Ontwikkeling Trekvliettracé stap dichterbij
De gemeenteraad van Rijswijk heeft dinsdag 15 april de voorkeur
uitgesproken voor een geboorde tunnel voor autoverkeer vanaf het
knooppunt Ypenburg naar het centrum van Den Haag. In maart stemden de
raden van Den Haag en Leidschendam-Voorburg in met het voorkeurstracé,
de Noordelijke Boortunnel-variant.
De autoweg verbetert de bereikbaarheid van de regio, verbindt de
centrale zone van Den Haag met de A4 en de A13 en dringt het
sluipverkeer in omliggende wijken en gemeenten terug. Ook is de aanleg
van het tracé een belangrijke impuls voor de ontwikkelingen in de
Binckhorst. De huidige planning gaat ervan uit dat het tracé in 2016
gereed is.
Net als de raden van Den Haag en Leidschendam-Voorburg eerder deden,
gaf de Rijswijkse raad dinsdag ook de Nota van Antwoord vrij. Dit
rapport bevat de antwoorden van de gemeenten op alle inspraakreacties
op het Milieueffectrapport (MER). Belanghebbenden konden zomer vorig
jaar inspreken op dit onderzoek naar de milieueffecten van de
verschillende tracé-varianten.
Op basis van het MER en de inspraakreacties koos de gemeenteraad van
Den Haag op 6 maart en de raad van Leidschendam-Voorburg op 18 maart
voor de Noordelijke Boortunnel-variant als meest geschikte tracé. Met
het positieve besluit van de drie gemeenteraden is de besluitvorming
over de milieueffectrapportage formeel afgerond. Zon rapportage levert
de informatie die nodig is om het milieubelang volwaardig mee te nemen
bij besluiten over plannen en projecten met mogelijke milieugevolgen.
Eind mei 2008 beslist minister Eurlings (Verkeer & Waterstaat) of hij
het bedrag toekent van maximaal 225 miljoen euro dat hij in november
2007 toezegde. De gemeente Den Haag en het Stadsgewest Haaglanden
hebben eind maart aan de voorwaarde van Eurlings voldaan dat de regio
ook een derde van de kosten op zich neemt. Voor het laatste deel van
de financiering zoeken beide partijen nog naar andere mogelijkheden.
Gemeente Den Haag