Europese onderzoek:

Jonge Nederlandse beroepsbevolking meest positief binnen Europa

Amsterdam, 22 april 2008 - In de leeftijd van 25 tot 39 maken jonge werkenden een cruciale periode in hun leven door waarin belangrijke gebeurtenissen elkaar opvolgen. Om beter te kunnen begrijpen hoe jonge werkenden in deze leeftijdscategorie over deze cruciale periode denken en met de problemen omgaan die ermee gepaard gaan, besloot Mondial Assistance om ze een stem te geven. Daarom voerde Ipsos tussen 30 januari en 14 februari een enquête uit onder 3508 jonge werkenden tussen 25 en 39 jaar oud. Het onderzoek vond plaats in zeven Europese landen. Eén van de uitkomsten uit het onderzoek is de positieve instelling van jonge Nederlanders in vergelijking met de rest van Europa.

De belangrijke gebeurtenissen voor jongeren in de levensfase tussen de 25 en 39 volgen elkaar in hoog tempo op: ze beginnen met werken en worden financieel onafhankelijk. Sommigen van hen kopen hun eerste huis en beginnen een gezin, terwijl anderen hun ouders moeten verzorgen. Er zijn een heleboel nieuwe situaties die ze allemaal tegelijk het hoofd moeten bieden, en die hun leven kunnen verstoren of zelfs echte moeilijkheden kunnen veroorzaken. Het onderzoek laat zien dat de actieve jongeren ondanks hun goede moraal toch ondervinden dat het dagelijks leven moeilijker is geworden vergeleken met de generatie van hun ouders toen zij in die levensfase zaten. Het Europese onderzoek vond plaats in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Portugal en het Verenigd Koninkrijk.

De belangrijkste uitkomsten op een rij:


* 79% van de jonge werkenden heeft een redelijk goed moreel...., zij het gematigd (64% zegt 'redelijk' positief te zijn, terwijl maar 15% 'zeer' positief is).


* ... ze hebben echter sterk het gevoel dat het nu moeilijker is om met hun situatie om te gaan dan in het verleden: 61% beweert dat vergeleken met de generatie van hun ouders hun dagelijks leven moeilijker is geworden, en volgens een derde van hen (32%) zelfs 'veel moeilijker'.


* Ze hebben geen gebrek aan ideeën of advies, maar wel aaan tijd. Zes op de tien jonge werkenden (60%) zegt tijdgebrek te hebben, terwijl 38% klaagt over een gebrek aan kansen en 30% over gebrek aan energie. Sommigen vinden dat ze hulp (14%), ideeën (10%) en advies (8%) te kort komen.


* De twee zaken die jonge werkenden het meest bezighouden zijnn welzijn en gezondheid en hun zakelijke leven. Hun welzijn en gezondheid zijn het belangrijkste (41%). Dit is belangrijker dan hun professionele leven (38%), hun dagelijks leven en de onvoorziene gebeurtenissen daarin (26%), hun leven thuis (25%), formaliteiten (18%) en hun omgeving (18%).


* Jonge werkenden ondervinden veel moeilijkheden: het beheren van hun vrije tijd is ook een bron van problemen. Het is voor respectievelijk 62% en 42% van hen moeilijk om regelmatig te bewegen en een evenwichtig eetpatroon te hebben, terwijl we er door de overheid juist steeds aan herinnerd worden dat dit erg belangrijk is voor de volksgezondheid. Een op de twee jonge werkenden (49%) vindt het ook moeilijk om tijd vrij te maken om te doen wat ze leuk vinden.


* Maar weinig mensen krijgen effectieve hulp van hun familie. Bijna een op de drie jonge werkenden verklaart zelfs dat er slechts weinig hulp of helemaal geen hulp van hun familie beschikbaar was op alle terreinen die in het kader van dit onderzoek zijn onderzocht.


* De Nederlandse jonge werkenden blijven rustig... Vergeleken met hun Europese buren vinden slechts weinig Nederlandse jonge werkenden (48%) dat hun dagelijks leven moeilijker is dan dat van hun ouders (tegen een gemiddelde van 61% voor de zeven onderzochte landen). Bovendien is hun moreel in goede staat: 96% van hen verklaart namelijk positief te zijn en zelfs 'zeer positief voor één op de vier jonge Nederlanders. Deze cijfers worden in geen van de andere onderzochte landen geëvenaard.


* ...dit contrasteert met de ontevredenheid die wordt uitgesprroken door Franse en Italiaanse jonge werkenden, die op bijna elk onderzocht gebied het meest fatalistisch blijken te zijn. Franse jonge werkenden zijn erg teleurgesteld; 78% vindt dat hun dagelijks leven moeilijker is dan dat van hun ouders (tegen een gemiddelde van 61% voor de zeven onderzochte landen). Franse jonge werkenden zijn ook de enige groep die in meerderheid beweert dat hun dagelijks leven 'veel moeilijker' is dan dat van hun ouders.


* De sereniteit van de jonge werkende in Nederland komt verschheidene malen naar voren: zo hebben zij binnen Europa hebben het minste moeite met het omgaan met stress (33%, tegen 45% gemiddeld in de andere zeven onderzochte landen samen). Bovendien vormen ze bijna stelselmatig de groep die verklaart het minste moeite te hebben in alle situaties die zijn getest in het kader van het onderzoek Ipsos/Mondial Assistance.


* Er moet echter worden opgemerkt dat een derde van actieve joonge Nederlanders (32%) verklaart dat het gezinsleven een belangrijke bron van zorgen is (tweede, na het welzijn). Dit cijfer is hoger dan het gemiddelde in de andere onderzochte landen. Uiteindelijk zijn ze duidelijk optimistischer dan hun buren als het gaat om het vergelijken van hun situatie met die van hun ouders op dezelfde leeftijd: 48% verklaart dat hun dagelijks leven moeilijker is dan dat van hun ouders op hun leeftijd (tegen een gemiddelde van 61%), terwijl 38% in tegendeel meent dat het leven in het algemeen eenvoudiger is voor hen dan voor hun ouders.

Over Mondial Assistance
Mondial Assistance Group is wereldwijd marktleider in hulpverlening, reisverzekeringen en persoonlijke diensten. Mondial Assistance opereert met bijna 8.550 medewerkers op vijf continenten, in 28 landen. 250 miljoen klanten profiteren van de diensten van de groep. Kijk voor meer informatie op www.mondial-assistance.nl

Over Ipsos group
Ipsos group, het derde onderzoeksinstituut ter wereld, is in 1975 in Parijs opgericht en is vertegenwoordigd in 54 landen over de hele wereld. Ipsos is een onderzoeksspecialist op 5 hoofdgebieden: marketing, reclame, media, opinie en klanttevredenheid. Ipsos Public Affairs is geheel gewijd aan het begrijpen en analyseren van de publieke opinie. Ipsos Public Affairs helpt overheden, bedrijven, instituten en lokale gemeenschappen om hun interne en externe strategieën uit te breiden, te implementeren en te ondersteunen. Ipsos Public Affairs voert onderzoeken uit die tot doel hebben om houdingen, meningen en gedragingen te ontcijferen. Ipsos Public Affairs is ook verantwoordelijk voor uitgebrachte onderzoeken.