Ingezonden persbericht
Datum: 18 april 2008
Lijnbussen op vluchtstrook houden Utrecht-West goed bereikbaar
Streekbussen mogen vanaf zaterdag 19 april bij filevorming gebruik maken van vluchtstroken langs de snelwegen aan de westkant van de stad Utrecht. De maatregel moet er voor zorgen dat het openbaar vervoer van en naar Utrecht goed kan doorstromen. In totaal komt circa 10 kilometer aan vluchtstroken langs de A2 en A27 beschikbaar voor de streekbussen. De maatregel is juist nu van belang omdat momenteel busroutes worden omgeleid vanwege groot onderhoud aan de belangrijkste westelijke toegangsweg - de Graadt van Roggenweg- naar het centrum van Utrecht.
Rijkswaterstaat Utrecht heeft ontheffing verleend voor gebruik van de vluchtstrook bij filevorming op de rijstroken. Bestuur Regio Utrecht heeft dit mogelijk gemaakt door voorbereidingen in gang te zetten voor de aanleg van pechhavens en de kosten daarvan voor zijn rekening te nemen. Zonder uitzicht op deze havens voor gestrande auto's met pech, was de ontheffing niet verleend. Op deze wijze investeren de samenwerkende regionale overheden flink in de bereikbaarheid van Utrecht. In goede samenwerking worden maatregelen genomen om de verkeersstromen in goede banen te leiden. Inzet is om stad en regio goed bereikbaar te houden, vooral met het openbaar vervoer.
Het gaat om elf buslijnen van de busvervoerders Arriva, Connexxion en Veolia die westwaarts stad en regio binnenkomen en verlaten. Zij mijden de wegwerkzaamheden en krijgen een nieuwe route. De reistijd via de nieuwe busroutes wordt mogelijk iets langer. De uitwijkmogelijkheid naar de vluchtstrook, in geval van filevorming, is een positieve maatregel om te bereiken dat lijnbussen kunnen doorrijden en minder last van files hebben. Daarmee wordt het aantrekkelijker om te kiezen voor het openbaar vervoer. De klant heeft hierdoor een meer betrouwbare reistijd.
Buschauffeurs krijgen instructies voor een veilig gebruik van de vluchtstrook. Zo mag de strook alleen bij filevorming worden gebruikt, geldt een beperkte rijsnelheid van maximaal 50 km/uur met een maximum snelheidsverschil van 20 km/uur ten opzichte van andere verkeersdeelnemers. Bij mist moet de vluchtstrook worden vrijgehouden. De doorsteek voor de bussen op de A2 bij verkeersplein Oudenrijn zal op 19 april worden afgesloten in verband met een gewijzigde route. Ook wordt de bebording aangepast.
Het gaat om de volgende buslijnen (per 20 april begin- en eindhalte Jaarbeursplein):
81 Utrecht - Gorinchem v.v. van Arriva
85 Utrecht - Leerdam v.v. van Arriva
90 Utrecht - Rotterdam v.v. van Arriva
181 Utrecht - Gorinchem v.v. van Arriva
182 Utrecht - Dordrecht v.v. van Arriva (nieuw per 27 april)
195 Utrecht - Rotterdam v.v. van Connexxion
295 Utrecht - Rotterdam v.v. van Connexxion
387 Utrecht - Gorinchem v.v. van Arriva
388 Utrecht - Dordrecht v.v. van Arriva
400 Utrecht - Oosterhout v.v. van Veolia
401 Utrecht - Breda v.v. van Veolia
Ontheffing is verleend voor gebruik van de vluchtstrook op delen van de A2 richting Utrecht of de parallelbaan (over zo'n 3,8 kilometer), de A2 richting Vianen (tussen Oudenrijn en Nieuwegein (over 3,2 kilometer) en A27 richting Breda (over 3,4 kilometer).
Op verzoek van de gemeente Utrecht zet Utrecht Bereikbaar tijdens de werkzaamheden aan de Graadt van Roggenweg alvast een paar maatregelen in om de verkeershinder iets te verzachten. Werkgevers kunnen het 'Utrecht Spits Pakket' tegen een sterk gereduceerd tarief aanschaffen voor hun werknemers. Met het Utrecht Spits Pakket kunnen werknemers onder andere gebruik gaan maken van diverse P&R terreinen aan de rand van de stad en bij Nieuwegein (beginhalte sneltram). Daarnaast kunnen deze werknemers gebruik maken van OV-fietsen, de zakenauto op afspraak en Telewerken onderweg. Het Utrecht Spits Pakket is de voorloper van de Utrecht Bereikbaar-pas. De Utrecht Bereikbaar-pas biedt de reiziger vanaf september dit jaar nog meer vervoeralternatieven. Deze pas kan bij grootschalige wegwerkzaamheden worden ingezet om het woon-werkverkeer te ontlasten. Zie ook www.utrechtbereikbaar.nl
Utrecht Bereikbaar is een samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat Utrecht, Gemeente Utrecht, Bestuur Regio Utrecht en Provincie Utrecht en het bedrijfsleven via de overkoepelende organisaties VNO/NCW Midden en de Kamer van Koophandel Midden Nederland.