CNV-voorman op rtl-z met "markt" in debat over arbeidsmarktkrapte


Stelling Studio E&W op RTL-Z: Baanzoeker is machtiger dan baanaanbieder

HILVERSUM, 20080421 -- Studio E&W (www.studioew.nl) zoekt deze week oplossingen voor het probleem van het verschuivend machtsevenwicht op de arbeidsmarkt. Jaap Jongejan, voorzitter CNV Bedrijvenbond, debatteert met ondernemers Kees Zegers (o.m. Nu.nl, Mailmedia, Yeshello) en Arjan van 't Hof (vacaturesite MegaJobs). De drie hebben een pittige discussie, m.n. over hoe werkgevers en werknemers moeten omgaan met de toenemende arbeidsmarktkrapte. Jongejan noemt de traditionele salariseisen niet onbelangrijk, maar benadrukt hoezeer werkgevers zich pro-actief middels opleidingsfaciliteiten moeten voorbereiden op de komende schaarste: "Dat heet de scholingsparadox: investeer zoveel in de opleiding van de werknemer dat hij weg kan, en daardoor juist blijft".

"Misschien moeten we minder onderscheid maken tussen werken en leren: werken=leren en leren=werken, en je hebt toekomst; als we ontwikkelen willen -en dat moeten we als BV Nederland- in die grote wereld", aldus Jongejan. Zegers plaatst daarbij wel een kanttekening: "Wat telt is natuurlijk ook wel opleiding -waarover iedereen praat- maar vooral mentaliteit, de juiste instelling; de bereidheid je te willen inzetten en te willen leren 'on the job'.". De CNV-voorman: "Salaris is natuurlijk belangrijk -vanwege prijsstijgingen en drukt (onder-)waardering uit- maar eenmaal de cao-afspraken gemaakt zijn, moet de werknemer zorgen interessant te blijven voor de werkgever.".

Van 't Hof signaleert ook hoe de moderne zelfbewuste werknemer zich in toenemende mate op de arbeidsmarkt manifesteert als zogenaamde zzp-er (zelfstandige zonder personeel). Zegers beaamt dit en stelt:" :"Meer dan de helft van de mensen die ons bedrijf verlaten hebben, de afgelopen
7 jaar, werd zzp'er". Jongejan meldt dat inmiddels al zo'n 1 miljoen Nederlanders als zzp-er aan het werk zijn. Van 't Hof en Zegers stellen dat de vertrekkende werknemer die zzp-er wil worden, daarbij steun verdient. In zijn nieuwe rol kan hij nog steeds voor de werkgever aan de slag blijven.


Uitzending van deze aflevering deze hele week dagelijks: ma. 15.20 uur (nieuw), dinsdag 16.20 uur (h), woensdag 10.20 uur (h), donderdag 12.20 uur (h) en vrijdag 14.20 uur (h) op RTL-Z (RTL 7).
Op internet is een speciale site voor deze debatshow over de arbeidsmarkt ingericht bij RTL-Z: www.studioew.nl; waar ook deze aflevering te zien is, zoals uitgezonden op tv, en de verlenging daarvan op internet.

Studio E&W wordt in opdracht van AmiTV (www.amitv.nl) geproduceerd door ASTC (www.astelevision-company.nl). Studio E&W werd ontwikkeld vanuit de gedachte dat op de Nederlandse televisie te weinig aandacht wordt gegeven aan wat zich afspeelt op en rond de arbeidsmarkt. Bovendien bestond nadrukkelijk de behoefte discussies hierover te laten aansturen door materiedeskundigen, i.p.v. door beroepspresentatoren. De presentatoren Wijchers en Bremer hebben ieder een langjarige ervaring met advisering op arbeidsmarktterreinen en de ontwikkeling van instrumenten daarvoor.

De productie van het debatprogramma Studio E&W wordt mede mogelijk gemaakt door bijdragen van Medisch Centrum Alkmaar, Luba Personeelsdiensten, Regionaal Opleidingscentrum van Amsterdam, Holland Consulting Group en MegaJobs.


Over de presentatoren:

Loek Wijchers is sinds 1990 vennoot van Holland Consulting Group en sinds 1998 tevens managing partner van Holland Development Center.

Hij verricht advieswerkzaamheden voor het bedrijfsleven en de non-profit sector op de gebieden sociaal beleid, human resource management, personeelsplanning en management development. Hij ontwikkelde gespecialiseerde varianten van de Assessment Center Methode voor selectie en voor ontwikkeling van het managementpotentieel.

Hij is meer dan vijftien jaar actief geweest in verschillende functies bij Personeelszaken, ondermeer als personeelconsulent en directeur Personeel & Organisatie.

Zijn specialismen zijn het ontwikkelen en implementeren van strategisch HRM-beleid, het opzetten van wervings- en selectie­procedures en het invoeren van verschillende kwaliteitsinstrumenten (beoordelen, functioneringsgesprekken, werkoverleg en Management By Objectives). Op deze terreinen heeft hij vele grote advies­opdrachten uitgevoerd. Hij counselt topmanagers en geeft oplossingen bij verstoorde werkverhoudingen.

Wijchers treedt geregeld op als dagvoorzitter van congressen. Ook heeft hij zitting in jury's en panels, hij organiseert seminars en is zelf een veelgevraagd spreker.

Hij schreef honderden artikelen en 35 boeken. Hij is voorts columnist van verschillende tijdschriften, waaronder het vakblad Personeelbeleid en werkte mee aan een HRM-televisieserie van Teleac.

Wijchers is lid van de Nederlandse Vereniging van Personeelsmanagement en organisatieontwikkeling en van de PW-advieslijn.

Eric Bremer studeerde psychologie, Ned. Recht en bestuurswetenschappen (onvoltooid) aan de Universiteit van Amsterdam en belandde in 1982 in de reclame.

Zijn eerste schreden in de arbeidsmarktcommunicatie zette hij als directeur van De Bussy Communicatie, van 1986-1990, waar hij ook de basis legde voor de jobmarketingtheorie.

Hij was daarna directeur van een aantal reclame- en arbeidsmarktcommunicatieadviesbureaus en adviseerde vele grote en middelgrote bedrijven en overheidsinstellingen over hun arbeidsmarktcommunicatiebeleid.

Eric Bremer publiceerde frequent over m.n. jobmarketing en doceerde voorts over het vak arbeidsmarktcommunicatie binnen o.m. Public Relations-opleidingen van de SRM en gaf regelmatig gastcolleges op dit terrein aan diverse opleidingsinstellingen, waaronder hogescholen en universiteiten.

In 1996 nam hij het initiatief voor JobNews, Nederlands eerste vacaturesite, die in 2000 werd overgenomen door Wolters Kluwer.
Sinds 2000 is hij directeur van het Baarnse internetbedrijf YellowMind.

Vanuit YellowMind houdt Bremer zich bezig met consultancy richting opdrachtgevers en met de ontwikkeling en uitbouw van eigen activiteiten van YellowMind als o.m. datingsite ItClicks.nl, bedrijfsonroerendgoedsite Vastgoedcentrum.nl, microblogsite Numpa.nl en met, sinds oktober 2004, de nieuwe vacaturesite MegaJobs, zowel onder het domein .nl als .be.

Naast zijn dagelijks werk als algemeen directeur van YellowMind, is Eric Bremer ook actief als informal investor, o.a. via de mede door hem gerunde investeringsmaatschappij E-bit BV, en als commissaris en adviseur van verschillende ondernemingen binnen m.n. de internet-, media- en uitgeefsector.






Studio E&W