Ministerie van Financiën

Antwoorden naar aanleiding van de schriftelijke vragen van de leden Weekers en Remkes (beiden VVD) aan de staatssecretaris van Financiën over het vertrek van Corendon van Maastricht Aachen Airport vanwege de vliegtax. (Ingezonden 25 maart 2008) Vraag 1
Is het u bekend dat na Volareweb nu ook luchtvaartmaatschappij Corendon, vanwege de invoering van de vliegtax in Nederland, heeft besloten om vanaf 1 juli a.s. niet meer van Maastricht Aachen Airport naar Antalya te vliegen? 1) Ik heb er kennis van genomen dat Corendon op 20 maart heeft aangekondigd met ingang van 1 juli niet meer vanaf luchthaven Maastricht naar Antalya te vliegen. Vraag 2
Is het u bekend dat Corendon-topman Atilay Uslu laat weten dat de maatschappij voortaan vanaf Luik op de Turkse badplaats vliegt? Ja.
Vraag 3
Is het u voorts bekend dat Antalya net boven de 2500 kilometergrens ligt en dat derhalve het hoge tarief hierop van toepassing is? Ja.
Vraag 4
Vindt u het gek dat Corendon deze keuze heeft gemaakt? Zo ja, waarom? Het is niet aan mij om een bedrijfsmatige keuze van een luchtvaartmaatschappij een kwalificatie mee te geven als in de vraag bedoeld. Vraag 5
Wat vindt u ervan dat deze economische activiteit op Maastricht Aachen Airport wegvalt en derhalve de lusten voor Limburg verloren gaan, terwijl Limburg wel met de lasten blijft zitten omdat toch over Limburg gevlogen wordt? Het is aan een bedrijf zelf om te bepalen of men economische activiteiten wil blijven ontplooien. Dat geldt ook voor de activiteit van Corendon op de luchthaven Maastricht ten aanzien van de wekelijkse vlucht van Maastricht naar Antalya. Vraag 6
Is het u bekend dat ook Transavia, vanwege de hoge vliegtax, heeft besloten in de winter niet meer vanaf Maastricht naar de Canarische eilanden te vliegen? Daarvan is mij niets bekend.
Vraag 7
Is het u bekend dat Sky zijn vluchten van Eelde en Maastricht vanwege de vliegtax heeft gebundeld en gehalveerd? Daarvan is mij ook niets bekend.
Vraag 8
Herinnert u zich dat ook Volareweb zijn lijndienst met Milaan vanuit Maastricht om dezelfde reden heeft geschrapt? In antwoord op eerdere schriftelijke vragen van deze leden ben ik al ingegaan op de situatie rond Volareweb 2). Vraag 9
Zijn u nog andere signalen bekend van maatschappijen die vertrekken of overwegen hun activiteiten op Nederlandse luchthavens te beperken respectievelijk uitwijken naar België of Duitsland? Zo ja welke? Mij zijn geen dergelijke signalen bekend.
Vraag 10
Deelt u, in tegenstelling tot uw eerdere ontkenning 2), inmiddels wel de mening dat dit signalen zijn dat de vliegtax negatieve economische effecten heeft voor regionale luchthavens terwijl daarentegen geen sprake is van milieuwinst? Zo ja, wat gaat u eraan doen om deze negatieve effecten terug te draaien en te voorkomen dat er nog meer luchtvaartmaatschappijen Nederlandse regionale luchthavens de rug toekeren? Zo neen, hoe groot moet de schade zijn voordat uw ogen open gaan? Door mij is nooit ontkend dat er negatieve economische effecten voor regionale luchthavens zouden kunnen optreden. In het onderzoek van Significance over de effecten van een aantal varianten voor een vliegbelasting zijn daar ook modelberekeningen over gemaakt. Eveneens zijn in dat onderzoek positieve milieueffecten berekend op grond van de gehanteerde modellen. De door de vraagstellers bedoelde effecten zijn voor mij geen aanleiding om de vliegbelasting terug te draaien. Ik wijs erop dat dat ook in lijn is met mijn opstelling in het spoeddebat over de vliegbelasting op 26 maart jl. in de Tweede Kamer. Met die opstelling is door de Kamer ook ingestemd door de verwerping van de motie-Nicolaï (Tweede Kamer, 2007/08, 31 396, nr. 2) waarin op grond van negatieve economische effecten om een heroverweging van de vliegbelasting werd gevraagd.
1) www.L1.nl, d.d. 20 maart 2008

2) Aanhangsel Handelingen nr. 1295, vergaderjaar 2007-2008