Gemeente Gouda
Aangepast plan voor stationsgebied Goudse Spoorzone (18-4-2008)
Op 15 april 2008 heeft het college van burgemeester en wethouders van
de gemeente Gouda een aangepast Masterplan vastgesteld voor de C1
locatie (het noordelijk stationsgebied) in de Spoorzone. Het college
heeft in de zomer van 2007 opdracht gegeven om het plan aan te passen.
Het bleek niet mogelijk om op basis van het eerder vastgestelde
ruimtelijk voorkeursmodel een haalbaar bouwplan te realiseren.
Wethouder Kastelein: "Ik ben zeer tevreden over de nieuwe voorstellen.
Door slim te faseren blijkt veel meer mogelijk dan we in de zomer
dachten. De aanpassingen in het Masterplan sluiten ook aan bij nieuwe
inzichten over bijvoorbeeld de manier van OV-gebruik. Daarom laten we
het busstation waar het nu is.
Het tekenen en doorrekenen van dit soort complexe projecten vraagt
veel tijd. Dat heeft ertoe geleid dat het lang stil is gebleven op het
Spoorzone-front. Wat mij betreft komt daar nu verandering in. De
onderhandelingen met de NS bevinden zich in een afrondend stadium. Ik
hoop snel de handtekening onder de contracten te kunnen zetten."
De komende tijd zullen omwonenden en belangstellenden over de
wijzigingen worden geïnformeerd. Het stedenbouwkundig Masterplan C1
wordt voor behandeling aangeboden aan de gemeenteraad die hier naar
verwachting eind mei een besluit overneemt.
Gefaseerd verleggen
In de afgelopen periode is een andere aanpak voor de hele Spoorzone
gekozen die uitgaat van het gefaseerd verleggen van de Burgemeester
Jamessingel. In het voorstel wordt gestart met ontwikkeling op de
`koppen' van het gebied, wat in het plan vlek A1 en vlek C1/2 wordt
genoemd. Op deze manier trekt Gouda in het project de inkomsten naar
voren en schuift zij de uitgaven naar achteren. Het middengebied
ontwikkelt de gemeente in een later stadium.
Aangepast ontwerp
Net als in het vorige plan bevat dit ontwerp voor het noordelijke
stationsgebied onder meer het Huis van de Stad, woningen, kantoren,
reizigersvoorzieningen, winkels, een hotel en een bioscoop. De ambitie
om hier een hoogwaardig en levendig stationsgebied te creëren blijft
daarmee overeind. In het stationsgebied komen twee parkeergarages en
stallingruimten voor 5.350 fietsen. Dankzij een substantiële bijdrage
van NS Poort en ProRail is het tevens mogelijk een stationshal van
flinke afmetingen te realiseren. In het vorige plan was geen ruimte
voor een stationshal.
Opvallende verschillen ten opzicht van het vorige plan zijn:
* Het busstation blijft liggen op de huidige locatie aan de zuidzijde
van het station. Dat heeft diverse voordelen. Het sluit aan bij de
vraag van reizigers. Het blijkt namelijk dat meer mensen overstappen
van trein op bus. Bovendien gaan de meeste bussen naar bestemmingen
ten zuiden van Gouda. Handhaven van het busstation scheelt dan ook
veel onnodige kilometers die bussen dagelijks moeten afleggen.
Belangrijk voordeel is ook dat we de voorzieningen zoals in het
eerdere plan niet meer hoeven te stapelen (busstation bovenop een
parkeervoorziening en daar bovenop kantoren).
* In het noordelijk stationsgebied komen in ieder geval 450
parkeerplaatsen. We gaan nader onderzoek of er meer parkeerplaatsen
nodig zijn die we dan vervolgens realiseren op de westelijke punt en
op de Vossenburchkade.
* De inrichting van de openbare ruimte is gelijkgeschakeld aan de norm
die in de rest van de stad wordt gehanteerd.
* De toegang van het Huis van de Stad komt op maaiveld niveau met een
plein aan de Burgemeester Jamessingel. Het bordes met traptreden
vervalt.
Niet haalbaar
Het eerdere plan was financieel niet haalbaar omdat de geraamde
opbrengsten lager uitkwamen en omdat de bouwkosten veel hoger
uitkwamen. Dit probleem speelt in het hele land. Bouwkosten stijgen
zeer fors met soms wel 8% in plaats van de geraamde 2% per jaar. Ook
de ontwikkelingen op de landelijke kantorenmarkt herkennen we in
Gouda.
In het eerdere Masterplan zaten mooie maar ook dure oplossingen om
veel functies op een relatief klein gebied mogelijk te maken. In het
nieuwe Masterplan zijn daar andere oplossingen voor gevonden. De
stapeling van meerdere functies (het opgetilde maaiveld met daaronder
parkeren) is uit het Masterplan geschrapt.