CDA

[LinkClick.aspx?link=Images%2fPolitici%2fEVP%2fCorien+Wortmann.jpg&amp ;tabid=157&mid=1006] 21 april 2008 - Persbericht - Wortmann: Europese crashtest moet veiligheid voor fietsers bij autobotsingen vergroten

De veiligheid van fietsers moet een vast onderdeel worden van de Europese crashtest voor autoâs.

'Met voetgangers wordt al rekening gehouden, maar dat moet ook voor fietsers gaan gelden. Er wordt steeds meer gefietst in Europa, dus we moeten er alles aan doen om de fietsveiligheid te verbeteren', aldus CDA-Europarlementariër Corien Wortmann. Zij heeft hierover vragen gesteld aan de Europese Commissie naar aanleiding van onderzoek van TNO in opdracht van de Fietsersbond.

Het aantal verkeersslachtoffers is de laatste jaren gedaald, maar het aantal overleden fietsers blijft helaas constant. Aanrijding met auto's is een belangrijke oorzaak. Bij 60 procent van de fietsers die zwaar letsel oplopen, is de oorzaak een botsing met een auto. Het onderzoek van de Fietsersbond toont aan dat naast de snelheid de vormgeving autoâs van invloed is op de ernst van het letsel van fietsers. Corien Wortmann: âHet is zorgelijk dat we er niet in slagen de bescherming van fietser bij een botsing te verbeteren, daarom moet Europa zich inspannen om samen met de autofabrikanten veiliger autoâs te ontwerpen.â

Sinds de invoering van de Europese crashtest voor autoâs (EuroNCAP-test) in 1996 is de veiligheid voor inzittenden van auto's fors toegenomen. Dat geldt ook voor voetgangers, na invoering van nieuwe Europese voertuignormen, waaronder een verbod op onveilige bullbars (rekken op voorzijde van SUVâs). De veiligheidsvoorzieningen die ontwikkeld zijn voor voetgangers richten zich echter op de bumper en de motorkap. Maar bij een botsing met een fietser wordt vaak zware letselschade veroorzaakt door de voorruit, dakconstructie en daklijsten.

Het Europees Parlement heeft onlangs al besloten een Brake Assist (BAS) verplicht te stellen, die extra remkracht geeft bij een noodstop, maar het onderzoek van de Fietsersbond toont aan dat dat niet voldoende is. Corien Wortmann: 'Door opname van fietsveiligheid in die Europese crashtest dagen we autofabrikanten uit autoâs veiliger te ontwerpen. Autofabrikanten halen graag een goede EuroNCAP score, dat is goed voor hun imago èn voor de verkoopcijfers van autoâs.'

Het onderzoek van de Fietsersbond wordt maandag 21 april gepresenteerd in Nieuwspoort in Den Haag in aanwezigheid van Corien Wortmann.
---