AutoRai

Opel Insignia: een nieuwe designtaal voor een nieuw tijdperk

(4/18/2008)

Een nieuwe naam, een nieuwe auto, nieuwe ambities. Met zijn baanbrekende design en geperfectioneerde technologie zet de Opel Insignia een belangrijke stap in de verdere verjonging van het merk. De vormgeving van de nieuwe, 4,83 meter lange vijfzitter toont heel duidelijk Opels strategie om geavanceerde technologie en een aantrekkelijk design bereikbaar te maken.

Een nieuwe naam, een nieuwe auto, nieuwe ambities. Met zijn baanbrekende design en geperfectioneerde technologie zet de Opel Insignia een belangrijke stap in de verdere verjonging van het merk. De vormgeving van de nieuwe, 4,83 meter lange vijfzitter toont heel duidelijk Opels strategie om geavanceerde technologie en een aantrekkelijk design bereikbaar te maken.

De Insignia pakt uit met een vloeiend, krachtig silhouet met een coupéachtige daklijn. De elegante vorm van de carrosserie wordt in de verf gezet door een opvallende grille met een nieuw ontworpen Opel-logo. Enkele van de onmiskenbare designelementen zijn de opvallende âvleugelvormâ van de koplampen en de achterlichten en het âlemmetachtigeâ profiel dat onmiddellijk achter de voorwielen begint en doorloopt over de gehele zijkant van de carrosserie. Beide details geven de Insignia een gespierd maar tegelijk sierlijk uiterlijk.

âMet de Insignia introduceren wij een nieuwe, geraffineerde designtaal, die een fraaie vormgeving combineert met Duitse gedegenheid,â vertelt Mark Adams, Vice President Design, GM Europe. âOns doel was een zelfverzekerd uiterlijk te ontwikkelen die mensen ertoe aanzet om zelf de uitstekende rijeigenschappen te ervaren, die de Insignia uitstraalt.â

Net als de carrosserie zijn de vormen en oppervlakken van het interieur vervaardigd van hoogstaande materialen. Het dashboard omhult de inzittenden op een geraffineerde wijze; van het dashboard tot aan de deur. Dit vleugelthema zal in alle toekomstige Opels terug te vinden zijn.

De rode omgevingsverlichting, die eveneens gebruikt zal worden in toekomstige Opel-modellen, zorgt voor een warme, luxueuze sfeer. Er is ook veel aandacht besteed aan de stoelen, die voldoen aan de hoogste normen op het gebied van ergonomie, comfort en veiligheid.

Opels reputatie en kennis inzake verlichtingstechnologie zet zich voort in de Insignia, met de jongste generatie van het AFL-systeem (Adaptive Forward Lighting). Dat omvat negen verschillende lichtinstellingen die automatisch worden gekozen volgens de verschillende rijomstandigheden (zoals snelheid en weersomstandigheden), wat tegelijk de veiligheid en het rijplezier ten goede komt. Nog een nieuw element van het AFL-systeem is de dagverlichting met led-koplampen, die veel minder energie verbruiken dan een conventioneel systeem met halogeenlampen, waardoor de CO2-uitstoot wordt teruggedrongen van 6 g/km tot nagenoeg niets.

âZoals ieder element aantoont, is de Insignia het resultaat van onze zoektocht om een auto te ontwikkelen die een opvallend design combineert met voortreffelijke rijeigenschappen en innovatieve technologieâ aldus Hans H. Demant, Managing Director, Adam Opel GmbH.

De Insignia wordt vanaf introductie aangeboden met voorwiel- en vierwielaandrijving. De proactieve, bliksemsnelle koppelverdeling van het âAdaptive 4X4â-systeem garandeert niet alleen een optimale trekkracht, maar komt ook de rijstabiliteit en het dynamische rijgedrag ten goede. In de vierwielaangedreven Insignia helpt het mechanisch-elektronische onderstelsysteem FlexRide, met zijn Adaptive Stability Technology, de auto om zich aan te passen aan de rijomstandigheden en kan de bestuurder de instellingen kiezen die bij zijn rijstijl passen. FlexRide is ook verkrijgbaar op de voorwielaangedreven versie.

De Insignia zal worden geïntroduceerd met een zeer uitgebreid gamma van zeven motoren. Alle motoren voldoen aan de Euro 5 emissienormen. Ze zijn verkrijgbaar met een manuele 6-versnellingsbak en in enkele gevallen ook met een zestraps automaat. De benzinemotoren variëren van een viercilinder van 115 pk tot een V6 met 260 pk. De drie nieuwe, direct ingespoten diesels hebben een cilinderinhoud van 2,0 liter en een vermogen van 110 tot 160 pk. Later zal het Insignia-motorengamma nog worden uitgebreid met een ecoFLEX-versie, die een zeer lage CO2-uitstoot kent.

âDe Opel Insignia zet nieuwe normen op het gebied van technologie en innovatie â dat zal duidelijk zijn vanaf het moment van introductie. Maar we houden nog enkele troeven achter de hand voor wat betreft milieubewustzijn, rijplezier en veiligheid. Deze zullen we strategisch gespreid in de tijd uitspelen,â aldus Alain Visser, Chief Marketing Officer, GM Europe.

De Insignia sedan en hatchback zullen op 22 juli 2008 worden gepresenteerd op de London Motor Show en staan vanaf december in de Opel-showrooms. De Insignia werd ontwikkeld in het International Technical Development Center van GM Europe in Rüsselsheim, Duitsland, waar hij ook gebouwd zal worden. De fabriek van Rüsselsheim is een van de meest geavanceerde autofabrieken in de industrie.