Audi Q5: Sportief en veelzijdig
(4/21/2008)
De nieuwe Audi Q5 combineert rijdynamiek met een variabel interieur en
een veelvoud aan mogelijkheden voor gezin en vrije tijd. De
samenbundeling van krachtige, efficiënte motoren, permanente
vierwielaandrijving quattro en een fraai onderstel uit zich in een
hoogwaardig technologisch concept voor zowel de verharde als de
onverharde weg. Highlights zoals de zeventraps S tronic transmissie
met dubbele koppeling en het Audi drive select regelsysteem markeren
Audiâs voorsprong door techniek.
De afmetingen van de Audi Q5 geven al aan dat het om een SUV met
bijzondere proporties gaat. Met een lengte van 4,63 m, een breedte van
1,90 m en een hoogte van slechts 1,66 m oogt de Audi Q5 sportiever dan
zijn concurrenten. De cw-waarde van 0,33 zet een nieuwe maatstaf in
deze klasse.
De wielbasis van 2,81 m, de langste in zijn segment, zorgt voor een
zeer ruim interieur. Vijf volwassenen vinden een comfortabele zitplek.
De leuningen van de achterste zitplaatsen zijn verstelbaar en met een
simpele beweging vanuit de kofferruimte plat te leggen. Daarmee groeit
de laadruimte van 520 naar 1.450 liter inhoud. Audi levert optioneel
een over 100 mm verschuifbare achterbank met doorlaadsysteem.
Uitgebreide standaarduitrusting, veel optiemogelijkheden
De Audi Q5 is standaard uitgerust met een elektromechanische
parkeerrem, een intelligente chipsleutel, een audiosysteem,
automatische airconditioning en een display in het instrumentenpaneel
dat onder meer de meest ideale versnelling aangeeft en adviezen om zo
efficiënt mogelijk te rijden. Een groot, centraal geplaatst
beeldscherm behoort ook tot de standaarduitrusting. Audi heeft het MMI
bedieningssyteem verfijnd en de bediening is nu nog vanzelfsprekender.
Op het gebied van multimedia is het systeem uit te breiden met een
Bluetooth-functie, een DVD-speler, een TV-tuner, spraakbediening,
aansluiting voor een iPod en een topklasse hifi-systeem dat door de
Deense specialist Bang & Olufsen werd ontwikkeld.
Andere leverbare opties zijn het Audi parking system advanced met
camera, Audi lane assist en Audi side assist, die de bestuurder
waarschuwen bij het veranderen van rijstrook, en de adaptive cruise
control. Instappen en starten zonder sleutel kan met advanced key, er
is een controlesysteem voor de bandenspanning, een glazen panoramadak,
airconditioning met drie klimaatzones, zonneschermen voor de achterste
zijruiten, Audi adaptive light bochtenverlichting, een elektrisch
bedienbare achterklep en een wegklapbare trekhaak. De
grootlichtassistent schakelt automatisch van groot- naar dimlicht en
de voorstoelen zijn naar wens elektrisch te bedienen, te verwarmen en
te koelen. Met al deze opties brengt Audi de luxe van de topklasse
naar een sportieve SUV.
Keuze uit drie motoren
De Audi Q5 maakt zijn debuut met een benzinemotor en twee TDIâs. Alle
krachtbronnen hebben directe inspuiting en een turbo. Kenmerken van
deze motoren zijn het hoge vermogen, het hoge koppel, het
gecultiveerde karakter en het lage brandstofverbruik.
De 155 kW (211 pk) sterke 2.0 TFSI is volledig nieuw ontwikkeld. Het
maximale koppel van 350 Nm is tussen 1.500 en 4.200 toeren
beschikbaar. Met deze 2.0 TFSI snelt de Audi Q5 vanuit stilstand in
7,5 seconden naar 100 km/h en bereikt een topsnelheid van 216 km/h.
Het gemiddelde verbruik bedraagt 8,5 l/100 km.
De 2.0 TDI is goed voor 125 kW (170 pk) en een koppel van 350 Nm
tussen 1.750 en 2.500 toeren. Met deze tweeliter TDI accelereert de Q5
in 9,7 seconden naar 100 km/h, de topsnelheid is 202 km/h, terwijl het
gemiddelde verbruik van 6,6 l/100 km aangenaam laag is.
De sterkste motor is de 3.0 TDI, een V6 diesel die 174 kW (240 pk)
levert. Het koppel van 500 Nm is tussen 1.500 en 3.000 toeren
beschikbaar. In 6,7 seconden bereikt de Q5 100 km/h, om vervolgens
door te gaan naar de topsnelheid van 223km/h. De drielitermotor neemt
genoegen met 7,1l/100 km.
Zeven overbrengingen â de nieuwe S tronic
De 2.0 TDI is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak,
terwijl de 2.0 TFSI en de 3.0 TDI leverbaar zijn met S tronic, een
nieuwe transmissie met dubbele koppeling en zeven overbrengingen. Deze
geavanceerde versnellingsbak schakelt in honderdsten van een seconde
en combineert het sportieve van handmatig schakelen met het comfort
van een automaat.
De permanente vierwielaandrijving quattro verdeelt de aandrijfkracht
onder normale omstandigheden in een verhouding van 40 : 60 over de
voor- en achteras. Indien nodig, kan maximaal 65 procent naar de
voorwielen of 85 procent naar de achterwielen. De multilink
wielophanging is grotendeels van aluminium en 17-inch lichtmetalen
wielen zijn standaard. Optioneel zijn wielen tot een grootte van 20
inch leverbaar.
Het elektronische stabilisatiesysteem ESP is doorontwikkeld en
aangevuld met nieuwe functies. Via een sensor herkent ESP of er een
dakdrager is gemonteerd, waardoor het zwaartepunt verandert. In dat
geval grijpt het systeem eerder in. Een systeem dat assisteert bij
bergafwaarts rijden en extra programmaâs om het off road rijden
gemakkelijker te maken zijn standaard. De maximale aanhangerlast
bedraagt 2.000 kg.
Audi drive select - nóg meer rijdynamiek
Met het optionele regelsysteem Audi drive select wordt de nieuwe Audi
Q5 nog dynamischer en sportiever. Het systeem stuurt diverse
componenten aan en is in bouwstenen leverbaar. De bediening verloopt
via de MMI, waarbij de bestuurder kan kiezen uit comfortabel,
automatisch of sportief. Daarnaast is via de MMI een vierde, vrij
programmeerbare modus beschikbaar.
Het Audi drive select systeem is leverbaar met twee componenten: een
elektronische regeling van de schokdempers en Audi dynamic steering.
Daarmee is zowel de mate van bekrachtiging als de overbrenging van de
besturing volledig variabel, afhankelijk van de snelheid van de auto.
In het grensbereik stabiliseert dynamic steering de Audi Q5 in
samenwerking met ESP door middel van razendsnelle stuuringrepen.
AutoRai