CDA
[LinkClick.aspx?link=Images%2fPolitici%2fEVP%2fCorien+Wortmann.jpg&
;tabid=157&mid=1006] 21 april 2008 - Persbericht -
Wortmann: Europese crashtest moet veiligheid voor fietsers bij
autobotsingen vergroten
De veiligheid van fietsers moet een vast onderdeel worden van de
Europese crashtest voor autoâs.
'Met voetgangers wordt al rekening gehouden, maar dat moet ook voor
fietsers gaan gelden. Er wordt steeds meer gefietst in Europa, dus we
moeten er alles aan doen om de fietsveiligheid te verbeteren', aldus
CDA-Europarlementariër Corien Wortmann. Zij heeft hierover vragen
gesteld aan de Europese Commissie naar aanleiding van onderzoek van
TNO in opdracht van de Fietsersbond.
Het aantal verkeersslachtoffers is de laatste jaren gedaald, maar het
aantal overleden fietsers blijft helaas constant. Aanrijding met
auto's is een belangrijke oorzaak. Bij 60 procent van de fietsers die
zwaar letsel oplopen, is de oorzaak een botsing met een auto. Het
onderzoek van de Fietsersbond toont aan dat naast de snelheid de
vormgeving autoâs van invloed is op de ernst van het letsel van
fietsers. Corien Wortmann: âHet is zorgelijk dat we er niet in slagen
de bescherming van fietser bij een botsing te verbeteren, daarom moet
Europa zich inspannen om samen met de autofabrikanten veiliger autoâs
te ontwerpen.â
Sinds de invoering van de Europese crashtest voor autoâs
(EuroNCAP-test) in 1996 is de veiligheid voor inzittenden van auto's
fors toegenomen. Dat geldt ook voor voetgangers, na invoering van
nieuwe Europese voertuignormen, waaronder een verbod op onveilige
bullbars (rekken op voorzijde van SUVâs). De veiligheidsvoorzieningen
die ontwikkeld zijn voor voetgangers richten zich echter op de bumper
en de motorkap. Maar bij een botsing met een fietser wordt vaak zware
letselschade veroorzaakt door de voorruit, dakconstructie en
daklijsten.
Het Europees Parlement heeft onlangs al besloten een Brake Assist
(BAS) verplicht te stellen, die extra remkracht geeft bij een
noodstop, maar het onderzoek van de Fietsersbond toont aan dat dat
niet voldoende is. Corien Wortmann: 'Door opname van fietsveiligheid
in die Europese crashtest dagen we autofabrikanten uit autoâs veiliger
te ontwerpen. Autofabrikanten halen graag een goede EuroNCAP score,
dat is goed voor hun imago èn voor de verkoopcijfers van autoâs.'
Het onderzoek van de Fietsersbond wordt maandag 21 april gepresenteerd
in Nieuwspoort in Den Haag in aanwezigheid van Corien Wortmann.
---