Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

NMa: "geen structurele misstanden bij werving door energiebedrijven, niet foutloos"

08-09 / 22-04-2008

Uit onderzoek van de NMa is gebleken dat onterechte switches in de energiesector niet structureel voorkomen, maar dat het incidenteel wel eens mis gaat. De NMa is van mening dat de energiebedrijven zich nog meer moeten inspannen om deze incidenten tot een minimum te reduceren. De NMa vestigt daar permanent de aandacht op. Want komt er een onterechte switch voor, dan is het zeer tijdrovend om die te herstellen. Ook moet de energieconsument zelf opkomen voor de eigen rechten. Consumenten moeten tijdig aan de bel trekken wanneer zij menen onterecht geswitcht te zijn.

De NMa vindt het voor de concurrentie op de energiemarkt belangrijk dat klantwerving eerlijk verloopt. Dit zorgt ervoor dat de consument ook daadwerkelijk kan kiezen en versterkt het vertrouwen van de consument in de markt.

Naar aanleiding van een toename van het aantal klachten over onterechte switches in het derde kwartaal van 2007, heeft de NMa onderzocht of consumenten structureel zonder toestemming zijn geswitcht. De NMa heeft bij vier energiebedrijven de procedures en ruim 900 klachtendossiers uit de periode maart tot en met december 2007 onderzocht. Het onderzoek heeft aangetoond dat geen sprake is van structureel onterecht switchen van consumenten door de onderzochte energiebedrijven. Gebleken is dat energiebedrijven beleid en procedures volgen die erop gericht zijn om onterechte switches te voorkomen. Zo hebben alle onderzochte bedrijven in overeenkomsten met hun call centers financiële afspraken opgenomen die erop gericht zijn om tevreden klanten binnen te halen. Wel komt het voor dat bedrijven bij de uitvoering van die procedures fouten maken die voor consumenten kunnen leiden tot een langdurig hersteltraject.

De NMa vindt elke fout er één teveel. Er zijn verschillende maatregelen die bedrijven kunnen nemen om fouten te voorkomen. Als bedrijven deze maatregelen niet nemen en toch veel fouten maken, zal de NMa bij deze bedrijven ingrijpen , aldus Peter Plug, directeur Directie Toezicht Energie van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Bedrijven kunnen onterechte switches voorkomen door onder andere een strengere controle uit te voeren op de bandopname van het telefonische wervingsgesprek, door het opnemen van een controlevraag in het telefoongesprek en door betere informatieverstrekking aan consumenten tijdens het verkoopgesprek

Ook roept de NMa de consument op alert te zijn en in het geval van problemen dit aan de kaak te stellen bij de leverancier. Het onderzoek toont aan dat leveranciers vaak gehoor geven aan deze klachten van consumenten. Het moet voor consumenten duidelijk zijn dat zij door positieve beantwoording van de vragen tijdens het telefoongesprek een contract aangaan (vergelijkbaar met een handtekening), dat ingaat na het verstrijken van de afkoelperiode en die - mocht de consument zich onverhoopt bedenken - binnen zeven werkdagen geannuleerd moet worden. Leveranciers zijn tevens verplicht consumenten schriftelijk te informeren over het feit dat er een afkoelperiode geldt, waarbinnen geannuleerd kan worden.

Voor de rechten en plichten van consumenten inzake werving en overstappen, verwijst de NMa consumenten naar
http://www.consuwijzer.nl/. Op deze website staan onder andere vijf infobladen over praktische adviezen over de rechten van de energieconsument.
Zie Rapport:
2008 Rapportage NMA onterechte switches