ProRail
Persbericht
22-04-2008
Werkzaamheden aan Zeeuwse lijn gereed. Reizigerstreinen rijden weer
Vanaf vandaag rijden er weer reizigerstreinen tussen Bergen op Zoom en
Vlissingen. ProRail werkte van 22 maart tot 22 april aan de Zeeuwse
lijn. De werkzaamheden zijn voorspoedig verlopen.
In totaal ging 50 van de 70 kilometer spoor op de Zeeuwse lijn op de
schop. Ook vernieuwde ProRail 24 van de 35 overwegen op dit traject.
De grote onderhoudsklus was nodig omdat delen van het spoor aan het
einde van hun levensduur waren. Op het grootste deel van het spoor
tussen Bergen op Zoom en Vlissingen is oude ballast (losse kiezels)
afgegraven en vervangen door nieuwe ballast, in totaal 200.000 ton.
Ook verving ProRail 40.000 houten dwarsliggers door betonnen
dwarsliggers. Betonnen dwarsliggers hebben een langere levensduur en
beperken de geluidsoverlast. Verder plaatste ProRail 27.500
raildempers om het geluid te verminderen. Voor de op- en overslag van
ballast heeft de aannemer 7 depots ingericht. Deze worden de komende
weken opgeruimd en in oude staat terug gebracht.
MEGA
Het bijzondere aan deze onderhoudsklus is de grootte. Buitenom de HSL
of de Betuweroute, is het één van de grootste spoorprojecten in
tijden. Niet alleen het aantal kilometer spoor dat vernieuwd is, is
indrukwekkend. Maar ook de duur. Nooit eerder is een spoortraject zo
lang buiten dienst genomen. De werkzaamheden aan de Zeeuwse lijn zijn
onderdeel van het project MEGA, een grootschalige spoorvernieuwing
tussen 2008 en 2011 in de provincies Limburg, Brabant en Zeeland.
Korte perioden van werkzaamheden
In 2008 en 2009 werkt ProRail nog enkele korte perioden aan delen van
de Zeeuwse lijn. Op 18 en 19 oktober van dit jaar wordt er gewerkt aan
het stuk spoor tussen Roosendaal en Rilland Bath. De planning van de
andere werkzaamheden is nog niet bekend.