Gemeente Midden Delftland


---

Turborotonde moet afrit 7 ontlasten

---

Turborotonde moet afrit 7 ontlasten (21-04-2008)

Turborotonde moet afrit 7 ontlasten

Al jaren zorgt de verkeersdrukte tijdens de spits bij afrit 7 van de A20 en bij het kruispunt ter hoogte van de Oude Veiling in Maasland voor verstopping van het verkeersnet. Onderzoek naar mogelijke maatregelen door de gemeenten Maassluis en
Midden-Delfland, Rijkswaterstaat en het samenwerkingsverband BEREIK heeft uitgewezen dat de aanleg van een turborotonde met bypass de voorkeur heeft.

Tijdens de spits staan er vaak lange files in de richting van Maasland en op de afrit van de snelweg, soms tot op de snelweg zelf. Om dit probleem te verhelpen zijn diverse onderzoeken uitgevoerd. De resultaten wijzen uit dat de aanleg van een dubbele turborotonde, ook wel een hondenbotrotonde genoemd, met bypass de voorkeur verdient. Dit is een zelfde soort rotonde als bij afrit 6 van de A20 bij de Coldenhovelaan.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Delfland heeft in zijn vergadering van 15 april besloten de gemeenteraad te adviseren om in te stemmen met de aanleg van de rotonde.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis hebben dit op 1 april besloten.

Als ook het bestuur van Rijkswaterstaat instemt met de aanleg van de rotonde wordt deze optie, voordat tot uitvoering wordt overgegaan, voorgelegd aan BEREIK (voorheen SWINGH en Nexus).

BEREIK is een tijdelijke projectorganisatie waarin overheid, bedrijfsleven en consumenten zijn vertegenwoordigd en waarin samenwerking centraal staat met als doel de bereikbaarheid binnen en tussen de regio's te verbeteren. De benodigde investering van ruim 1,4 miljoen euro is gereserveerd in het aansluitingenprogramma Zuidvleugel. De gemeente Maassluis, de gemeente Midden-Delfland en Rijkswaterstaat betalen elk EUR 25.000.

---