Rijschoolbranche vreest kilometerheffing
Goor, 20080421 -- 80% van de rijschoolondernemers in Nederland is negatief over de kabinetsplannen voor kilometerheffing. De meesten weten niet tot in detail wat de plannen behelzen, maar zien als ondernemer vooral nadelen, zoals hogere kosten en nog fellere concurrentie. Sommigen vrezen failliet te gaan als gevolg van kilometerheffing. De branche wil snel meer duidelijkheid over kilometerheffing, de praktische gevolgen ervan voor de rijscholen en de manieren waarop de gevreesde kostenstijging in de hand gehouden kan worden. Deze resultaten komen naar voren uit een enquête, die in opdracht van het Platform voor alle rijscholen in Nederland is uitgevoerd door onderzoeksbureau Ergo. Er hebben ruim 400 rijschoolondernemers aan het onderzoek deelgenomen.
Het onderzoek wijst uit dat 80% van de rijschoolondernemers de kabinetsplannen met betrekking tot kilometerheffing negatief tot zeer negatief beoordeelt. Deze groep ziet voor-al bedreigingen: stijging van de kosten van rijlessen, daling van het aantal leerlingen, da-ling van de kwaliteit van rijlessen en een toename van de (toch al moordende) concurren-tie.
De negatieve stemming onder de rijschoolondernemers heeft ook te maken met een ge-brek aan informatie over kilometerheffing. Vrijwel alle rijschoolondernemers vinden dat ze niet voldoende zijn geïnformeerd over de plannen van het kabinet en de mogelijke conse-quenties voor hun branche. De meeste rijschoolondernemers zijn ook niet op de hoogte van de voorwaarden die organisaties als RAI Vereniging en BOVAG stellen aan de invoe-ring van kilometerheffing, zoals volledige afschaffing van de BPM en de wegenbelasting. Als rijschoolhouders deze voorwaarden tijdens de enquête vernemen, verandert een deel van de rijschoolhouders hun mening over kilometerheffing. Als de BPM en de wegenbe-lasting echt volledig worden afgeschaft, accepteert zeker de helft van de rijschoolhouders kilometerheffing alsnog.
Een aantal rijschoolondernemers ziet ook kansen als de kilometerheffing wordt ingevoerd. Zij zullen bijvoorbeeld meer gaan lessen met de rijsimulator. Ook verwacht men meer vraag naar motorrijlessen, omdat motorrijden niet belast wordt door kilometerheffing en dus populairder wordt. Ook denken de rijschoolhouders meer in de daluren te gaan les-sen, en op routes waar een lagere kilometerprijs wordt geheven. Men zal dus meer in de weekenden of zelfs 's nachts gaan rijden en meer op stillere wegen buiten de stad.
Het Platform voor alle rijscholen in Nederland is een initiatief van enkele rijschoolhouders en andere organisaties uit de branche. Het doel van het Platform is om de rijschoolbranche ge-zond en vitaal te houden. Door middel van uitwisseling van meningen binnen de branche zoekt het Platform naar aanknopingspunten om in samenspraak met alle betrokkenen tot verbetering te komen.
Rob Kant