Opel Insignia: een nieuwe designtaal voor een nieuw tijdperk
(4/18/2008)
Een nieuwe naam, een nieuwe auto, nieuwe ambities. Met zijn
baanbrekende design en geperfectioneerde technologie zet de Opel
Insignia een belangrijke stap in de verdere verjonging van het merk.
De vormgeving van de nieuwe, 4,83 meter lange vijfzitter toont heel
duidelijk Opels strategie om geavanceerde technologie en een
aantrekkelijk design bereikbaar te maken.
Een nieuwe naam, een nieuwe auto, nieuwe ambities. Met zijn
baanbrekende design en geperfectioneerde technologie zet de Opel
Insignia een belangrijke stap in de verdere verjonging van het merk.
De vormgeving van de nieuwe, 4,83 meter lange vijfzitter toont heel
duidelijk Opels strategie om geavanceerde technologie en een
aantrekkelijk design bereikbaar te maken.
De Insignia pakt uit met een vloeiend, krachtig silhouet met een
coupéachtige daklijn. De elegante vorm van de carrosserie wordt in de
verf gezet door een opvallende grille met een nieuw ontworpen
Opel-logo. Enkele van de onmiskenbare designelementen zijn de
opvallende âvleugelvormâ van de koplampen en de achterlichten en het
âlemmetachtigeâ profiel dat onmiddellijk achter de voorwielen begint
en doorloopt over de gehele zijkant van de carrosserie. Beide details
geven de Insignia een gespierd maar tegelijk sierlijk uiterlijk.
âMet de Insignia introduceren wij een nieuwe, geraffineerde
designtaal, die een fraaie vormgeving combineert met Duitse
gedegenheid,â vertelt Mark Adams, Vice President Design, GM Europe.
âOns doel was een zelfverzekerd uiterlijk te ontwikkelen die mensen
ertoe aanzet om zelf de uitstekende rijeigenschappen te ervaren, die
de Insignia uitstraalt.â
Net als de carrosserie zijn de vormen en oppervlakken van het
interieur vervaardigd van hoogstaande materialen. Het dashboard omhult
de inzittenden op een geraffineerde wijze; van het dashboard tot aan
de deur. Dit vleugelthema zal in alle toekomstige Opels terug te
vinden zijn.
De rode omgevingsverlichting, die eveneens gebruikt zal worden in
toekomstige Opel-modellen, zorgt voor een warme, luxueuze sfeer. Er is
ook veel aandacht besteed aan de stoelen, die voldoen aan de hoogste
normen op het gebied van ergonomie, comfort en veiligheid.
Opels reputatie en kennis inzake verlichtingstechnologie zet zich
voort in de Insignia, met de jongste generatie van het AFL-systeem
(Adaptive Forward Lighting). Dat omvat negen verschillende
lichtinstellingen die automatisch worden gekozen volgens de
verschillende rijomstandigheden (zoals snelheid en
weersomstandigheden), wat tegelijk de veiligheid en het rijplezier ten
goede komt. Nog een nieuw element van het AFL-systeem is de
dagverlichting met led-koplampen, die veel minder energie verbruiken
dan een conventioneel systeem met halogeenlampen, waardoor de
CO2-uitstoot wordt teruggedrongen van 6 g/km tot nagenoeg niets.
âZoals ieder element aantoont, is de Insignia het resultaat van onze
zoektocht om een auto te ontwikkelen die een opvallend design
combineert met voortreffelijke rijeigenschappen en innovatieve
technologieâ aldus Hans H. Demant, Managing Director, Adam Opel GmbH.
De Insignia wordt vanaf introductie aangeboden met voorwiel- en
vierwielaandrijving. De proactieve, bliksemsnelle koppelverdeling van
het âAdaptive 4X4â-systeem garandeert niet alleen een optimale
trekkracht, maar komt ook de rijstabiliteit en het dynamische
rijgedrag ten goede. In de vierwielaangedreven Insignia helpt het
mechanisch-elektronische onderstelsysteem FlexRide, met zijn Adaptive
Stability Technology, de auto om zich aan te passen aan de
rijomstandigheden en kan de bestuurder de instellingen kiezen die bij
zijn rijstijl passen. FlexRide is ook verkrijgbaar op de
voorwielaangedreven versie.
De Insignia zal worden geïntroduceerd met een zeer uitgebreid gamma
van zeven motoren. Alle motoren voldoen aan de Euro 5 emissienormen.
Ze zijn verkrijgbaar met een manuele 6-versnellingsbak en in enkele
gevallen ook met een zestraps automaat. De benzinemotoren variëren
van een viercilinder van 115 pk tot een V6 met 260 pk. De drie nieuwe,
direct ingespoten diesels hebben een cilinderinhoud van 2,0 liter en
een vermogen van 110 tot 160 pk. Later zal het Insignia-motorengamma
nog worden uitgebreid met een ecoFLEX-versie, die een zeer lage
CO2-uitstoot kent.
âDe Opel Insignia zet nieuwe normen op het gebied van technologie en
innovatie â dat zal duidelijk zijn vanaf het moment van introductie.
Maar we houden nog enkele troeven achter de hand voor wat betreft
milieubewustzijn, rijplezier en veiligheid. Deze zullen we strategisch
gespreid in de tijd uitspelen,â aldus Alain Visser, Chief Marketing
Officer, GM Europe.
De Insignia sedan en hatchback zullen op 22 juli 2008 worden
gepresenteerd op de London Motor Show en staan vanaf december in de
Opel-showrooms. De Insignia werd ontwikkeld in het International
Technical Development Center van GM Europe in Rüsselsheim, Duitsland,
waar hij ook gebouwd zal worden. De fabriek van Rüsselsheim is een
van de meest geavanceerde autofabrieken in de industrie.
AutoRai