Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 27 maart 2008
Stichting Reclame Code en GVR/De Kennisconnectie organiseren
seminar Eerlijk/Oneerlijk Adverteren
Op maandag 21 april 2008 organiseren Stichting Reclame Code (SRC) en
GVR/De Kennisconnectie hét seminar voor adverteerders en bureaus over de nieuwe Richtlijn oneerlijke handelspraktijken (OHP). Diverse sprekers, zoals Jan Kabel (Hoogleraar Informatierecht), Tjeerd Veenstra (Directeur De Lotto) en Arian Buurman (Directeur STER), belichten de nieuwe regels zowel vanuit juridisch perspectief als de praktijk van de adverteerder, het reclamebureau, de media en de zelfregulering.
Sinds medio december 2007 gelden in de EU nieuwe regels betreffende OHP. Deze nieuwe regelgeving beschermt consumenten nog beter tegen misleiding bij reclame voor producten of diensten. Daarnaast worden ondernemers door de nieuwe richtlijn behoed tegen oneerlijke concurrentie.
De SRC heeft de nieuwe regelgeving opgenomen in de Nederlandse Reclame Code en past deze sinds 1 februari toe op alle Business-to-consumer (B2C) en Business-to-business (B2B) reclame-uitingen die sinds 12 december 2007 verschenen zijn. SRC directeur mr. Prisca Ancion-Kors: "De nieuwe regels zijn er om oneerlijke en misleidende reclame in alle landen van de EU op dezelfde wijze aan te pakken. De regels zijn uitgebreid en gedetailleerd, des te meer reden om ze aan de belangrijkste partijen die bij onze zelfregulering zijn betrokken (adverteerder, bureau en media) toe te lichten". Binnen afzienbare tijd worden de regels uit de Richtlijn ook in de Nederlandse wet opgenomen.
Voor adverteerders en bureaus gelden nieuwe regels en dit leidt ongetwijfeld tot veel vragen, zoals: Wat is een oneerlijke handelspraktijk? Wat is het verschil met de oude Reclame Code? Wat zijn de consequenties voor B2B communicatie?
"Veranderde regels met betrekking tot reclame leiden vaak tot onduidelijkheid. Met dit seminar krijgen adverteerders en bureaus de kans om in één middag kennis tot zich te nemen die ze de volgende dag direct in de praktijk kunnen brengen", aldus Pim Slierings, directeur GVR/De Kennisconnectie.
Het seminar Eerlijk/Oneerlijk Adverteren zal plaatsvinden op maandag 21 april 2008 van 14.00 tot 17.00 uur in het CoolBrands House te Amsterdam. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via www.gvr.nl. Leden van de pers kunnen zich per e-mail of telefonisch bij het GVR aanmelden voor een perspas.
Meer gedetailleerde informatie over de OHP is te vinden op www.reclamecode.nl/seminarOHP.