Persbericht
| | |Datum: 21 april 2008 | | | |Utrechtse ondernemers, Minister Eurlings en Wethouder De Weger zeggen | |'Ja' tegen de Utrecht Bereikbaar-pas. | | | | | |De eerste 5000 Utrecht Bereikbaar-passen zijn verkocht en er hebben | |zich al geïnteresseerden gemeld voor de volgende 5000 passen. Negen | |grote ondernemers zetten vandaag hun handtekening voor afname van de | |Utrecht Bereikbaar-pas. De pas die vanaf september dit jaar aan | |werknemers een goed alternatief biedt om anders te reizen dan met de | |auto tussen de woonplaats en het werk. Minister Eurlings van Verkeer | |en Waterstaat, Verkeerswethouder van Utrecht Tymon de Weger en de | |werkgevers bekrachtigden de aanschaf door een handtekening te plaatsen| |op een grote Utrecht Bereikbaar-pas. | | | |Door grote infrastructurele aanpassingen en het groot onderhoud in en | |om de stad Utrecht is het nodig om de komende jaren het verkeer te | |ontlasten. In samenwerking met het bedrijfsleven hebben de | |wegbeheerders van Rijkswaterstaat en Gemeente Utrecht de maatregelen | |ontwikkeld onder de noemer Utrecht Bereikbaar. Samen werken zij ernaar| |toe om 2000-4000 auto's uit de spits te krijgen. | | | |Capgemini, Equens, Mercedes-Benz, Hema, Kamer van Koophandel, Vitens, | |Terberg Leasing, Rabobank, Rijkswaterstaat Utrecht en Gemeente Utrecht| |zijn de eerste werkgevers die zich willen verbinden aan de Utrecht | |Bereikbaar-pas. | | | |Utrecht Bereikbaar-pas | |Met de Utrecht Bereikbaar-pas in de achterzak kunnen werknemers kiezen| |om het woon-werktraject per auto af te leggen of juist gebruik te | |maken van een mix aan vervoeralternatieven waarmee zij gratis van en | |naar het werk kunnen reizen. Vanuit Utrecht Bereikbaar krijgen de | |pashouders een signaal wanneer het verstandig is de pas te gaan | |gebruiken. | | | |Vandaag tijdens een speciale bijeenkomst voor werkgevers en | |bestuurders zijn de vervoersalternatieven gepresenteerd: | | | |De vervoeralternatieven | | | |Met de auto naar P+R-terreinen buiten de stad. Er worden vijftien | |extra P+R terreinen in een grote cirkel rondom Utrecht aangelegd. De | |terreinen zijn veilig, schoon en verlicht. Iedere 10 minuten | |vertrekken er bussen naar de bedrijventerreinen. Waar mogelijk reizen | |de bussen langs de vluchtstrook op de snelweg. | |Bestaande buslijnen die frequenter gaan rijden en een grotere | |capaciteit krijgen. De introductie van nieuwe buslijnen. In de spits | |rijden de bussen langs de file. | |Gebruik van OV-fiets, 142 afhaalpunten in Nederland. De OV-fiets kan | |ook gebruikt worden als aanvullend vervoer. | |Vanpool, groepsvervoer in een ruime luxe personenauto met OV-status op| |de busbanen en langs de file op de snelweg. | |Treintraject Amsterdam - Utrecht | |Toch een auto nodig op het werk? Dan is er een zakenauto op afspraak | |mogelijk. | |Automobilisten kunnen bij filevorming gebruik maken van 16 | |telewerkplekken langs de A2, A12, A27 en A28 via wireless internet tot| |de file is verdwenen. | |Carpoolen via www.automaatje.nu. | | | |De mogelijkheden van vervoer over water in een speciale watershuttle | |over het Amsterdam-Rijnkanaal wordt nog onderzocht. Bij voldoende | |animo vanuit het bedrijfsleven en de garantie van voldoende passagiers| |is vervoer over water mogelijk. | | | |Utrecht Bereikbaar werkt niet alleen aan mobiliteitsalternatieven. Ook| |de reductie van 150-300 vrachtauto's uit de spits staat op het | |programma. De wegbeheerders van Rijkswaterstaat en Gemeente Utrecht | |hebben één systeem waarmee de werkzaamheden tactisch kunnen worden | |gepland zodat de hinder zo minimaal mogelijk is. Naast planning van de| |hinder nemen de wegbeheerders maatregelen om de doorstroming van het | |verkeer te bevorderen (dynamisch verkeersmanagement). Verder is de | |ontwikkeling van een regionale verkeerscentrale van de grond gekomen, | |om de verkeersstromen te blijven sturen en om snel te kunnen ingrijpen| |bij een ongeval (verkeers- en incidentmanagement). | | | |Zie ook www.utrechtbereikbaar.nl | |