Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
LET OP: EMBARGO TOT VRIJDAG 18 APRIL 2008 - 05:00 UUR
Etos stoot DA van de troon
DOETINCHEM (18 april 2008) - Etos is de hoogst gewaardeerde drogisterijketen bij de Nederlandse consument. De keten stoot na elf jaar concurrent DA van de troon.
Dat blijkt uit het vandaag verschenen Voorjaarsrapport van Elsevier Retail en GfK PanelServices, op basis van 2200 drogisterijbezoeken. Dirx is de drogisterijketen met de hoogste waardering op voordeelaspecten. Trekpleister en marktleider Kruidvat doen het niet goed bij de consument.
Etos, zusterbedrijf van Albert Heijn, heeft de laatste jaren hard gewerkt aan de formule. De formule stak veel energie en geld in een betere winkelpresentatie, bouwde het eigen merk sterk uit en scherpte de prijsstelling aan. Die investeringen betalen zich nu terug.
De uitslag van dit rapport is binnen de drogisterijbranche absoluut verrassend. Research director Joop Holla van GfK: "Dit was niet verwacht. Er zijn weliswaar nogal wat veranderingen bij DA gaande, op het hoofdkantoor en bij de franchisenemers, maar dat hoeft nog geen invloed te hebben op de waardering van de consument voor de prestaties op de winkelvloer. Het is dan ook niet zo dat DA zo veel anders presteert. De verrassing is de forse verbetering bij Etos."
Voorjaarsrapport 2008 Score 2008 2007 verschil 1. Etos 7,81 7,34 0,47 2. DA 7,76 7,80 -0,04 3. Dirx 7,46 7,66 -0,20 4. Schlecker 7,12 7,29 -0,17 5. Kruidvat 6,93 6,95 -0,02 6. Trekpleister 6,69 6,84 -0,15
Gemiddelde scores per keten op de acht belangrijkste criteria. Etos weet de score bijna een half punt te verbeteren, alle andere ketens scoren lager dan een jaar geleden, waarbij Dirx de grootste stap achteruit maakt. De opkomende formule DIO is nog niet groot genoeg voor een representatieve beoordeling.
LET OP EMBARGO TOT VRIJDAG 18 APRIL 2008 - 05.00 UUR
Voor meer informatie (
Ingezonden persbericht