AutoRai

Stijgende verkoopcijfers Mazda in boekjaar 2007

(4/22/2008)
Mazda Motor Corporation heeft het afgelopen boekjaar (FY 2007) de verkoopdoelstellingen ruimschoots overschreden met de wereldwijde verkoop van totaal meer dan 1,36 miljoen eenheden. Het resultaat betekent een stijging van bijna 5 % ten opzichte van FY 2006 en is het beste verkoopresultaat van Mazda sinds FY 2000.

Totaal 12 landen* boekten in FY 2007 hun beste verkoopresultaat ooit. Bovendien werden in Europa nog nooit zoveel Mazdaâs verkocht als in het afgesloten boekjaar, 326.586 eenheden, een toename van 4,7 % ten opzichte van het boekjaar daarvoor. Deze uitstekende cijfers zijn de beste voor Mazda in Europa in de laatste 17 jaar. Drie landen scoorden historische verkooprecords in FY 2007, Groot-Brittannië, Rusland en Portugal, terwijl andere belangrijke markten, waaronder Frankrijk en Oostenrijk, ook grote verkoopstijgingen kenden.

In een zeer uitdagende markt boekte Mazda in Noord-Amerika een toename van de verkopen met 6,8 % en kwam in de USA uit op 294.725 eenheden (
+ 5 %). Canada en Mexico behaalden elk hun beste resultaat ooit in FY 2007: Canada kende een stijging met 5,8 % naar 88.507 eenheden, in Mexico gingen de verkopen van Mazda met maar liefst 84,0 % omhoog naar 18.011 eenheden.

In de thuismarkt Japan verkocht Mazda 255.741 voertuigen, waardoor het marktaandeel met 0,2 % toenam naar 4,8 %. Andere belangrijke markten zoals Australië en Israël scoorden opnieuw hun beste verkoopresultaat ooit met respectievelijk 79.292 (+ 18,0 %) en 34.673 eenheden (+ 57,8 %).

De stijging van de wereldwijde verkopen van Mazda ten opzichte van FY 2006 met 4,7 % naar 1.363.022 eenheden werd vooral ingegeven door de continu stabiel blijvende verkoopcijfers van de Mazda3 (Axela in Japan) en uitstekende verkopen van de âWorld Car of the Year 2008â, de nieuwe Mazda2 (Demio in Japan), die vanaf juli 2007 op de diverse markten werd geïntroduceerd. Een andere zeer belangrijke bijdrage werd geleverd door de briljante verkoopcijfers van de Mazda CX-9, winnaar van de âNorth American Truck of the Year 2008â award.

âHet eerste jaar van het Mazda Advancement Plan heeft ons een meer dan uitstekend boekjaar opgeleverdâ, aldus Daniel T. Morris, Senior Managing Executive Officer, verantwoordelijk voor marketing en de verkoop buiten Japan. âOnze inspanningen hebben geleid tot een verkoopvolume van totaal meer dan 1,36 miljoen eenheden wereldwijd, opnieuw een jaar met een significante en consistente verkoopgroeiâ.

âDeze uitstekende resultaten zijn het gevolg van de tomeloze inzet van al onze Mazda medewerkers, onze importeurs, onze dealers en leveranciers en alle mensen en ondernemingen waar we zaken mee doen, die allemaal samenwerken als één groot team. Ik ben onder de indruk van het enthousiasme waarmee onze nieuwe producten door klanten over de hele wereld worden onthaald en we waarderen hun vertrouwen in ons merk Mazdaâ.

âWe hebben op dit moment uitstekende verkoopcijfers voor de nieuwe Mazda2 en nieuwe Mazda6, die er voor hebben gezorgd dat ons marktaandeel in Japan is gestegen in een dalende en zeer concurrerende marktâ, aldus Masazumi Wakayama, Senior Managing Executive Officer, verantwoordelijk voor verkoop en klantenservice in Japan. âIn de tweede helft van het afgesloten boekjaar stegen de verkopen met 2,1 % vergeleken met dezelfde periode in FY 2006, wat aangeeft dat de klanten zeer positief reageren op onze nieuwe productenâ.

Het Mazda Advancement Plan voorziet de komende jaren in stijgende productgerichte verkopen, een grotere merkbekendheid en een betere efficiency. Mazda heeft zich daarbij toegelegd op het leveren van producten van de hoogste kwaliteit en het bieden van de beste service aan haar klanten over de hele wereld. De toekomst van het merk wordt met veel optimisme tegemoet gezien, waarbij Mazda een niet aflatende ijver toont in het leveren van autoâs met het âZoom-Zoomâ handelsmerk, autoâs die, als men ze ziet, uitnodigen om er in te gaan rijden, een plezier zijn om in te rijden en die er voor zorgen dat je er altijd in wilt rijden.

Boekjaar 2007 (FY142, 1 april 2007 - 31 maart 2008) verkopen per regio

Regio

Verkopen

Boekjaar 2007 vs 2006

Noord-Amerika (incl. Mexico)

405.697


+ 6,8 %

Europa

326.586


+ 7,4 %

Japan

255.741


- 1,9 %

China

101.005


- 21,8 %

Andere regioâs

273.993


+ 20,4 %

Wereldwijd verkoop volume


1.363.022


+ 4,7 %

N.B. Indien de invloed van onregelmatigheden in de productie van Mazda automobielen in Hainan (China) buiten beschouwing worden gelaten stegen de verkopen van Mazda in China het afgelopen boekjaar met 90,6 %.

Boekjaar 2007 verkopen per model

Model

Verkopen

Boekjaar 2007 vs 2006

Mazda2/Mazda Demio

145.559


+ 49,7 %

Mazda3/Mazda Axela

449.942


+ 13,9 %

Mazda5/Premacy

115.518


- 9,4 %

Mazda6/Mazda Atenza

252.222


- 0,5 %

CX-7

77.684


+ 71,1 %

CX-9

38.165


+ 772,1 %

Andere modellen

283.932


- 25,1 %

Wereldwijd verkoop volume


1.363.022


+ 4,7 %

________________


* Groot-Brittannië, Rusland, Portugal, Canada, Mexico, Australië, Nieuw-Zeeland, Israël, Saoedi-Arabië, Chili, Ecuador en Venezuela.