Gemeente Midden Delftland
---
Turborotonde moet afrit 7 ontlasten
---
Turborotonde moet afrit 7 ontlasten (21-04-2008)
Turborotonde moet afrit 7 ontlasten
Al jaren zorgt de verkeersdrukte tijdens de spits bij afrit 7 van de
A20 en bij het kruispunt ter hoogte van de Oude Veiling in Maasland
voor verstopping van het verkeersnet. Onderzoek naar mogelijke
maatregelen door de gemeenten Maassluis en
Midden-Delfland, Rijkswaterstaat en het samenwerkingsverband BEREIK
heeft uitgewezen dat de aanleg van een turborotonde met bypass de
voorkeur heeft.
Tijdens de spits staan er vaak lange files in de richting van Maasland
en op de afrit van de snelweg, soms tot op de snelweg zelf. Om dit
probleem te verhelpen zijn diverse onderzoeken uitgevoerd. De
resultaten wijzen uit dat de aanleg van een dubbele turborotonde, ook
wel een hondenbotrotonde genoemd, met bypass de voorkeur verdient. Dit
is een zelfde soort rotonde als bij afrit 6 van de A20 bij de
Coldenhovelaan.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Midden-Delfland heeft in zijn vergadering van 15 april besloten de
gemeenteraad te adviseren om in te stemmen met de aanleg van de
rotonde.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis
hebben dit op 1 april besloten.
Als ook het bestuur van Rijkswaterstaat instemt met de aanleg van de
rotonde wordt deze optie, voordat tot uitvoering wordt overgegaan,
voorgelegd aan BEREIK (voorheen SWINGH en Nexus).
BEREIK is een tijdelijke projectorganisatie waarin overheid,
bedrijfsleven en consumenten zijn vertegenwoordigd en waarin
samenwerking centraal staat met als doel de bereikbaarheid binnen en
tussen de regio's te verbeteren. De benodigde investering van ruim 1,4
miljoen euro is gereserveerd in het aansluitingenprogramma
Zuidvleugel. De gemeente Maassluis, de gemeente Midden-Delfland en
Rijkswaterstaat betalen elk EUR 25.000.
---