FNV KIEM

Cursus intellectueel eigendom voor leden ondernemingsraad

week 17 | 21-4-2008 | 11:25:46 | Redactie

De digitale ontwikkelingen maken nieuwe wegen begaanbaar voor orkesten en musici om hun presentaties onder een breed publiek te verspreiden. Musici verdienen uiteraard wel een honorarium voor deze nieuwe verspreidingsvormen van hun kunst, zoals streaming video en mp3. Wie hier afspraken over wil maken, moet goed op de hoogte zijn van de regels en wetten rond intellectueel eigendom. Daarom krijgen alle ondernemingsraden van de orkesten dit jaar de kans zich hier in te scholen.

In de afgelopen jaren heeft de markt voor media-uitingen waarop orkesten opereren zich aanzienlijk gewijzigd. Digitale ontwikkeling van apparatuur, beeld en geluidsdragers, opnameapparatuur en uitzendingen hebben grote gevolgen voor de wijze waarop orkesten zich presenteren onder een veelvoud van het publiek in de concertzaal. De rechten op opgenomen en/of uitgezonden werk liggen ook bij de uitvoerende musici. Zij behoren betaald te krijgen voor de verspreiding van hun werk.

Bij de onderhandelingen over de cao Nederlandse Orkesten is de mediaparagraaf aangepast aan de veranderende markt. Er is afgesproken dat de orkesten zelf onderhandelen over de manier waarop er wordt omgegaan met de nieuwe vormen van exploitatie. De orkestdirectie en de ondernemingsraad maken afspraken over een mediaplan waarin alle media-activiteiten over een bepaalde periode worden opgenomen. Daarbij wordt een afspraak gemaakt over een vergoeding die de musici krijgen voor de uitingen waarin hun rechten worden geëxploiteerd.

Aangezien het hier om behoorlijk ingewikkelde materie gaat, hebben de vakbonden FNV KIEM, NTb en het CNO het mogelijk gemaakt om een aantal leden per ondernemingsraad te trainen in dit vakgebied. De cursus is gratis voor or-leden en wordt financieel mogelijk gemaakt door het Sociaal Fonds Orkesten.