Cursus intellectueel eigendom voor leden ondernemingsraad
week 17 | 21-4-2008 | 11:25:46 | Redactie
De digitale ontwikkelingen maken nieuwe wegen begaanbaar voor orkesten
en musici om hun presentaties onder een breed publiek te verspreiden.
Musici verdienen uiteraard wel een honorarium voor deze nieuwe
verspreidingsvormen van hun kunst, zoals streaming video en mp3. Wie
hier afspraken over wil maken, moet goed op de hoogte zijn van de
regels en wetten rond intellectueel eigendom. Daarom krijgen alle
ondernemingsraden van de orkesten dit jaar de kans zich hier in te
scholen.
In de afgelopen jaren heeft de markt voor media-uitingen waarop
orkesten opereren zich aanzienlijk gewijzigd. Digitale ontwikkeling
van apparatuur, beeld en geluidsdragers, opnameapparatuur en
uitzendingen hebben grote gevolgen voor de wijze waarop orkesten zich
presenteren onder een veelvoud van het publiek in de concertzaal. De
rechten op opgenomen en/of uitgezonden werk liggen ook bij de
uitvoerende musici. Zij behoren betaald te krijgen voor de
verspreiding van hun werk.
Bij de onderhandelingen over de cao Nederlandse Orkesten is de
mediaparagraaf aangepast aan de veranderende markt. Er is afgesproken
dat de orkesten zelf onderhandelen over de manier waarop er wordt
omgegaan met de nieuwe vormen van exploitatie. De orkestdirectie en de
ondernemingsraad maken afspraken over een mediaplan waarin alle
media-activiteiten over een bepaalde periode worden opgenomen. Daarbij
wordt een afspraak gemaakt over een vergoeding die de musici krijgen
voor de uitingen waarin hun rechten worden geëxploiteerd.
Aangezien het hier om behoorlijk ingewikkelde materie gaat, hebben de
vakbonden FNV KIEM, NTb en het CNO het mogelijk gemaakt om een aantal
leden per ondernemingsraad te trainen in dit vakgebied. De cursus is
gratis voor or-leden en wordt financieel mogelijk gemaakt door het
Sociaal Fonds Orkesten.
FNV KIEM