Vlaamse Overheid

oplossingen voor groeiend tekort aan arbeidskrachten

Vandenbroucke en luchthaven zoeken samen oplossingen voor groeiend tekort aan arbeidskrachten

Frank Vandenbroucke vice-minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming

vrijdag 18 april 2008
Tegen 2025 kan de luchthaven van Zaventem tussen de 31.000 à 41.000 mensen tewerkstellen. Een verdubbeling van de 20.000 nu. Dat blijkt uit een prospectieve arbeidsmarktstudie van Idea Consult die er kwam op vraag van minister van Werk Frank Vandenbroucke. De groei betekent onvermijdelijk dat de knelpunten die er nu al bestaan op arbeidsvlak in de luchthavenregio groter zullen worden. De minister gaat daarom samen met de luchthaven op zoek naar oplossingen.

Op dit ogenblik stellen de 262 bedrijven op de luchthaven om en bij 20.000 mensen direct tewerk. De indirecte impact van die bedrijven is nog groter: nog eens 40.000 mensen werken in gerelateerde bedrijven. Dat maakt Brussels Airport een van de belangrijkste tewerkstellingspolen in Vlaanderen. Uit een studie die minister Vandenbroucke bij Idea Consult bestelde blijkt nu dat die pool, afhankelijk van de evoluties in het vracht- en passagiersverkeer, tegen 2025 tussen de 31.000 à 41.000 mensen tewerk kan stellen. Voeg daar een vergelijkbare groei in luchthavengerelateerde bedrijven aan toe en je komt aan een tewerkstelling van meer dan 100.000 mensen.

De luchthaven slaagt er echter nu al niet in om zijn vacatures vlot ingevuld te krijgen. Dat heeft een aantal oorzaken, die ook in de Idea-studie aangeduid worden.


1. Grote nood aan talenkennis

De luchthaven is bij uitstek een plek waar meertaligheid op alle niveaus een vereiste is. Slechts in 8.370 jobs is de kennis van 1 taal voldoende. Vaak is dat het Nederlands omwille van wettelijke verplichtingen (douane, politie) of de bedrijfscultuur. Slechts voor 3.480 mensen is dat geen vereiste. 5.400 mensen moeten meertalig zijn en bij nog eens 4.300 is drietaligheid verwacht. In een regio waar een groot deel van de werkzoekenden Franstalig en/of eentalig is betekenen deze vereisten een eerste hinderpaal naar het snel invullen van vacatures. Bovendien verwachten veel werkgevers ook meertaligheid in jobs met lage diplomavereisten, waardoor die meertaligheid zich niet steeds in de verloning vertaalt.


2. Grote flexibiliteit in arbeidstijden

Een tweede knelpunt bij de invulling van vacatures is het gevolg van de specifieke arbeidscontext in de luchthaven. Een groot aandeel nacht- en ploegenwerk én werkpieken 's ochtends en 's avonds vraagt een grote flexibiliteit van mensen die op de luchthaven komen werken. 65% van de werknemers op de luchthaven werkt in ploegen. Jobs die elders exclusief overdag uitgeoefend kunnen worden (bv. administratieve jobs of ingenieursfuncties) zijn hier nachtwerk. Door de piekmomenten werkt een vierde van de werknemers bovendien verplicht deeltijds. Ook deze factoren maken het moeilijker om kandidaten te vinden. Vaak is het niet enkel een kwestie van versnipperde werktijd of nachtwerk, maar ook van mobiliteit.


3. Moeilijke mobiliteit

Het derde probleem bij de rekrutering van kandidaten hangt nauw samen met de hoge flexibiliteit. In shiften werken betekent vaak verplaatsingen op moeilijke uren. Concreet is er een probleem tussen 23u 's avonds en 6u 's ochtends. Dan is het niet mogelijk de luchthaven te bereiken met het openbaar vervoer. De meeste werknemers moeten daardoor beschikken over een eigen wagen, wat zeker voor mensen met lagere lonen geen evidentie is. Extra probleem is dan weer dat werknemers met een auto tijdens de piekmomenten moeilijk parkeerplaats vinden en regelmatig nog eens extra het openbaar vervoer moeten nemen om op hun werk te geraken. Ook dit vormt een duidelijke drempel.

Een deel van deze problemen wordt nu al aangepakt. Op vlak van mobiliteit zijn er de START-lijnen, 13 nieuwe buslijnen die rekening houden met de piekmomenten van de luchthaven. Er is het Pendelfonds van minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt, dat initiatieven rond duurzaam woon-werkverkeer subsidieert. Tenslotte werkt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet een systeem van collectieve taxi's uit, wat ook zijn impact zal hebben in het verkeer tussen Brussel en de luchthaven.

Op vlak van talenkennis werken veel luchthavenbedrijven nu al samen met de VDAB. Er zijn de klassieke projecten Nederlands tweede taal (NT2), en sinds enkele jaren ook steeds meer initiatieven Nederlands op de werkvloer (van 6 naar 12 instructeurs in de afgelopen vier jaar).

Maar, vindt Vandenbroucke, er is dringend nood aan meer. "We moeten hier samen onze schouders onder zetten. Iedereen, zowel de overheid als het bedrijfsleven dient hier zijn rol en verantwoordelijkheid op te nemen." De minister is daarom aan tafel gaan zitten met vertegenwoordigers van de Vlaamse luchthavencommissie (VLC) om een plan voor de toekomst uit te werken. "De VLC engageert zich om tegen midden mei een eerste aanbeveling formuleren. Tegen midden juni moet die vertaald zijn in concrete engagementen van belangrijke werkgevers en andere betrokken actoren. Vanuit de overheid gaan we ook een tand bijsteken. We doen al een pak op vlak van mobiliteit, interregionale samenwerking en taal, maar ik heb toch aan de VDAB gevraagd om hun talenbeleid onder de loep te nemen. Tegen juni moet dat resulteren in een concreet talenactieplan met aandacht voor de problematiek van de luchthaven."

"Dit soort samenwerking is cruciaal als we de problemen van de toekomst willen aanpakken", aldus Vandenbroucke. "Een goed voorbeeld van zo'n constructieve aanpak vind ik de Jobday die VOKA Halle-Vilvoorde morgen in de luchthaven organiseert. Die is opgezet in nauwe samenwerking met mijn collega Benoît Cerexhe en mijzelf en met de hulp van Actiris en de VDAB. Op de beurs is er ook aandacht voor het talen- en mobiliteitsprobleem. Jobday voorziet diverse stands die daar op focussen in een talenhoek en een mobiliteitshoek."

De studie van Idea Consult kan bekeken worden via www.ideaconsult.be/downloads/Eindrapport_Zaventem_resultaten.pdf www.ideaconsult.be/downloads/Eindrapport_VIONAZaventem_samenvatting.pd f

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Hendrik Van Poele, persmedewerker minister Vandenbroucke Tel: 02 552 68 49
GSM: 0497 48 19 51
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be