Gemeente Lelystad

Lelystad en Fietsersbond maken samen weer balans op

Wethouder Lodders geeft op 21 april het startschot voor de Fietsbalans-2, waarmee wordt gemeten hoe het fietsklimaat in de gemeente er voor staat.

Van 2000 tot 2004 fietsten onderzoekers van de Fietsersbond in totaal 10.000 kilometer op speciaal ontwikkelde meetfietsen voorzien van computerapparatuur, microfoon en camera om het fietsklimaat in 125 gemeenten in kaart te brengen. Vanaf 2006 is de Fietsersbond gestart met het vervolgonderzoek Fietsbalans-2.

Lelystad is een van de gemeenten die zich voor dit jaar hebben aangemeld. Zij vindt het belangrijk te weten of het fietsklimaat in de gemeente sinds het eerste onderzoek in 2002 is verbeterd.

Fietsstad 2008

Fietsbalans-2 bezoekt dit jaar vijftien gemeenten. Verleden jaar waren het 11 grote gemeenten, volgend jaar zijn het ongeveer 20 gemeenten die worden onderzocht. Elke gemeente ontvangt afzonderlijk een uitgebreid rapport en een set concrete aanbevelingen. In het najaar van 2008 wordt voor de derde keer de titel Fietsstad uitgereikt.

Eerder ontvingen Veenendaal (2000) en Groningen (2003) deze eretitel. In 2005 werden de gemeenten Amsterdam en Winterswijk gelauwerd voor hun inzet tegen diefstal. Bij de beoordeling van Fietsstad 2008 wegen luchtkwaliteit en gezondheidsaspecten extra mee. Oude en nieuwe onderzoeksaspecten.

Beoordelingsaspecten

In Fietsbalans-2 worden gemeenten weer beoordeeld op de tien aspecten uit het eerste onderzoek zodat kan worden bekeken welke vooruitgang er geboekt is. Het onderzoek is uitgebreid met drie nieuwe aspecten: fietsparkeerbeleid, luchtkwaliteit en de gezondheidseffecten van het fietsgebruik.

Gezondheidswinst

De Fietsersbond wil onder andere de concentraties schadelijke uitlaatgassen in de auto en daar buiten, op de fiets, onderzoeken. Met de Fietsbalans-2 krijgt de gemeente hele specifieke informatie over de verschillende vormen van gezondheidswinst die er te behalen zijn bij een verhoging van het fietsgebruik en bij aanpassing van het verkeersbeleid.

Nog meer hightech

Voor het meten van de luchtkwaliteit is speciale apparatuur ontwikkeld voor op de fiets en voor in de auto. Hiermee wordt onderzocht of er in de gemeente verschil is tussen de luchtkwaliteit in de auto en op de fiets. Hierbij wordt samengewerkt met het IRAS (Institute for Risk Assessment Sciences) van de Universiteit Utrecht. Verder zijn de hightech meetfietsen met de ervaringen uit de Fietsbalans-1 nog verder verfijnd en onder andere voorzien van GPS.

---