Gemeente Gouda


Aangepast plan voor stationsgebied Goudse Spoorzone (18-4-2008)

Op 15 april 2008 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gouda een aangepast Masterplan vastgesteld voor de C1 locatie (het noordelijk stationsgebied) in de Spoorzone. Het college heeft in de zomer van 2007 opdracht gegeven om het plan aan te passen. Het bleek niet mogelijk om op basis van het eerder vastgestelde ruimtelijk voorkeursmodel een haalbaar bouwplan te realiseren.

Wethouder Kastelein: "Ik ben zeer tevreden over de nieuwe voorstellen. Door slim te faseren blijkt veel meer mogelijk dan we in de zomer dachten. De aanpassingen in het Masterplan sluiten ook aan bij nieuwe inzichten over bijvoorbeeld de manier van OV-gebruik. Daarom laten we het busstation waar het nu is.

Het tekenen en doorrekenen van dit soort complexe projecten vraagt veel tijd. Dat heeft ertoe geleid dat het lang stil is gebleven op het Spoorzone-front. Wat mij betreft komt daar nu verandering in. De onderhandelingen met de NS bevinden zich in een afrondend stadium. Ik hoop snel de handtekening onder de contracten te kunnen zetten."

De komende tijd zullen omwonenden en belangstellenden over de wijzigingen worden geïnformeerd. Het stedenbouwkundig Masterplan C1 wordt voor behandeling aangeboden aan de gemeenteraad die hier naar verwachting eind mei een besluit overneemt.

Gefaseerd verleggen

In de afgelopen periode is een andere aanpak voor de hele Spoorzone gekozen die uitgaat van het gefaseerd verleggen van de Burgemeester Jamessingel. In het voorstel wordt gestart met ontwikkeling op de `koppen' van het gebied, wat in het plan vlek A1 en vlek C1/2 wordt genoemd. Op deze manier trekt Gouda in het project de inkomsten naar voren en schuift zij de uitgaven naar achteren. Het middengebied ontwikkelt de gemeente in een later stadium.

Aangepast ontwerp

Net als in het vorige plan bevat dit ontwerp voor het noordelijke stationsgebied onder meer het Huis van de Stad, woningen, kantoren, reizigersvoorzieningen, winkels, een hotel en een bioscoop. De ambitie om hier een hoogwaardig en levendig stationsgebied te creëren blijft daarmee overeind. In het stationsgebied komen twee parkeergarages en stallingruimten voor 5.350 fietsen. Dankzij een substantiële bijdrage van NS Poort en ProRail is het tevens mogelijk een stationshal van flinke afmetingen te realiseren. In het vorige plan was geen ruimte voor een stationshal.

Opvallende verschillen ten opzicht van het vorige plan zijn:


* Het busstation blijft liggen op de huidige locatie aan de zuidzijde van het station. Dat heeft diverse voordelen. Het sluit aan bij de vraag van reizigers. Het blijkt namelijk dat meer mensen overstappen van trein op bus. Bovendien gaan de meeste bussen naar bestemmingen ten zuiden van Gouda. Handhaven van het busstation scheelt dan ook veel onnodige kilometers die bussen dagelijks moeten afleggen.

Belangrijk voordeel is ook dat we de voorzieningen zoals in het eerdere plan niet meer hoeven te stapelen (busstation bovenop een parkeervoorziening en daar bovenop kantoren).


* In het noordelijk stationsgebied komen in ieder geval 450 parkeerplaatsen. We gaan nader onderzoek of er meer parkeerplaatsen nodig zijn die we dan vervolgens realiseren op de westelijke punt en op de Vossenburchkade.


* De inrichting van de openbare ruimte is gelijkgeschakeld aan de norm die in de rest van de stad wordt gehanteerd.


* De toegang van het Huis van de Stad komt op maaiveld niveau met een plein aan de Burgemeester Jamessingel. Het bordes met traptreden vervalt.

Niet haalbaar

Het eerdere plan was financieel niet haalbaar omdat de geraamde opbrengsten lager uitkwamen en omdat de bouwkosten veel hoger uitkwamen. Dit probleem speelt in het hele land. Bouwkosten stijgen zeer fors met soms wel 8% in plaats van de geraamde 2% per jaar. Ook de ontwikkelingen op de landelijke kantorenmarkt herkennen we in Gouda.

In het eerdere Masterplan zaten mooie maar ook dure oplossingen om veel functies op een relatief klein gebied mogelijk te maken. In het nieuwe Masterplan zijn daar andere oplossingen voor gevonden. De stapeling van meerdere functies (het opgetilde maaiveld met daaronder parkeren) is uit het Masterplan geschrapt.