Lelystad en Fietsersbond maken samen weer balans op
Wethouder Lodders geeft op 21 april het startschot voor de
Fietsbalans-2, waarmee wordt gemeten hoe het fietsklimaat in de
gemeente er voor staat.
Van 2000 tot 2004 fietsten onderzoekers van de Fietsersbond in totaal
10.000 kilometer op speciaal ontwikkelde meetfietsen voorzien van
computerapparatuur, microfoon en camera om het fietsklimaat in 125
gemeenten in kaart te brengen. Vanaf 2006 is de Fietsersbond gestart
met het vervolgonderzoek Fietsbalans-2.
Lelystad is een van de gemeenten die zich voor dit jaar hebben
aangemeld. Zij vindt het belangrijk te weten of het fietsklimaat in de
gemeente sinds het eerste onderzoek in 2002 is verbeterd.
Fietsstad 2008
Fietsbalans-2 bezoekt dit jaar vijftien gemeenten. Verleden jaar waren
het 11 grote gemeenten, volgend jaar zijn het ongeveer 20 gemeenten
die worden onderzocht. Elke gemeente ontvangt afzonderlijk een
uitgebreid rapport en een set concrete aanbevelingen. In het najaar
van 2008 wordt voor de derde keer de titel Fietsstad uitgereikt.
Eerder ontvingen Veenendaal (2000) en Groningen (2003) deze eretitel.
In 2005 werden de gemeenten Amsterdam en Winterswijk gelauwerd voor
hun inzet tegen diefstal. Bij de beoordeling van Fietsstad 2008 wegen
luchtkwaliteit en gezondheidsaspecten extra mee.
Oude en nieuwe onderzoeksaspecten.
Beoordelingsaspecten
In Fietsbalans-2 worden gemeenten weer beoordeeld op de tien aspecten
uit het eerste onderzoek zodat kan worden bekeken welke vooruitgang er
geboekt is. Het onderzoek is uitgebreid met drie nieuwe aspecten:
fietsparkeerbeleid, luchtkwaliteit en de gezondheidseffecten van het
fietsgebruik.
Gezondheidswinst
De Fietsersbond wil onder andere de concentraties schadelijke
uitlaatgassen in de auto en daar buiten, op de fiets, onderzoeken. Met
de Fietsbalans-2 krijgt de gemeente hele specifieke informatie over de
verschillende vormen van gezondheidswinst die er te behalen zijn bij
een verhoging van het fietsgebruik en bij aanpassing van het
verkeersbeleid.
Nog meer hightech
Voor het meten van de luchtkwaliteit is speciale apparatuur ontwikkeld
voor op de fiets en voor in de auto. Hiermee wordt onderzocht of er in
de gemeente verschil is tussen de luchtkwaliteit in de auto en op de
fiets. Hierbij wordt samengewerkt met het IRAS (Institute for Risk
Assessment Sciences) van de Universiteit Utrecht. Verder zijn de
hightech meetfietsen met de ervaringen uit de Fietsbalans-1 nog verder
verfijnd en onder andere voorzien van GPS.
---
Gemeente Lelystad