Stijgende verkoopcijfers Mazda in boekjaar 2007
(4/22/2008)
Mazda Motor Corporation heeft het afgelopen boekjaar (FY 2007) de
verkoopdoelstellingen ruimschoots overschreden met de wereldwijde
verkoop van totaal meer dan 1,36 miljoen eenheden. Het resultaat
betekent een stijging van bijna 5 % ten opzichte van FY 2006 en is het
beste verkoopresultaat van Mazda sinds FY 2000.
Totaal 12 landen* boekten in FY 2007 hun beste verkoopresultaat ooit.
Bovendien werden in Europa nog nooit zoveel Mazdaâs verkocht als in
het afgesloten boekjaar, 326.586 eenheden, een toename van 4,7 % ten
opzichte van het boekjaar daarvoor. Deze uitstekende cijfers zijn de
beste voor Mazda in Europa in de laatste 17 jaar. Drie landen scoorden
historische verkooprecords in FY 2007, Groot-Brittannië, Rusland en
Portugal, terwijl andere belangrijke markten, waaronder Frankrijk en
Oostenrijk, ook grote verkoopstijgingen kenden.
In een zeer uitdagende markt boekte Mazda in Noord-Amerika een toename
van de verkopen met 6,8 % en kwam in de USA uit op 294.725 eenheden (
+ 5 %). Canada en Mexico behaalden elk hun beste resultaat ooit in FY
2007: Canada kende een stijging met 5,8 % naar 88.507 eenheden, in
Mexico gingen de verkopen van Mazda met maar liefst 84,0 % omhoog naar
18.011 eenheden.
In de thuismarkt Japan verkocht Mazda 255.741 voertuigen, waardoor het
marktaandeel met 0,2 % toenam naar 4,8 %. Andere belangrijke markten
zoals Australië en Israël scoorden opnieuw hun beste
verkoopresultaat ooit met respectievelijk 79.292 (+ 18,0 %) en 34.673
eenheden (+ 57,8 %).
De stijging van de wereldwijde verkopen van Mazda ten opzichte van FY
2006 met 4,7 % naar 1.363.022 eenheden werd vooral ingegeven door de
continu stabiel blijvende verkoopcijfers van de Mazda3 (Axela in
Japan) en uitstekende verkopen van de âWorld Car of the Year 2008â, de
nieuwe Mazda2 (Demio in Japan), die vanaf juli 2007 op de diverse
markten werd geïntroduceerd. Een andere zeer belangrijke bijdrage
werd geleverd door de briljante verkoopcijfers van de Mazda CX-9,
winnaar van de âNorth American Truck of the Year 2008â award.
âHet eerste jaar van het Mazda Advancement Plan heeft ons een meer dan
uitstekend boekjaar opgeleverdâ, aldus Daniel T. Morris, Senior
Managing Executive Officer, verantwoordelijk voor marketing en de
verkoop buiten Japan. âOnze inspanningen hebben geleid tot een
verkoopvolume van totaal meer dan 1,36 miljoen eenheden wereldwijd,
opnieuw een jaar met een significante en consistente verkoopgroeiâ.
âDeze uitstekende resultaten zijn het gevolg van de tomeloze inzet van
al onze Mazda medewerkers, onze importeurs, onze dealers en
leveranciers en alle mensen en ondernemingen waar we zaken mee doen,
die allemaal samenwerken als één groot team. Ik ben onder de indruk
van het enthousiasme waarmee onze nieuwe producten door klanten over
de hele wereld worden onthaald en we waarderen hun vertrouwen in ons
merk Mazdaâ.
âWe hebben op dit moment uitstekende verkoopcijfers voor de nieuwe
Mazda2 en nieuwe Mazda6, die er voor hebben gezorgd dat ons
marktaandeel in Japan is gestegen in een dalende en zeer concurrerende
marktâ, aldus Masazumi Wakayama, Senior Managing Executive Officer,
verantwoordelijk voor verkoop en klantenservice in Japan. âIn de
tweede helft van het afgesloten boekjaar stegen de verkopen met 2,1 %
vergeleken met dezelfde periode in FY 2006, wat aangeeft dat de
klanten zeer positief reageren op onze nieuwe productenâ.
Het Mazda Advancement Plan voorziet de komende jaren in stijgende
productgerichte verkopen, een grotere merkbekendheid en een betere
efficiency. Mazda heeft zich daarbij toegelegd op het leveren van
producten van de hoogste kwaliteit en het bieden van de beste service
aan haar klanten over de hele wereld. De toekomst van het merk wordt
met veel optimisme tegemoet gezien, waarbij Mazda een niet aflatende
ijver toont in het leveren van autoâs met het âZoom-Zoomâ handelsmerk,
autoâs die, als men ze ziet, uitnodigen om er in te gaan rijden, een
plezier zijn om in te rijden en die er voor zorgen dat je er altijd in
wilt rijden.
Boekjaar 2007 (FY142, 1 april 2007 - 31 maart 2008) verkopen per regio
Regio
Verkopen
Boekjaar 2007 vs 2006
Noord-Amerika (incl. Mexico)
405.697
+ 6,8 %
Europa
326.586
+ 7,4 %
Japan
255.741
- 1,9 %
China
101.005
- 21,8 %
Andere regioâs
273.993
+ 20,4 %
Wereldwijd verkoop volume
1.363.022
+ 4,7 %
N.B. Indien de invloed van onregelmatigheden in de productie van Mazda
automobielen in Hainan (China) buiten beschouwing worden gelaten
stegen de verkopen van Mazda in China het afgelopen boekjaar met 90,6
%.
Boekjaar 2007 verkopen per model
Model
Verkopen
Boekjaar 2007 vs 2006
Mazda2/Mazda Demio
145.559
+ 49,7 %
Mazda3/Mazda Axela
449.942
+ 13,9 %
Mazda5/Premacy
115.518
- 9,4 %
Mazda6/Mazda Atenza
252.222
- 0,5 %
CX-7
77.684
+ 71,1 %
CX-9
38.165
+ 772,1 %
Andere modellen
283.932
- 25,1 %
Wereldwijd verkoop volume
1.363.022
+ 4,7 %
________________
* Groot-Brittannië, Rusland, Portugal, Canada, Mexico, Australië,
Nieuw-Zeeland, Israël, Saoedi-Arabië, Chili, Ecuador en Venezuela.
AutoRai