Socialistische Partij
Noord-Zuidlijn nog steeds bodemloze put
21-04-2008 * De bouw van de Noord-Zuidlijn heeft een nieuw historisch
dieptepunt bereikt. Niet alleen wordt de magische grens van 2 miljard
aanlegkosten bereikt, ook zal zelfs de volgende wethouder Verkeer de
lijn niet kunnen openen. De voorspelling van de SP in 2002 dat de
aanleg nog vele miljoenen extra zou gaan kosten, is waarheid geworden.
Noord-Zuidlijn: Amsterdam failliet?
"Het is nog nooit zo rot geweest om gelijk te krijgen". Dit is de
eerste reactie van SP-raadslid Meta Meijer op de 327 miljoen euro die
bij het budget voor de Noord-Zuidlijn gelegd moet worden. De bijdrage
van de gemeente Amsterdam is nu zo'n 900 miljoen, en het college
wringt zich in bochten om dat bij elkaar te krijgen. Werd in het
verleden een tegenvaller direct betaald of uitgesmeerd over vijftig
jaar, nu wordt er gesproken over het duurder maken van het reizen met
de lijn.
De SP is van mening dat tegenvallers niet zomaar op de burgers mogen
worden afgewenteld. "Het is toch te gek dat we niet alleen nu mogen
dokken voor de metro, maar in de toekomst nog eens extra moeten
betalen", stelt Meijer. "In dat geval zou je ook het goedkopere
alternatief, de bovengrondse tram dus, moeten laten bestaan. En dat is
nu juist wat het college en de stadsregio niet willen. Met deze optie
worden reizigers die vaak niet op de lijn zaten te wachten, hier wel
in gedwongen, en moeten ze vervolgens meer betalen. Het moet niet
gekker worden."
Op 7 mei zal de raad over de kostenoverschrijding debatteren.