ING stijgt 10 plaatsen in internationale Top100
21/04/2008 14:15
Millward Brown
Amsterdam, 21 april 2008 - Millward Brown publiceert vandaag de jaarlijkse BRANDZ(TM) Global Top 100 of Powerful Brands. ING is hierin, net als vorig jaar, het hoogst genoteerde Nederlandse merk: de bank stijgt 10 plaatsen naar nummer 43. ABN AMRO, vorig jaar nieuw binnengekomen op nummer 95, staat niet meer in de lijst. De top 5 van meest sterke merken is onveranderd in vergelijking met vorig jaar; Apple en McDonald's stegen ieder 3 plaatsen en staan dit jaar respectievelijk op plaats 7 en 8.
De Global Top 100 wordt bepaald door de dollarwaarde van merken, gebaseerd op financiële cijfers (Bloomberg) en de brand performance (op basis van doelgroepenonderzoek). De top 10 van 2008 ziet er als volgt uit:
1. Google $ 86,1 mrd
2. General Electric $ 71,4 mrd
3. Microsoft $ 70,9 mrd
4. Coca-Cola $ 58,2 mrd
5. China Mobile $ 57,2 mrd
6. IBM $ 55,3 mrd
7. Apple $ 55,2 mrd
8. McDonald's $ 49,5 mrd
9. Nokia $ 44,0 mrd
10. Marlboro $ 37,3 mrd
43. ING $ 15,1 mrd
De totale top 100 en het complete rapport (met uitsplitsingen naar landen en productcategorieën) is beschikbaar via http://www.millwardbrown.com/Sites/Optimor/
De stijging van ING is te verklaren door zowel de sterke groei van de netto winst van het concern als door het rebranden van allerlei labels naar het ING label. Binnen de biercategorie bekleedt Heineken de derde positie, achter Budweiser en Bud Light, maar vóór Corona, Stella Artois en Guinness.
Het is de derde keer dat onderzoeksbureau Millward Brown de BRANDZ(TM) Top100 samenstelt. De ranglijst is de enige waarin financiële gegevens van bedrijven gecombineerd worden met onderzoeksgegevens. Voor dit laatste maakt Millward Brown gebruik van de BRANDZ(TM) database, waarvoor elk jaar wereldwijd meer dan één miljoen consumenten worden geïnterviewd met betrekking tot in totaal 39.000 merken.
http://www.ingbank.nl/inet/cor/home/zakelijk.ing