Reconstructie Vaillantlaan De Put start in mei
De onderdoorgang Vaillantlaan De Put en de naastliggende kruispunten
zullen vanaf mei 2008 worden vernieuwd. De 80-jaar oude onderdoorgang
wordt geheel vervangen door het in 2006 door het College vastgestelde
ontwerp.
Verkeerswethouder Peter Smit: De Put is uit zijn jasje gegroeid en kan
de huidige stroom autoverkeer niet meer aan. Om de verkeersveiligheid,
de sociale veiligheid en de doorstroming te verbeteren wordt De Put
hoger, breder en lichter.
De vernieuwing gaat zon 1,5 jaar duren en bedraagt in totaal zon 35
miljoen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Europese Unie
subsidiëren hiervan respectievelijk 8 miljoen en 1 miljoen.
Onderdoorgang Vaillantlaan 'De Put'
De onderdoorgang in de Vaillantlaan, ook wel De Put genoemd omdat hij
verdiept is aangelegd, ligt tussen de kruispunten
Vaillantlaan-Parallelweg en Calandstraat-Waldorpstraat. Het oude
viaduct waarop de tram en trein rijden wordt vervangen door een
volledig nieuw te bouwen viaduct.
De heer Klerk van ProRail: Een pittige klus midden in de stad.
Vergelijk het project met een open-hart-operatie met risicos voor de
patiënt (in dit geval het wegverkeer, het openbaar vervoer en de
omwonenden), waarbij alles tijdens en na de ingreep naar behoren moet
blijven functioneren.
Het nieuwe viaduct zal uit drie delen bestaan, waardoor de nu nog
donkere onderdoorgang straks veel lichtinval krijgt. Dit draagt bij
aan een betere sociale veiligheid. De onderdoorgang wordt ook breder
gemaakt zodat er voor het autoverkeer drie rijstroken per richting
beschikbaar komen. Nu zijn dat er nog twee per richting. Daarnaast
komen er vrijliggende fietspaden. Ook wordt de onderdoorgang hoger
zodat al het vrachtverkeer erdoor kan. Hoge voertuigen hoeven dan niet
meer om te rijden.
Overzichtelijker
De kruising Parallelweg-Vaillantlaan is een onoverzichtelijk
kruispunt. Meermalen per jaar gebeuren er ongelukken. Om de
verkeersveiligheid te verbeteren wordt de kruising daarom groter en
overzichtelijker gemaakt voor zowel het auto- als fietsverkeer. In de
onderdoorgang en op de Parallelweg richting Calandstraat wordt een
aparte linksafopstelstrook voor het autoverkeer gemaakt. Fietsers
krijgen op de kruising meer opstelruimte. Om de doorstroming van het
verkeer te bevorderen wordt op de Vaillantlaan zelf richting de
Parallelweg een linksafverbod ingesteld. Dit is nodig omdat op de
Vaillantlaan geen ruimte is voor een aparte rijstrook voor linksaf.
De kruising Calandstraat-Waldorpstraat wordt eveneens groter en
overzichtelijker. Zo komt er meer ruimte voor fietsers, voetgangers en
autoverkeer. De linksafrijstrook vanaf de Calandstraat naar de
Waldorpstraat wordt verlengd waardoor het verkeer beter doorstroomt.
Meer informatie is te vinden op www.denhaag.nl/deput.
Gemeente Den Haag